Huwelijk - vrije dag

KellyG85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huwelijk - vrije dag

#1 , 19 jun 2018 14:45

Hallo!

Mijn partner en ik gaan in augustus trouwen. Nu is mijn vraag: kunnen ze deze datum weigeren op het werk? Ze zijn niet zo meegaand qua verlofdagen dus ben aan het twijfelen of ik me niet gewoon ziek zou melden. Als ze dit niet kunnen weigeren weet ik dat ik mijn dag gewoon kan indienen!

Help!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2018 15:01

Neen, ze kunnen dit niet weigeren. Je ziek melden op de dag van je huwelijk zou fraude zijn. Als je dan een arbeidsgeneesheer over de vloer krijgt, is dit voldoende voor onstalg om dringende reden. Niet doen, dus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2018 15:11

Je heeft recht op klein verlet en dit zijn betaalde dagen door de werkgever .
Normaal heb je recht op 2 dagen klein verlet bij je eigen huwelijk
Te kiezen in de week van de gebeurtenis of de daaropvolgende week

In welke PC werk je want er zijn sectoren die er soms meer krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

KellyG85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2018 15:30

Neen, ze kunnen dit niet weigeren. Je ziek melden op de dag van je huwelijk zou fraude zijn. Als je dan een arbeidsgeneesheer over de vloer krijgt, is dit voldoende voor onstalg om dringende reden. Niet doen, dus...
Bedankt! Op dit antwoord hoopte ik al. De datum ligt namelijk vast.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2018 16:05

Meld dit wel op voorhand aan de werkgever. Als je moeilijkheden verwacht, meld dit dan ruim op voorhand via een aangetekend schrijven en hou de ontvangstbevestiging van dit aangetekend schrijven en een kopietje van uw brief, goed bij. Vraag op het stadhuis / gemeentehuis ook een bewijsje voor de werkgever en bezorg dit eveneens aangetekend aan de werkgever. Op die manier kan uw werkgever dit later niet kan aangrijpen om je te beschuldigen van ongewettigde afwezigheid. Better safe than sorry...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”