Feestdag op verplichte dag opnemen

Fred123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Feestdag op verplichte dag opnemen

#1 , 15 jan 2018 10:31

Hallo,
Wij kregen op 19 december 2017 een memo op ons bureau waarin stond dat wij allemaal verplicht werden om de verlofdag van 11/11 op te nemen op 24/12. Nu mag dit? Mogen ze dit opleggen? Zelf ben ik bediende in een winkel. Alvast bedankt voor jullie duidelijke antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2018 10:40

Dit kan als dit zo overeengekomen is volgens een CAO (op bedrijfsniveau, sectoriaal niveau, ...). Je kan uw overste vragen of dit het geval is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fred123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2018 12:11

Bedankt voor je bericht:

Het enigste wat ze zeggen is dat de ceo en die van HR dat beslist hebben. Meer info geven ze niet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2018 12:20

Bedankt voor je bericht:

Het enigste wat ze zeggen is dat de ceo en die van HR dat beslist hebben. Meer info geven ze niet.
Normaal is dit voldoende.

In sommige sectoren word dit door de P.C beslist, zoals in den bouw.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fred123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2018 12:30

Ok bedankt voor het antwoord!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2018 12:30

Bedankt voor je bericht:

Het enigste wat ze zeggen is dat de ceo en die van HR dat beslist hebben. Meer info geven ze niet.
eenzijdig kan het niet, in de ondernemingsraad of in overeenkomst met de werknemers kan het wel.

wet 4/1/1974 Art. 8. Bij ontstentenis van een beslissing van een paritair orgaan, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, kan de vervangingsdag vastgesteld worden door de ondernemingsraad. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen, mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eensdeels en de syndicale afvaardiging anderdeels, of, bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers.
Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2018 12:33

Het enigste wat ze zeggen is dat de ceo en die van HR dat beslist hebben.
Als dit de ondernemingsraad is, dan is dit in orde. Normaal moet je ergens kunnen terugvinden hoe de ondernemingsraad is samengesteld in uw bedrijf.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jan 2018 12:39

Ge hebt al veel ondernemingsraden gezien in kleine winkel ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jan 2018 13:42

Ge hebt al veel ondernemingsraden gezien in kleine winkel ?
Aangezien de topic starter over een HR-dienst en een CEO spreekt, ga ik ervan uit dat dit geen kleine zelfstandige winkel, maar een filiaal van een keten is. De topic starter kan dit misschien verduidelijken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jan 2018 15:32

Ge hebt al veel ondernemingsraden gezien in kleine winkel ?
Aangezien de topic starter over een HR-dienst en een CEO spreekt, ga ik ervan uit dat dit geen kleine zelfstandige winkel, maar een filiaal van een keten is. De topic starter kan dit misschien verduidelijken?
In een kleine winkel zal men nu ook over de HR dienst spreken de man of vrouw die je arbeidspapieren verzorgt en alles regelt, dit kan eventueel de vrouw van de baas zijn.
En CEO dit zal den baas zijn zeker ?

20 jaar geleden kenden men deze benamingen zelfs niet eens, ik zal den CEO geweest zijn en mijn zoon de HR zeker :lol: :lol:
Ondanks wij er meer werk aan hadden want wij hadden GEEN sociaal secretariaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jan 2018 13:34

In een kleine winkel zal men nu ook over de HR dienst spreken de man of vrouw die je arbeidspapieren verzorgt en alles regelt, dit kan eventueel de vrouw van de baas zijn.
Ik denk dat veel kleine winkels die met personeel werken, een sociaal secretariaat inschakelen. TS spreekt over "die van HR". Dit kan in principe inderdaad ook één persoon zijn (een vrouw in dat geval, anders is het "diene van HR" ;-) ), maar ik vermoed toch dat het over een HR dienst gaat.
En CEO dit zal den baas zijn zeker ?
Een CEO is niet noodzakelijk "de baas". Normaal is de Raad van Bestuur de baas, en zij duiden een CEO, CFO, etc... aan, maar bon.
20 jaar geleden kenden men deze benamingen zelfs niet eens, ik zal den CEO geweest zijn en mijn zoon de HR zeker :lol: :lol:
Ondanks wij er meer werk aan hadden want wij hadden GEEN sociaal secretariaat.
Wees maar zeker dat die termen 20 jaar geleden ook al bestonden, hoor...

Maar bon, zonder verduidelijking / reactie van de TS loopt het hier wat dood, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”