Kosten in de toekomst voor rusthuis ten laste van kinderen.

club25
Topic Starter
Berichten: 84

Kosten in de toekomst voor rusthuis ten laste van kinderen.

#1 , 05 apr 2018 10:41

Ik heb mijn vader al jaren niet meer gezien en gehoord en hoeft voor mij ook niet meer maar stel dat hij binnenkort in een rusthuis zou belanden. Zijn mijn zus en ik dan verantwoordelijk om hierin bij te dragen of kan je hier iets aan doen dat je daar van gevrijwaard wordt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2018 10:54

Gelijkaardig geval meegemaakt in mijn buurt.
Moesten niet tussenkomen in de kosten omdat zij al vele jaren geen contact meer hadden met elkaar.

willyboy
Berichten: 897

#3 , 05 apr 2018 11:38

Contact hebben of niet speelt geen rol .
In dit geval kunnen de onderhoudsplichtigen (je kinderen, kleinkinderen, eventueel je echtgeno(o)t(e), gewezen echtgeno(o)t(e) of ouders die nog in leven zijn) verplicht worden om het tekort aan te vullen. Dit gebeurt uitsluitend indien zijzelf over een voldoende hoog inkomen beschikken. Terugvordering kan niet toegepast worden op broers en zussen van de resident.

Reclame

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#4 , 05 apr 2018 11:48

Gelijkaardig geval meegemaakt in mijn buurt.
Moesten niet tussenkomen in de kosten omdat zij al vele jaren geen contact meer hadden met elkaar.
Idee wat ze daarvoor moeten doen hebben want ik wil er ook niet voor opdraaien ?

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2018 12:36

Ze leefde al vele jaren in onmin met elkaar. Zeer beperkte begraafkosten (geen kerkdienst) werden later door ocmw betaald.
Vermoedelijk hangt het af van rusthuis tot rusthuis. Ook meegemaakt dat men een bijdrage vroeg aan zusters omdat hun broer niet gehuwd en geen kinderen had. Mijn inziens zal elk rusthuis toch proberen.

Terug naar “Andere”