Geen uitbetaling arbeidsongeschiktheid.

Vandenbogaerde
Topic Starter
Berichten: 19

Geen uitbetaling arbeidsongeschiktheid.

#1 , 04 jan 2018 08:51

Na een operatie ben ik 3 maand thuisgebleven voor herstel.
Nu ontvang ik van mijn ziekenbond een aangetekend schrijven dat ik de laatste 2 maanden geen uitkering zal ontvangen, omdat ik niet voldoe aan de voorwaarden. Er dient voorafgaand aan mijn arbeidsongeschiktheid een wachttijd van 12 maanden te zijn.

Eind 2015 ben ik zelf moeten stoppen met mijn zaak, wegens familiale onverschilligheden.
Aangezien ik zelf gestopt was, had ik geen enkel recht op geen enkele vorm van uitkering.
Na heel lang zoeken en 1 jaar en 3 maanden verder zonder inkomen, heb ik op mijn leeftijd toch nog een job gevonden.
Toen ik 6 maanden aan het werk was heb ik onverwachts een operatie moeten ondergaan.
Ik begin nu opnieuw te werken, maar mijn ziekenfonds betaald mij geen 2 maanden uitkering.
Volgens hen moest ik al 1 jaar gewerkt hebben om daar recht op te hebben.

Ik kan er zelf toch niks aan doen dat ik gedurende 1 jaar en 3 maanden geen recht op inkomen had?
Had ik een leefloon, werkloosheidsuitkering of eender wat ontvangen, dan was het geen probleem, zeggen ze.
Voor mijn ziekenfonds was ik gedurende die periode aangesloten bij mijn echtgenoot, die werknemer is.

Mijn vraag aan jullie is: kan en zou ik dit aanvechten? Of is het op voorhand een verloren zaak?

Ik vind dit verschrikkellijk.
Ik heb meer dan 30 jaar gewerkt en nog nooit heeft mijn ziekenfonds mij één dag moeten betalen.
Nu zouden ze me voor, het eerst in gans mijn leven, 2 maanden uitkering moeten betalen, en dit wordt nu geweigerd!!!

Wat denken jullie?
Graag jullie mening aub.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 04 jan 2018 09:09

Daar is vrees ik niet veel aan te doen.
Je moet inderdaad een aantal dagen gewerkt hebben in de referteperiode voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid, dit is vastgelegd in de wet en bepaald de mutualiteit zelf niet.
Dit is 180 werkdagen in de 12 maanden voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid (of 800 uren indien je deeltijds werkt).

Er bestaat wel zoiets als vrijstelling van wachttijd, maar ik heb geen idee in welke omstandigheden die kan bekomen worden.

Ben je bij een vakbond? Indien je werknemer bent kan je dit best doen, dan heb je een centraal aanspreekpunt voor al je juridische vragen!

Vandenbogaerde
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 21 jan 2018 10:27

Beste iedereen,

Kan iemand mij ook antwoorden op het onderstaande aub?

Ik heb nu 6 maanden gewerkt en ben 2 maanden onbetaald thuis geweest. Ondertussen werk ik "gelukkig" terug.
Zouden deze 2 maanden onbetaald op de ziekenkas meetellen voor het jaar dat ik moet gewerkt hebben om in regel te zijn met het ziekenfonds?
Of zijn het enkel de 6 gewerkte maanden die meetellen en moet ik nu nog effectief 6 maanden extra gewerkt hebben om volledig in regel te zijn met het ziekenfonds?

En voor mijn pensioen later, gaan die 2 maanden meetellen of niet?

Nogmaals hartelijk dank voor alle hulp.

VDB

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2018 10:39

Het zijn gewerkte dagen die tellen in je wacht periode.

Je had beter je minimum bijdragen betaald als je stopte met zelfstandig zijn dan had je nu een inkomen gehad van een zelfstandige op ziekenkas.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandenbogaerde
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 21 jan 2018 14:04

Het ziekenfonds had mij aangeraden om mij bij het ziekenfonds van mijn echtgenoot te zetten, die werknemer is.
Dit heb ik dan ook gedaan.

Dank u voor uw antwoord en nog een fijne dag!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2018 16:20

Het ziekenfonds had mij aangeraden om mij bij het ziekenfonds van mijn echtgenoot te zetten, die werknemer is.
Dit heb ik dan ook gedaan.

Dank u voor uw antwoord en nog een fijne dag!
Dit is handig maar levert geen dagvergoedingen op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 21 jan 2018 17:03

bij overgang van zelfstandige naar loontrekkende is meestal een verkorte wachttijd mogelijk
alleen weet ik niet wat er allemaal kan misgelopen zijn, of heeft het ziekenfonds er zelf ook niet aan gedacht

ze kunnen dat persoon te laste zetten nog terugdraaien, maar dat wordt wel een hele soep

Terug naar “Andere”