Iemand gaat dakloos worden!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Iemand gaat dakloos worden!

#1 , 08 nov 2017 13:02

Ik stel deze vraag voor een kennis van me die in een heel slechte situatie gaat komen!
Man,werkloos,59 jaar woonde steeds samen met zijn moeder in een huurappartement van 825 euro.Drie jaar geleden is zijn moeder overleden,hij is in het appartement blijven wonen en heeft van het geld dat hij geerfd had steeds bij gelegd om daar te kunnen blijven wonen,zijn werkloosheidsuitkering bedraagt 950 euro.Persoonlijk vind ik dat geen slimme zet maar het is nu zo.Wel heeft hij zich 2 jaar geleden bij een sociale verhuurmaatschappij laten inschrijven maar zoals iedereen weet zijn die wachtlijsten heel lang.
Nu heeft hij maar 1000 euro meer over van de erfenis(die niet heel groot was) en kan hij de huur niet meer betalen.Ik heb reeds voor hem gezocht op immoweb en dergelijke voor een studio of kamer maar niets te vinden.En als het al betaalbaar is zoals een kamer is het enkel voor studenten(Leuven)
Wat kan hij doen om niet op straat te moeten leven en dakloos te worden?
Dringend raad gevraagd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 08 nov 2017 13:15

Ik zou deze man aanraden zich tot het CAW http://www.cawoostbrabant.be/ of het OCMW https://www.ocmw-leuven.be/ in Leuven te wenden.
Daar kunnen ze zijn situatie doorlichten en hem oplossingen aanreiken.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 09 nov 2017 09:30

Bedankt,ik zal dit alvast door geven.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 09 nov 2017 11:36

Gezien de man 950 euro inkomen heeft zullen de ocmw en dergelijke niet uit de hoek komen om nog een extra bijdrage te leveren .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2017 12:55

Het leefloon op 1/09/2017 is nu voor een alleenstaande € 892,70 dus kan er niet van genieten.

Hij moest al lang verhuist zijn, naar een betaalbaar onderkomen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 nov 2017 13:27

Het leefloon op 1/09/2017 is nu voor een alleenstaande € 892,70 dus kan er niet van genieten.

Hij moest al lang verhuist zijn, naar een betaalbaar onderkomen.
Allemaal waar, maar geen reden om iemand op straat te laten terechtkomen. Dus zoals Tobe zegt: CAW of OCMW contacteren!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Berichten: 897

#7 , 09 nov 2017 14:51

Bij contacteren zal het blijven .

willyboy
Berichten: 897

#8 , 09 nov 2017 15:54

Heb nog een idee . Zich aanmelden bij het t.v programma AXEL HELPT DAKLOZEN en alzo aan 10.000 euro geraken om nieuw leven te starten .
Als mensen geen moeite doen om aan huis te geraken tijdens hun normaal werkend leven zullen ze bijna allemaal in woonstproblemen komen op latere leeftijd . Ook zal rusthuis problemen geven om te betalen (Vanaf 50 euro/dag) zonder kosten .
Voor het echte antwoord op T.S Kijk antwoord van Den lowie inzake leefloon .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 nov 2017 16:06

Bij contacteren zal het blijven .
U denkt dat deze diensten zich enkel beperken tot het uitdelen van geld? U vergist zich. Daar werken mensen die personen zoals deze waarover sprake, echt wel kunnen verder helpen (en neen, niet door geld te geven, maar door raad te geven, contacten te bezorgen om aan een goedkope verblijfplaats te raken, etc...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


josi
Topic Starter
Berichten: 551

#11 , 10 nov 2017 12:30

Heeft afspraak bij het OCMW gemaakt,hopelijk kunnen ze hem ergens mee helpen.De huurprijzen in Leuven zijn bijna niet te betalen dus ik denk niet dat hij op de particuliere huurmarkt iets gaat vinden.Ik hou jullie op de hoogte van het gesprek met het OCMW.

Terug naar “Andere”