Leefloon

stef56
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Leefloon

#1 , 05 jul 2018 21:59

Beste,
Ik ben 50 jaar Belg, gehuwd met een Chinese vrouw(huisvrouw), samen een zoontje van 4 Belg. Ik was sinds 2010 uitgeschreven van belgie omdat ik als Expat in verschillende landen heb gewerkt. Sinds 28 februari 2018 ben ik werkloos en verbleef ik bij mijn familie in China.Ik heb mijn DOSZ bijdrage betaalt tot die datum. Op 28 Mei ben ik naar belgie teruggekeerd om nieuwe werkopties te vinden. Op 30 mei krreg ik een beroerte en werd gehospitaliseerd. Na mijn hospitalisatie heb ik prioritair me laten inschrijven in RVA, wetende dat ik werkongeschikt ben voor 6 maanden minimum (i heb op 1 October nog een 2de operatie met daaraan gekoppeld een revalidatie. RVA weigert me in te schrijven omdat boven 50en ik eerst 650 werkdagen in Belgie moet bewijzen.......wat dus onmogelijk is in mijn medische toestand. De mutualitet kan mij daardoor ook geen ziekte vergoeding geven ,,,,wel ziekte onkostenvergoeding. Mijn laatste hoop was een leefloon en ik voldoe aan de meeste voorwaarden maar nu vragen ze me hoeveel spaargeld ik heb . Hebben ze het recht om dat te vragen en met welke historie termijn hebben ze dat recht? Indien ik dit niet wens te publiceren, betekent dit dan dat ik ook geen recht op leefloon heb? Ik heb in mijn carriere van 2010 to 2018 deelgenomen aan DOSZ aan het maximum tarief voor een totaal van 128.000 euro.ik heb nu geen enkel inkomen maar ik heb wel een beetje spaarcentjes, ik heb geen eigendom. Deze spaarcentjes waren bedoelt om mijn zoontje van 4 een toekomst te kunnen bieden. Kan men mij nu verplichten om deze op te souperen vooraleer ik een leefloon kan krijgen ..........omdat ik nog niet arm genoeg ben?
In kort samengevat , ik heb sinds mijn 17 jaar bijgedragen aan de sociale zekerheid zowel in binnenland als buitenland. Nu omwille van medische pech heb ik recht op niets?

Graag proffesioneel advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stef56
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2018 22:17

Ik ben 10 jaar gehuwd met mijn Chinese vrouw en men vraagt me 200 euro om een dossier te openen om verblijf in belgie. Moet ik haar op een bootje zetten om betere voorwaarden af te dingen?
Mijn tweede vraag. Wat gebeurt er als ik 6 tot 8 maanden geinterneerd zou worden in gevangenis? Ik weet niet of eten en verblijf gratis zijn en hoe is de regeling voor dringende medische zorgen in een internering. Wat zijn typische criminaliteiten met een effectieve strafmaat van 8 maanden

Ik begrijp dat deze vragen misschien raar overkomen maar ik moet mijn leven verder kunnen zetten

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 09:35

een sociaal en financieel onderzoek is heel normaal bij de aanvraag van een leefloon. U kan toch wel begrijpen dat het OCMW geen leefloon gaat uitbetalen aan iemand met een spaarboek van een half miljoen euro? (bij wijze van spreken, ik weet niet waar de grens ligt)
Afhankelijk van de hoogte van uw spaargeld zal de hoogte van uw leefloon berekend worden.
Als je de gegevens niet bezorgt, dan zal je geen leefloon krijgen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2018 10:27

in de gevangenis heb je recht op 3 maal eten, huisvesting en klederen.

En je vrouw zou recht hebben op een leefloon voor haar en je kind.

En het is niet omdat je kost en inwoon krijgt in de gevangenis, dat dit een prettige vakantie oord is !! :lol: :lol:

Er zijn inderdaad landen dat je familie je verblijf in de gevangenis moet betalen, gelukkig is dit in België en al de Europese landen niet het geval.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2018 11:24

Nu omwille van medische pech heb ik recht op niets?
U hebt wel recht op iets, maar moet wel de procedures volgen. U krijgt bijvoorbeeld al de medische onkostenvergoeding, zegt u zelf.

Het is zoals hierboven gezegd: veel expats verdienen héél erg goed hun brood (ik beweer niet dat dit bij jou ook zo is, natuurlijk). Als je 8 jaar als expat voor bijvoorbeeld een multinational kan werken, kan je een meer dan behoorlijk spaarpotje opbouwen. De "sociale zekerheid" dient echt om mensen in de problemen te kunnen verder helpen. Als je een aanzienlijk bedrag op je spaarboekje staan hebt, zijn uw problemen niet van die aard dat je een leefloon nodig hebt.

Kan je je niet tot het DOSZ wenden? Mij lijkt het dat je, door die 3 maanden in China werkloos te zijn, zonder verder actie te ondernemen, tussen twee sociale systemen invalt. Dat van de DOSZ en dat van de "normale" Belgische sociale voorzieningen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Siegfried
Berichten: 94

#6 , 06 jul 2018 15:17

De grens ligt op? ik hoorde al bedragen van 5k tot 15k. Overigens is vlug je rekeningen leeghalen geen oplossing want ze gaan terug in de tijd.


Terug naar “Andere”