Ouderschapsverlof: uitkering terugvorderen door zelfstandige activiteit die nooit is uitgeoefend

_Anouk_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof: uitkering terugvorderen door zelfstandige activiteit die nooit is uitgeoefend

#1 , 11 dec 2017 10:20

In 2014 startte ik als alleenstaande ouder met 2 kinderen een opleiding waarbij men aanraadde om gebruik te maken van de KMO-portefeuille om de schoolgelden te financieren. Dit bracht een kostenvermindering van 50% met zich mee. Het enige wat je daarvoor hoefde te doen was je inschrijven bij een ondernemingsloket om een ondernemingsnummer te verkrijgen. Je moest dan wel melden dat je nog geen activiteit zou uitoefenen, waardoor je geen sociale zekerheid moest betalen alsook werd vrijgesteld van BTW-aangifte. Bij afronding van de studies was het dan ook de bedoeling om zelfstandige in die sector te worden.
Verschillende andere scholen zoals vb Syntra maken hier ook al reclame voor om de studies aan de hand van de KMO-portefeuille te betalen.

In 2015 veranderde ik van werk, omdat het plots zo druk werd kon ik dit niet meer combineren met de studies en heb ik de opleiding on hold gezet. Omdat een ondernemingsnummer stop zetten meer kostte dan het te behouden en minder gedoe met zich meebracht heb ik het niet stopgezet in de veronderstelling dat ik deze nog steeds zou nodig hebben indien in mijn opleiding wilde verder zetten.

In september 2016 nam ik 1/5 ouderschapsverlof en dit werd zonder problemen aanvaard. In september 2017 werden mijn uitkeringen stopgezet omdat ik een zelfstandige activiteit zou uitvoeren. Ik legde de situatie aan de telefoon uit en de mevrouw verzekerde mij dat als ik een bewijs van stopzetting zou bezorgen, er niks aan de hand zou zijn en ik gewoon terug mijn uitkering zou krijgen en niks zou moeten terugbetalen aangezien mijn aanvraag initieel was goedgekeurd.

Dit klopte, mijn uitkeringen werden hervat tot begin deze maand. Ik kreeg een aanmanende brief met de melding dat ik van september 2016 tot september 2017 onrechtmatig een uitkering zou hebben gehad en dit bedrag integraal moest terugstorten aangezien ik deze uitkering cumuleerde met het beoefenen van een zelfstandige activiteit. Ik deed weer dezelfde uitleg, maar deze keer volstond dit niet. Ik moest met het ondernemingsloket regelen dat mijn datum van stopzetting aangepast moest worden (maar dat kan niet), want dat ik anders alle uitkeringen moet terugbetalen.
Kan dit zomaar? Ik heb nooit een zelfstandige activiteit uitgeoefend, als ze mij bij mijn aanvraag hadden gezegd dat ik niet kon genieten van een uitkering omdat ik ingeschreven was als zelfstandige dan had ik het dan al in orde kunnen brengen. Ook als ze mij aan de telefoon juiste info hadden verschaft had ik het van de eerste keer in orde kunnen brengen. Ik heb ook nooit inkomsten gehad of kosten gemaakt op basis van deze zelfstandige activiteit.
Enig idee wat ik kan doen om er toch voor te zorgen dat ik deze ontvangen uitkeringen niet terug moet betalen, aangezien er geen sprake was van cumulatie van inkomsten?
Alvast bedankt om mee te denken!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding