Zelfstandig bijberoep tijdens zwangerschapsrust

Tessa1991
Topic Starter
Berichten: 15

Zelfstandig bijberoep tijdens zwangerschapsrust

#1 , 12 dec 2017 15:49

Ik zou wat meer duidelijkheid willen over de uitkering die ik gedurende 15 weken(in het kader van zwangerschapsrust en bevallingsrust) zal ontvangen.

Ik ben sinds enkele jaren zelfstandige in bijberoep en heb via de mutualiteit toelating gekregen om dit uit te oefenen tot begin januari. Tot die periode is er dus voor mij geen probleem, er verandert niks. Documenten hiervan heb ik reeds ontvangen.
Papieren voor de hoogte van de uitkering te bepalen werden meer dan een maand geleden ingevuld door mijn werkgever en door mij en verstuurd, maar ik heb de van de mutualiteit nog niks gehoord over het al dan niet in orde zijn van deze uitkering. Ik weet dat dit even kan duren(op de website staat mijn status ook nog altijd op "loontrekkende").
Ik maak me wat zorgen over het blijven lopen van mijn zelfstandig bijberoep: naar Zenito gebeld en daar heb ik als antwoord gekregen dat ik mijn nummer niet tijdelijk moet schrappen, maar gewoon de activiteiten moet stopzetten(ik verkoop hobbymateriaal in een online webshop). Alles blijft er dus gewoon staan zoals het nu is, maar ik verkoop niks meer.

Gezien het aantal uren die ik reeds gewerkt heb als werkneemster(deeltijds) heb ik recht op een uitkering, maar zal de mutualiteit niet 'moeilijk' gaan doen over het feit dat mijn ondernemingsnummer al die tijd actief is? Ik wil me geen problemen op de hals halen en zou graag in alle rust naar mijn bevalling toe willen gaan en dat kan niet als ik hierover geen zekerheid heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2017 16:22

Het is de ziekenbond die daar uitsluitsel moet overgeven, en niet zenit.

Want het doet altijd zeer veel pijn als je na een jaar al je centen moet terug storten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tessa1991
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 12 dec 2017 20:43

Het is inderdaad de mutualiteit die hierover moet beslissen en ik heb er vertrouwen in dat zij dit in orde zullen brengen, maar ik had graag geweten of mijn bijberoep niet voor problemen zal zorgen. Zenito kan dat inderdaad niet beslissen of inschatten, dus moet ik maar wachten op de beslissing van de ziekenbond? Ik weet gewoon graag waar ik aan toe ben en nu is dat niet het geval...

Reclame

Terug naar “Andere”