Werkgever betaalt sociale bijdragen niet

thomasvanloveren
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werkgever betaalt sociale bijdragen niet

#1 , 06 apr 2018 11:54

Hoi!

ik heb een vraagje. Een tijdje geleden heb ik als werkend vennoot in een horecazaak gewerkt. Het was niet mogelijk om als werknemer daar te werken. Ik vond dit toen al een gekke manier van werken maar wist nog niet echt wat ik er verkeerd mee deed, daar ben ik later pas achtergekomen.

Nu is het zo dat ik met de werkgever overeen was gekomen dat hij mijn sociale bijdragen zou betalen voor alle gewerkte kwartalen. Dit staat ook in een email.

Nu krijg ik nog steeds een betalingverzoek van acerta om een deel van de onbetaalde sociale bijdragen te betalen. Ik heb al enkele keren de zaakvoerder gevraagd om die openstaande sociale bijdragen te betalen. Tevergeefs ... Het is nu wel zo dat die bijdragen zich blijven opstapelen ...

Ik weet dat ik een klacht kan indienen tegen sociale fraude en dat die periode dat ik gewerkt heb kan geregulariseerd worden naar gewone werknemer (dit was ook effectief het geval, ik heb nooit winsten ontvangen of beslissingen genomen als bestuurder, ik was gewoon garçon).

Nu vroeg ik mij af wat de slimste manier is om dit aan te pakken. Kan ik best een klacht neerleggen tegen sociale fraude dat alles geregulariseerd wordt, moet ik ook best een klacht indienen bij de politie voor misbruik van vertrouwen of dergelijke?, moet ik ergens iets melden van die bijdragen want nu stapelt het zich gewoon op ..?

Alle advies welkom!

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 06 apr 2018 12:01

Ik zou sowieso regularisatie aanvragen, dan zal het enkel financieel te voelen zijn. Ik verwacht wel niet dat men u gaat geloven dat u dacht niets verkeerd te doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2018 12:30

U wist waar je aan begon en zeker in de horeca!
Door het feit dat je zelfstandig vennoot ben, wie gaat je aanklagen u zelf ???
De vennootschap kan verantwoordelijk gesteld worden voor de bijdragen van de zaakvoerder, maar ik denk, ben niet zeker dat de andere aandeelhouders of vennoten zelf hun RSZ moeten betalen.
Je zit in een vicieuze cirkel want jij maakt als vennoot deel uit van de vennootschap, je bent geen werknemer !!

Politie heeft hier niks mee te zien, persoonlijk zie ik niet wie je zou kunnen dagvaarden, je zal ze zelf moeten betalen.

En ik wil er nog aan toevoegen dat u GEEN WERKGEVER kan hebben als werkend vennoot.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 06 apr 2018 13:29

u zou toch moeten weten dat u als "garcon"" geen zelfstandige kunt zijn. U was dus schijnzelfstandige.
google even naar "schijnzelfstandigheid!

Terug naar “Andere”