Huisvrouw

AnoAnoniemanoniem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Huisvrouw

#1 , 01 dec 2017 15:41

Ik heb nog nooit gewerkt en zou graag enige tijd me als huisvrouw willen zetten. Het plan is wel om binnen enige tijd zelfstandig iets te starten. Maar voor nu is het handiger om een tijdje huisvrouw te zijn.
Ik weet dat je geen werkloosheidsuitkering kan trekken en ik heb ook geen kind.
Ik vroeg me wel af of er toch een kleine vergoeding te krijgen is?
Mijn moeder spreekt over een 250 euro de maand maar ze spreekt dan wel over 20 jaar geleden.
Geld dit nog?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 01 dec 2017 15:43

Als u nog nooit gewerkt heeft, dan bént u toch al huisvrouw? Tenzij je voordien werkloosheidssteun trok, maar dan had je in principe vroeg of laat toch wél gewerkt hebben?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 01 dec 2017 15:56

U wil huisvrouw worden.
Wat is dan uw huidig "statuut"?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

AnoAnoniemanoniem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2017 16:05

Ik ben 2 jaar geleden gestopt met school en sta nog ingeschreven bij mijn moeder. Maar mijn oma heeft een huis vlak naast haar waar ik graag wil intrekken voor haar een plezier ook te doen sinds ze het moeilijk heeft met het overlijden van haar zoon ( mijn vader ). Ze kan nog alles zelf en heeft geen hulp nodig maar wou me graag enige tijd met haar bezig houden en dan zien om zelfstandig te worden. Moet geen huur betalen maar wel de nodige rekeningen en hiervoor wou ik dan toch horen of er iets is dat ik kan krijgen omdat het handiger is zo.

AnoAnoniemanoniem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2017 16:08

Het is echt niet voor te profiteren uiteraard en zeker niet voor jaren. Maar eerder wat ik zou kunnen trekken (bv maar €200/maand) komt altijd van pas.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2017 16:11

Je heeft als school verlater toch recht op een kleine werklozen steun
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AnoAnoniemanoniem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2017 16:12

Je heeft als school verlater toch recht op een kleine werklozen steun
Maar is dit niet op voorwaarden dat ik me laat inschrijven als werkzoekende?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 dec 2017 16:15

Je heeft als school verlater toch recht op een kleine werklozen steun
Maar is dit niet op voorwaarden dat ik me laat inschrijven als werkzoekende?
Dit noemt inschakelingsuitkering, je moet je natuurlijk inschrijven als werkzoekende, maar dit zal wel veel meer zijn dan 200€ !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 01 dec 2017 16:15

Huisvrouwen die niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt krijgen niets.
Anders zouden alle huisvrouwen een vergoeding krijgen. Is niet het geval.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 dec 2017 16:16

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AnoAnoniemanoniem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 dec 2017 16:33

Heeft me al veel geholpen nu bedankt!
Maar zit nu toch terug met vragen.
Bv je moet ingeschreven staan als werkzoekende maar het is juist de bedoeling niet om te gaan werken en gewoon zelfstandig te worden en me in de tussentijd met mijn oma bezig te houden.
Word dit dan niet gewoon terug afgenomen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 dec 2017 16:41

Je begrijpt dat niemand je centen gaat geven als je niet wil gaan werken.

zelfs het ocmw daar zal je bot vangen die gaan je ook naar de VDAB verwijzen.

Wat je grootmoeder zei van die 200Bef dit is veel langer geleden hoor neem maar een 50 jaar van moeder aan de haard vergoeding.
Je kan je ook laten inschrijven om bv half tijds te werken, of enkel de weekends te werken, ,niemand kan je verplichten om te werken, maar ook niemand moet je ook centen geven en zeker als je nog zeer jong zoals u bent.
Op wat wacht je om zelfstandig te worden ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 01 dec 2017 17:50

2 jaar geleden school verlaten en geen inkomen verworven? Ik neem dus aan dat je meerderjarig bent. Er is een belangrijk punt dat je onder ogen moet durven zien. Op de één of andere manier moet je zelf in je onderhoud voorzien. Je kan daarvoor niet op anderen (blijven) rekenen. Zieke mensen krijgen een ziekte-uitkering. Werklozen die een job zoeken, een werkloosheidsuitkering en anderen gaan echt werken. Ineens als zelfstandige aan de slag vanuit 2 jaar nietsdoen wordt een zeer moeilijke onderneming. Begin nu met interims in de sector die je interesseert. Dan léér je meteen in de praktijk waar de moeilijkheden liggen. En je kan nog altijd voor je oma zorgen in je vrije tijd.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 01 dec 2017 22:33

Wat mij aanbelang is ...gebrek aan opleiding.
Hoeft niet schools te zijn .... maar onze maatschappij is zo ingewikkeld geworden dat een minimum aan opleiding en een goede dosis gezond verstand nodig en nuttig zijn?

Als zelfstandige in welke branche? u weet dat u voor een aantal een opleiding moet gevolgd hebben.
Stel geen opleiding nodig ... dan zal u veel ervaring en zelfstudie en praktijkervaring nodig hebben.
Maar hoe zit het nu met de btw - de afschrijving ) de waardering van de voorraden ... welke diensten mogen u allemaal controleren.. mag u dat wel doen...wanneer gaat u de belasting betalen ...hoe zit het met prijsaanduidingen en laat staan productomschrijving en samenstelling.
enz enz

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 dec 2017 10:17

Maar hoe zit het nu met de btw - de afschrijving ) de waardering van de voorraden ... welke diensten mogen u allemaal controleren.. mag u dat wel doen...wanneer gaat u de belasting betalen ...hoe zit het met prijsaanduidingen en laat staan productomschrijving en samenstelling.
enz
Het is juist daarom dat men bedrijfsbeheer moet hebben, velen denken daar niet aan en is één van de belangrijkste zaken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”