Foutieve vaststelling beëdigt persoon OCMW

CDF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Foutieve vaststelling beëdigt persoon OCMW

#1 , 11 mei 2018 21:55

Beste,
Mijn verhaal is lang, héél lang maar ik ga properen om alles zo kort mogelijk te beschrijven.
Ik ben invalide, ik woon in antwerpen op een studiootje van +- 5 op 6m. Ik heb een oud collega waar ik regelmatig naar toe ging om hem te helpen met zijn beperkingen, hij is ook invalide. Nu met de jaren is mijn ziekte erger geworden en zijn gezondheid ook en ik bleef langer en vaker bij hem "logeren" . Toen het ons duidelijk werd dat ik slechter en slechter de trap naar mijn studiootje op kon, en ik nood kreeg aan een sociale woonst aangepast aan mijn noden en mijn maat ook, zijn we alles aan het ocmw gaan uitleggen. Volledig open kaart.
Het OCMW was dus van dag 1 op de hoogte dat ik zo goed als altijd bij mijn maat was en heeft hier nooit 1 opmerking over gemaakt.
Meermaals gingen we vragen wat onze mogelijkheden waren ivm een 2-woonst/mantelzorg EZV. Nooit heeft men ons gesproken over sociaal huren of enig ander voorstel gedaan. Maar ze zouden een oplossing proberen te vinden. Dus " wij " dachten dat alles ok was. 2 jaar geleden is mijn maat nog op het ocmw geweest "voor iets", en is er nog gevraagt geweest wanneer de " aangepaste sociale woningen " ter beschikken zouden zijn, maar heeft géén duidelijk antwoord gekregen dus " leefde ik in mijn maat zijn appartement " in afwachting op een oplossing van het ocmw.
Mijn maat heeft als enig plezier "fotografie" en heeft met de jaren heel wat " vrienden " gemaakt in zijn dorp, waaronder ( politiekers )
Doordat ik meer en langer bij mijn maat zat ben ik ook begonnen om meer de kosten te betalen, want ik had maar een studiootje van
150 euro/m en zo kon ik er wel voor zorgen dat mijn maat kon blijven wonen waar hij nu zat, want de huurprijs is nog altijd geindexeerd en onze uitkering is NIET genoeg om 750-780 euro/m te betalen. Daar heeft het ocmw ook Nooit een vraag overgesteld ... ik ben hem gewoon beginnen helpen. Een mens is toch vrij om zijn geld te gebruiken hoe hij dat wenst OF NIET ? Hierdoor moest er ook niet aan het ocmw hulp gevraagt worden. En zo waren bijde op hulp en een toewijzeing van een woonst aan het wachten. Jaaaaaaaaren aan een stuk.

Nu naar mei 2018
Jaren gaan er voorbij en wij hebben nog steeds géén oplossing gekregen van het OCMW, we hebben zelf ondertussen naar oplossingen gezocht, maar blijkbaar is er géén plaats in Belgie voor 2 alleenstaande met een invalide uitkering > we krijgen geen lening samen omdat we géén familie of getrouwd zijn. Als we een sociaal woning zouden toegewezen worden, moeten we aan nemen wat we krijgen. Ok ... een alleenstaande invalide met heel wat hulp middelen zou OOK maar recht hebben op 1 kamer. ( ???? ) waar moet ik mijn scooter/loper/ rolstoel zetten, op mijn kop ? Ik ben invalide ( géén beest ) ik wil ook ruimte om te leven zoals iedereen. Waarom steekt de staat ons ik kruip-kotjes ??

