Lidgeld vakbond

wendy101075
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lidgeld vakbond

#1 , 19 jan 2018 09:04

Beste,

Ik ben niet tevreden over mijn vakbond, heb hier eigenlijk in de jaren dat ik aangesloten ben nog nooit hulp van gehad. Het gevoel ook dat je maar een nummer bent is niet aangenaam. Gelukkig heb ik ze nog niet veel nodig gehad. Dit even terzijde. Ik betaal mijn lidgeld niet meer om deze eenvoudige reden. Ik had ook gehoord uit verschillende bronnen dat je hier niets hoeft voor te doen en dat ze je dan automatisch zullen uitschrijven. Klopt dit?
Ik krijg geen aanmaningen, maar wel telkens een overschrijving met het totaal bedrag tot heden. Kan ik eventueel ook met terugwerkende kracht dit zelf stopzetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2018 09:22

Ik ken de voorwaarden niet van je vakbond, maar normaal word een lidmaatschap altijd opgezegd met een aangetekend schrijven een 3 tal maanden op voorhand.
Wat u gedaan heeft is zeker niet beleeft T.O.V de vakbond, kunnen ze je wat doen ??

Dit zal in hun voorwaarden staan.

En ik hoop dat je nooit een vakbond nodig heeft, maar als je ze nodig heeft is het wel een goedkoop instrument.

Ik als zelfstandige was mijn vrouw en mijn zoons die bij mij werkte altijd aangesloten bij een vakbond, en mijn vrouw nu 77 jaar oud is nog steeds lid en betaald als gepensioneerde iets meer dan 40€ per jaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 19 jan 2018 09:25

Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 jan 2018 11:24

Ik ben momenteel 74 jaar, heb 45 jaar gewerkt en ben nooit lid geweest van een vakbond = veel geld uitgespaard

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2018 12:13

Ik ben momenteel 74 jaar, heb 45 jaar gewerkt en ben nooit lid geweest van een vakbond = veel geld uitgespaard
Met al dit uitgespaard geld zal je nu niet veel meer kunnen doen, want wie aangesloten is krijgt wel een premie die gespijsd word door de werkgevers, eigenlijk een discriminatie tegen over die dat niet aangesloten zijn bij een vakbond.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

E10ne
Berichten: 71

#6 , 19 jan 2018 13:23

Ben er uit gestapt op mijn 23 jaar, is ondertussen +40j geleden. Was toen al een verziekte boel.
Bij het bedrijf waar ik toen werkte zijn we wel 2x in de maling genomen door de vakbond. (vakbond kon zogezegd niks doen??????)
Weet dat ook het patronaat de vakbond betaald, dus meestal moet je bij hen dan geen heil gaan zoeken.
Persoonlijk nooit last gehad van geen aansluiting bij vakbond.
Ik ga niet zeggen dat ik tegen de vakbond ben, maar zou hun macht toch veel beperkter willen zien.
Het zou de economie ten goede komen

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 19 jan 2018 16:20

Even verder in de offtopic discussie:
Als werknemer is een vakbond quasi gratis, op je eerste jaar na.
Dit omwille van de jaarlijkse vakbondspremie.

Maar goed, ontopic:
Netjes is het inderdaad niet, maar als je stopt met betalen, zal de vakbond je ook gewoon van de lijst gooien.
Dit kun je zien als een impliciete opzegging.
Netter is om dit (aangetekend?) te melden.

Van 1 van de grotere vakbonden (ACV) weet ik dat ze je van de lijst gooien als je 3 rekeningen niet betaalt (dus bijna een jaar).

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 19 jan 2018 19:02

Ik ben momenteel 74 jaar, heb 45 jaar gewerkt en ben nooit lid geweest van een vakbond = veel geld uitgespaard
Gelukkig had die vakbond wel betalende leden zodat ze ook jouw rechten konden verdedigen. Vraag je maar af waar je gestaan zou hebben, moesten er nooit vakbonden bestaan hebben. Tip : bekijk de film "Daens" nog maar eens en vergelijk met jouw situatie. Bedankt, vakbonden!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#9 , 19 jan 2018 21:49

Ik ben momenteel 74 jaar, heb 45 jaar gewerkt en ben nooit lid geweest van een vakbond = veel geld uitgespaard
Met al dit uitgespaard geld zal je nu niet veel meer kunnen doen, want wie aangesloten is krijgt wel een premie die gespijsd word door de werkgevers, eigenlijk een discriminatie tegen over die dat niet aangesloten zijn bij een vakbond.
Een premie? Een heel kleine tegemoetkoming op het eind van het jaar dat wel, en ze noemen dat zoals je aangeeft een premie, maar das echt niet de moeite hoor, een peulschil in vergelijking met je lidgeld.

Nu het is wel een heel nuttig iets, zeker als je zoals de meeste mensen alszijnde belg geacht word de wetten te kennen, en als je niet zo kundig en geletterd bent meestal de deur voor je neus ziet dichtgaan.( met de uitleg t ja je bent te laat en je had dat moeten weten .... sorry....). :(
Ik heb ze al meerdere keren nodig gehad, en ben heel blij dat ik van hun kennis en kunde heb kunnen gebruik maken.
Alhoewel het voor velen misschien niet nodig is, zal je heel blij zijn indien ze je wel als lid kunnen verder helpen en dan valt dat lidgeld wel prima te doen. :D

Terug naar “Andere”