Ziekteverzekering zonder inkomen

jorgl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziekteverzekering zonder inkomen

#1 , 01 apr 2018 17:55

Hallo,

Na 2 jaar reizen in Australië(met een privé verzekering) ben ik terug in België en wil ik mij aansluiten bij de ziekteverzekering. Momenteel heb ik nog geen werk, ook geen ocmw of vervangingsinkomen.
Wat zijn mijn opties om terug in orde te geraken? Kan ik mij inschrijven als persoon ten laste bij mijn moeder(ik ben 32 jaar en gedomicilieerd bij mijn moeder)? Of ik lees over inschrijven als ingezetene. Alleen vind ik daar niet direct prijzen over. Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 01 apr 2018 23:52

als er niemand anders bij u moeder woont kan u zich perfect bij haar als ten laste op haar ziekenboekje inschriijven

Scorpio
Berichten: 242

#3 , 11 apr 2018 22:18

Toen ik terug naar België ben gekomen (is al wel 17 jaar geleden) heb ik me kunnen inschrijven zonder enig Belgisch inkomen. Ik woonde wel alleen met mijn kinderen.

Reclame

ZiekteVerzekering
Berichten: 22

#4 , 12 apr 2018 08:40

Indien u terug officiëel een adres in België heeft zijn er 2 opties
1) Zoals Jefke zegt, u kan als samenwonende ten laste bij uw moeder indien er niemand anders inwoont op dit adres (echtgenoot, partner...). Andere kinderen ten laste kunnen dan weer wel.
2) Indien optie 1 niet van toepassing is, kan u zich inschrijven als Verblijvende In België. Dit statuut kan eventueel betalend zijn op basis van inkomsten. Indien u 0€ inkomsten heeft, is dit een niet betalende categorie.

Terug naar “Andere”