Zwanger - vader dag bevalling

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Zwanger - vader dag bevalling

#1 , 31 mar 2018 10:03

Hallo allen,

Binnenkort zal ik moeten bevallen (ben nu net 8 maanden) en had een klein vraagje.
Stel dat het zover is en mijn vriend is op zijn werk, ik bel hem dan zodat hij komt om samen naar het ziekenhuis te gaan.
Is dit dan familiaal verlof voor hem?

Groetjes,

An

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 31 mar 2018 13:33

veel hangt af van wat soort werk hij doet en hoe de afspraken hieromtrent met de werkgever zijn

iemand die een belangrijke veiligheidsfunctie heeft zal bijvoorbeeld niet zomaar zijn plaats kunnen verlaten

best is dat hij nu al toestemming vraagt om de werkplaats te verlaten als hij dat telefoontje van u krijgt, als ik mij niet vergis noemen ze dat "klein verlet"

de rest (vaderschapsverlof etc) kan achteraf nog geregeld worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 31 mar 2018 16:31

Vanaf de dag dat u bevallen bent, heeft de echtgenoot recht op vaderschapsverlof (10 dagen).
Als u hem belt, en hij komt af (met toestemming om de werkplek te verlaten weliswaar), is dit meteen zo'n dag (tenzij uw echtgenoot het anders geregeld krijgt).

Klein verlet is dit niet alvast.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 31 mar 2018 16:43

Vanaf de dag dat u bevallen bent, heeft de echtgenoot recht op vaderschapsverlof (10 dagen).
Als u hem belt, en hij komt af (met toestemming om de werkplek te verlaten weliswaar), is dit meteen zo'n dag (tenzij uw echtgenoot het anders geregeld krijgt).

Klein verlet is dit niet alvast.

veel zal afhangen hoe goed ge met de werkgever overeenkomt

als de vader moet werken tot 16u en de vrouw belt om 15.30u, zou het mij beetje raar lijken om daar ne hele dag vaderschaps verlof te moeten afstaan

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2018 20:53

Vaderschapsverlof kan toch enkel in volledige dagen opgenomen worden en dit zou maar enkele uren zijn dus lijkt me geen vaderschapsverlof?
En de dag dat hij het werk verlaat, kan een dag zijn dat de baby er nog niet is (gezien weeen uren duren dus de baby kan er misschien pas de dag erna zijn) dus dan mag vaderschapsverlof sowieso niet.

Klein verlet is hetzelfde als familiaal verlof dus dat zou ik ook denken.

Hij doet overigens geen functie waarbij hij het werk niet zou kunnen verlaten gedurende de dag dus dat is het probleem niet.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 01 apr 2018 11:37

een dringende oproep ( voor een overlijden of een bevalling ) is juist WEL klein verlet (onderbroken dag ) en GEEN vaderschaprverlof. Dat zou het patronaat misschien wel willen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 03 apr 2018 19:08

Limitatieve lijst van klein verlet:
  • Huwelijk van de werknemer
  • Huwelijk van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e), van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de vader, moeder, schoonvader, schoonmoeder, van een kleinkind van de werknemer
  • Priesterwijding of intrede in het klooster van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e), van een broer, zuster, schoonbroer of schoonzuster van de werknemer
  • Overlijden van de echtgenoot of echtgenote, van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e), van de vader, moeder, schoonvader, stiefvader, schoonmoeder, stiefmoeder van de werknemer
  • Plechtige communie van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e)
  • Deelneming van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e) aan het feest van de vrijzinnige jeugd daar waar dit feest plaatsvindt
    Verblijf van de dienstplichtige werknemer in een rekruterings- en selectiecentrum of in een militair hospitaal ten gevolge van zijn verblijf in een rekruterings- of selectiecentrum
  • Verblijf van de werknemer-gewetensbezwaarde op de administratieve Gezondheidsdienst of in een van de verplegingsinrichtingen, die overeenkomstig de wetgeving over het statuut van de gewetensbezwaarden door de Koning zijn aangewezen
  • Bijwonen van een bijeenkomst van de familieraad, bijeengeroepen door de vrederechter
  • Deelneming aan een jury, oproeping als getuige vóór de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de arbeidsrechtbank
  • Uitoefening van het ambt van bijzitter in een hoofdstembureau of enig stembureau bij de parlements-, provincieraads- en gemeenteraadsverkiezingen
  • Uitoefening van het ambt van bijzitter in een van de hoofdbureaus bij de verkiezing van het Europese Parlement
  • Uitoefening van het ambt van bijzitter in een hoofdbureau voor stemopneming bij de parlements-, provincieraads- en gemeenteverkiezingen
Dringende oproep staat hier niet tussen, is dus geen klein verlet.

Bij niet-geboorte is de enige optie verlof nemen, om gelijk welke reden (betaald, onbetaald, recup, sectorieel bepaald, ...).
Vaderschapsverlof gaat niet in uren inderdaad, maar een beetje werkgever stelt die werkdag 100% gelijk aan een dag vaderschapsverlof (dag van bevalling), en de gewerkte uren die dag tellen dan al voor een andere werkdag.
Maar goed, dit is tussen je echtgenoot en zijn werkgever.

Terug naar “Andere”