bijdrage rustoord ouders

mon 1962
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bijdrage rustoord ouders

#1 , 04 apr 2018 18:14

geachte

mijn vader zit in een rustoord
ik zelf en mijn broer zijn beide gepensioneerd
moeten wij dan nog altijd bijdragen voor de onkosten
graag zou ik hier een antwoord vinden
de ene zegt ja en de andere zegt nee
op voorhand bedankt voor het antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2018 18:49

Tenzij u maar een beperkt pensioen hebt en geen onroerende goederen zal u niet moeten bijdragen.
Als het pensioen van uw vader de kosten dekt moet u niets bijleggen. Ook niet indien uw vader onroerende goederen bezit. In dit geval neemt het rusthuis een hypotheek op zijn eigendom zodra hij wordt opgenomen.
Meestal wordt u de eerste maand van de opname reeds op de hoogte gebracht. U kan het ook navragen in het rusthuis zelf.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 apr 2018 20:04

Is enkel geldig in een OCMW rusthuis.
Ik denk niet dat dat zal pakken in een privérusthuis

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 04 apr 2018 20:42

Is enkel geldig in een OCMW rusthuis.
Ik denk niet dat dat zal pakken in een privérusthuis
t Is te zeggen dat als de rusthuisbewoner onvoldoende middelen heeft om een zelfgekozen RVT kamer te betalen je naar het plaatselijk OCMW moet gaan om de mogelijkheden af te toetsen. De factuur van het privérusthuis moet hoedanook betaald worden door de bewoner (of zelf te regelen door bv de kinderen). Lees er het contract maar eens op na.

Als het OCMW tussenkomt dan gaan zij ook beslissen waar hij opgenomen wordt (ocmw rusthuis, goedkoop RVT, ...). OCMW zal normaliter zeker niet tussenkomen in de duurdere (nieuwe privé) RVTs die kwalitatief goed zijn doch duurder dan gemiddeld zijn met kamerprijzen van 70€ en meer (tegen zo n 55€ gemiddeld))

Terug naar “Andere”