In iedergeval, ik kan met véél moeite mij trap op naar mijn studiooke op dus bleeft ik op het gelijkvloers app. van mijn maat. Waar we elkaar steun gaven. ( wij zijn geen koppel ) het gaat hier enkel over hulp in aankleden en andere dagelijkse dingen. En dit alles was geweten bij het OCMW. Ik heb zo goed als mijn studioke bijna leeg gehaalt omdat ik dan toch bij mijn maat terecht kon zonder problemen ( a ja, het ocmw heeft er geen probleem mee ). En zover ik weet staat er NIET in de wet dat er een limiet is ivm logeren bij een vriend. Nu zijn we beland op de dag dat er door de vrienden van mijn maat het voorstel kwam om aan het ocmw te vragen of hij in aanmerking kwam om terug betaalde warme maaltijden. Hij doet dit, en er komt een beëdigt persoon " constateren " en wij zijn even open tov deze dame dan tov. het OCMW
( ze was van het OCMW dus ze kent onze situatie )
Niet dus !
En nu word het leuk voor de juristen ....
Wij hebben info gekregen over dingen die wij niet mogen weten ivm die " dame" haar vaststelling. ( + audio band )
En deze info komt van héél hoog ( voorzitter OCM ), dus we weten dat het 100% juist is. Deze dame heeft vast gesteld dat wij SAMEN WONEN en fraude plegen. En dat ze dit zal moeten melden. Ik zelf zou beschuldigt kunnen worden voor Domicillie fraude en uitkerings fraude en mijn maat voor dezelfde dingen . PARDON ??? Ik pleeg géén domicilie fraude, en ik doe het zeker niet voor de uitkering, ik ben " door de jaren " dat het ocmw ons zou helpen, zieker geworden en ik kreeg geen hulp, dus heb ik gedaan wat ELKE mens zou doen, je probeerd te overleven. Ik kan met de zielige uitkering die we krijgen géén woonst in antwerpen permiteren, toch geen waar geen schimmel in staat, laat staan aangepast is voor mijn hadicap. En aangezien mijn vriend ook problemen keeg met het betalen van de huur hebben wij een overeen komst gemaakt dat we ons uitkomsten van het eten delen + verwarming en water + ik betaald een deel van de huur zodat mijn vriend niet in de problemen kwam. Dus ik betaald mijn eigen studiooke en een deel van de kost van mijn vriend. ( ik noem dit sociaal overleven ) met de bedoeling om daar te kunnen blijven wonen tot dat " het ocmw " voor ons een oplossing gevonden heeft. Blijkbaar heeft mijn maat heeft dingen "verkeerd" geformuleerd die dus nu ( in het verslag van die dame ) verschrikkelijk slecht klinken ( die brief staat op de audio ) en inderdaad, als je die brief hoort ben ik
( als het zo zou zijn ) er dik bij. Zo zou ik géén sleutel hebben van mijn studio, heb ik wel alleen géén van de garage, betaal ik daar €150 alles in, ezv ... ik heb die dame ook van de dag van haar bezoek de beschijving gegeven van mijn studio en de problemen die ik heb met de 2 trappen. Maar die brief gaat het mij lastig maken als die dame een melding doet. Maar hoe kan dit ? Het ocmw weet alles ? Hoe kan er iemand een oordeel vorderen in een living van 6 op 6, ja ik zat daar met mijn laptop, zover ik weet is dat niet verboden ? > ik vermoed dat deze dame dingen MOEST zien, om de voorzitter van het OCMW de nek om te draaien.
Nu voor mij is er niet echt een probleem, ik zal alle documenten aan kunen geven om te bewijzen dat ik er effectief woon.
Maar nu weten we ook dat het een afrekening is in de plaatselijke politiek. De persoon ( die ons heeft ongelicht ) is zeer gehaat in het dorp, en mijn maat is bevriend pet die de voorzitter.... voel je hem al ?? Ja hoor, in de raad die dit dossier moest stemmen zit de grootste vijand van de voorzitter van het ocmw recht tov elkaar, en die vent heeft een pracht van een verslag gehoord dat mijn maat " fraude " zou plegen. Zo kan hij zijn vijand ( mollen ). Dus mijn maat zij kop moet rollen opdat 2 politiekers elkaar niet kunnen luchten + diezelfde man had zelfs een "probleem" dat mijn maat wel foto's kan trekken maar iets anders niet. Mag een invalide geen hobbies hebben ?

Deze zaak is zo smerig als ze groot is, en nu is onze vraag ( wat als de beedigde persoon) ons toch meld ?
Wat moeten we dan doen ?
Wat moeten we doen met de inside info ?
Hoe kan je als burger tegen zoiets op ?

Mijn maat ziet het niet meer zitten, als dit zo gemeld word is hij alles kwijt, zijn woonst, vrienden, mij (hulp) EN zijn moeder is een zware hartpatiente die overleeft het niet als ze moet horen dat haar zoon eerst ( door mij en het ocmw) uit de schulde is gehaald omdan nu nog dieper in de schuld te geraken door een politiek spel. Het ging hier nota bene over ' "een aanvraag voor te terug betaling van een warme maaltijd " Spagittie schandaal n°2 is in de maak !

please help us....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 11 mei 2018 22:02

Als u daar min of meer vast verblijft, moet uw domicilie daar ook staan. Als u bijlegt in de kosten, is er denk ik helemaal geen discussie meer.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 12 mei 2018 12:13

Je kan mi enkel nog de co-housing piste proberen : samen een woning delen zonder een koppel te zijn doch de houding van de overheden hierop is niet eenduidig.

Reclame

CDF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2018 18:46

Beste,

Dank u voor uw reacties.

Terug naar “Andere”