Pensioen van 200€ voor mindervaliden

Hermali
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Pensioen van 200€ voor mindervaliden

#1 , 26 jun 2018 16:19

Beste,

mijn vader heeft een handicap sinds zijn kindertijd waardoor hij moeite heeft om te stappen. Hij kreeg hiervoor een uitkering, tot hij trouwde met mijn moeder. Aangezien hij zijn uitkering verloren is, en hij ook geen recht had op een werkloosheidsuitkering omdat hij nooit werknemer geweest is, heeft hij zichzelf ingeschreven als zelfstandige en zichzelf keer op keer een job aangemeten die hij nog wel kon uitvoeren. Enkele jaren geleden is hij uiteindelijk invalide verklaard. Nu gaat hij met pensioen, en heeft hij maar recht op een luttele 200€ pensioen. Hij heeft immers maar 18,5 jaar gewerkt en komt dus niet in aanmerking voor het minimumpensioen voor zelfstandigen. Hij heeft ook geen recht op een IGO (inkomensgarantie voor ouderen) door het inkomen van mijn moeder. Is er een andere oplossing die wij over het hoofd zien waardoor mijn vader toch recht zou hebben op een leefbaar pensioen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 27 jun 2018 08:03

Beste

De middelen binnen de pensioenreglementering zijn uitgeput (minimumpensioen en IGO).

Neem contact op met de sociale dienst van het ziekenfonds van uw vader. Mogelijk zijn er tegemoetkomingen of tussenkomsten waarop hij recht heeft omwille van zijn handicap (voor zover dit nog niet zou gebeurd zijn).

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Hermali
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2018 21:55

Hij heeft geen recht meer op een uitkering aangezien hij getrouwd is. Dit is spijtig genoeg een veelvoorkomend probleem. Het is toch onmogelijk dat België de zwaksten in de maatschappij zo in de kou laat staan? Is er geen mogelijkheid om de jaren dat hij een uitkering ontving te laten meetellen voor zijn pensioen?

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 28 jun 2018 07:55

Beste

Perioden waarin een invaliditeitsuitkering door het ziekenfonds werd uitbetaald, worden wel in aanmerking genomen voor het pensioen. Het pensioenbedrag dat uw vader ontvangt geldt voor de gewerkte periode als zelfstandige en voor de invaliditeitsperiode die erop volgt (mits een uitkering van het ziekenfonds).

De uitkering aan het begin van zijn loopbaan (vóór het huwelijk met uw moeder) kwam waarschijnlijk van het toenmalige ministerie van sociale zaken. Deze periode levert spijtig genoeg geen pensioen op.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Andere”