Ziekteuitkering en Tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid uit groepsverzekering

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Ziekteuitkering en Tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid uit groepsverzekering

#1 , 12 jan 2018 22:53

Beste,ik ontving formulieren van de mutualiteit naar aanleiding van 1 jaar ziekte en overgang naar invaliditeit. Hierin wordt onder meer gevraagd of ik een rente ontvang. Ik ontvang wel een tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid uit de groepsverzekering. Kan deze laatste invloed hebben op de ziekteuitkering die ik ontvang? Met andere woordenmoet deze tegemoetkoming die door de groepsverzekering betaald wordt als rente beschouwd worden en dus doorgegeven worden aan de ziekteverzekering? Alvast bdankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZiekteVerzekering
Berichten: 22

#2 , 15 jan 2018 11:11

Beste,

Dit zal geen invloed hebben op de hoogte van uw uitkering.

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2018 09:01

Moet het wel aangegeven worden op die formulieren van de mutualiteit? Kan het invloed hebben op het al dan niet verder ontvangen van de zogenaamde Hulp van derden?

Reclame

ZiekteVerzekering
Berichten: 22

#4 , 16 jan 2018 10:20

1) Als ik mij niet vergis is er geen vak voorzien voor het invullen van desbetreffende rentes, bijgevolg moet je dit dan ook niet doorgeven.
Daarnaast zijn dit de uitkeringen waar er een zogenaamde 'verschilregel' op wordt toegepast:

- Een rente Arbeidsongevallen
- Een rente Beroepsziekten
- Een rente uit een ongeval gemeen recht of BA van derden
- Een niet-vrijgesteld invaliditeitspensioen (waar een uitkering vanuit een groepsverzekering niet onder valt)
- Deeltijdse loopbaanonderbreking.

2) De enige reden waarbij men bij een lopende erkenning Hulp Van Derden de betaling kan schorsen is bij een ononderbroken opname van minstens 3 maanden in een ziekenhuis, RVT of in (voorlopige) hechtenis.

Terug naar “Andere”