Belgisch internationaal ambtenaar - recht op Belgische ziekteverzekering tijdens verlof zonder wedde

LodeC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belgisch internationaal ambtenaar - recht op Belgische ziekteverzekering tijdens verlof zonder wedde

#1 , 06 nov 2017 14:11

Ik ben al een 10tal jaar Europees ambtenaar.
Ik zou enkele jaren verlof zonder wedde willen nemen.
Ik ben momenteel NIET aangesloten bij de belgische ziekenkas/mutualiteit en kan tijdens dit verlof niet aangesloten blijven bij de ziektekas van mijn werkgever waar ik nu aangesloten ben.

Ik zou geen enkele beroepsactiviteit hebben tijden dit verlof, huisman zijn, maar heb wel huurinkomsten.

Kan ik mij tijdens dit verlof aansluiten bij een belgische mutualiteit op het boekje van mijn vrouw ( aangesloten bij belgische mutualiteit werkt in Belgie als bediende) zonder kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 nov 2017 14:15

Als een huisvrouw sociaal verzekerd kan zijn via haar echtgenoot dan zal een huisman ook wel verzekerbaar zijn via zijn echtgenote.
Anders moeten we als mannen een protestmars op Brussel ondernemen wegens discriminatie op grond van geslacht!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 08 nov 2017 15:43

Voor het eerste jaar kan u normaal gezien wel nog gedekt blijven door uw EU ziekteverzekeraar mits voorwaarden.

Volgens artikel 40 van de Staff Regulations:
De ambtenaar die geen winstgevende beroepsbezigheid uitoefent, kan evenwel, wanneer hij daartoe uiterlijk in de maand volgende op het begin van het verlof om redenen van persoonlijke aard een verzoek indient, in aanmerking blijven komen voor de in die artikelen bedoelde dekking, mits hij de bijdragen voor de dekking van de in artikel 72, lid 1, respectievelijk artikel 73, lid 1, bedoelde risico's te zijnen laste neemt en wel voor de helft tijdens het eerste jaar van het verlof om redenen van persoonlijke aard en in haar geheel tijdens de resterende duur van dit verlof. Hij kan echter niet tegen de in artikel 73 bedoelde risico's worden verzekerd als hij niet in aanmerking komt voor verzekering tegen de in artikel 72 bedoelde risico's. De bijdragen wor­den berekend op de grondslag van het laatste basissalaris van de amb­tenaar.
Bovendien kan de ambtenaar die aantoont dat hij geen pen­sioenrechten kan verwerven bij een ander pensioenstelsel, wanneer hij hierom verzoekt, nieuwe pensioenrechten blijven verwerven gedurende ten hoogste een jaar, mits hij een bijdrage te zijnen laste neemt die gelijk is aan het driedubbele van het in artikel 83, lid 2, bedoelde percentage; de bijdragen worden berekend op de grondslag van het basissalaris van de ambtenaar dat aan diens rang en salaristrap is
verbonden.
Om aan te kunnen sluiten bij een ziekenfonds als persoon ten laste mag je maximaal een inkomen hebben van 2372,52 euro bruto per kwartaal. Dat kan je bewijzen met loonfiches, een attest van het OCMW of een verklaring op eer. Deze voorwaarde geldt dus voor alle onderstaande categorieën.
Aansluiten als echtgenoot of echtgenote van een gerechtigde
Je kan aansluiten als echtgenoot of echtgenote ten laste van een gerechtigde.

Je moet voldoen aan al de volgende voorwaarden:

- Gehuwd zijn. Dat kan je bewijzen met een huwelijksakte. Buitenlandse aktes laat je best vertalen door een beëdigd vertaler en legaliseren.
- Samenwonen in België. De samenwoonst moet blijken uit het Rijksregister (artikel 124, § 3, eerste lid ZIV-besluit). Of de registratie van de samenwoonst moet gevraagd zijn bij de gemeente (artikel 124, § 3, tweede lid ZIV-besluit). In een omzendbrief van het RIZIV van 19 januari 2016 wordt een niet-limitatieve lijst van documenten opgesomd die in bepaalde gevallen bewijzen dat de registratie van de samenwoonst gevraagd werd bij de gemeente. Het gaat onder meer om de bijlages 19, 19ter, 15, 15bis en een attest van immatriculatie.
[Vlaanderen.be]

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 nov 2017 15:57

TS kan gratis aansluiten als persoon ten laste van zijn echtgenote in het Belgisch stelsel.
Dat zal gratis zijn.
De bijdragen die hij zou moeten betalen aan het EU stelsel zijn astronomisch hoog en al zeker voor iemand zonder inkomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 08 nov 2017 17:34

TS is werkzaam als EU ambtenaar. Bij verlof zonder wedde heeft hij geen beroepsinkomen, maar hij heeft wel huurinkomsten.

In het eerste jaar van zijn verlof zonder wedde kan hij nog een jaar onder de hoede van zijn huidige ziekteverzekeraar blijven (ik weet niet of er een wachttijd is om aan te sluiten bij een Belgisch ziekenfonds in dergelijk geval) op voorwaarde dat hij de helft van de bijdrage betaalt gedurende dat eerste jaar en de volledige bijdrage voor de daaropvolgende jaren, tenzij intussen de Belgische verzekeraar tussenkomt. De bijdrage voor EU ambtenaren blijft beperkt tot de helft van 2% van de laatste basiswedde in art 72 en tot de helft van 0,1% in art 73.
Dus zo erg zal het wel niet zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 08 nov 2017 17:55

Huurinkomsten spelen niet mee. Enkel beroeps en vervangingsinkomens.
Hij kan gratis verzekerd worden vermits zijn vrouw werkt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LodeC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2017 12:14

TS is werkzaam als EU ambtenaar. Bij verlof zonder wedde heeft hij geen beroepsinkomen, maar hij heeft wel huurinkomsten.

... De bijdrage voor EU ambtenaren blijft beperkt tot de helft van 2% van de laatste basiswedde in art 72 en tot de helft van 0,1% in art 73.
Dus zo erg zal het wel niet zijn.
Het eerste jaar is de bijdrage 2.55% en de daaropvolgende jaren 5.10% (in art 72).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 17 nov 2017 13:27

TS is werkzaam als EU ambtenaar. Bij verlof zonder wedde heeft hij geen beroepsinkomen, maar hij heeft wel huurinkomsten.

... De bijdrage voor EU ambtenaren blijft beperkt tot de helft van 2% van de laatste basiswedde in art 72 en tot de helft van 0,1% in art 73.
Dus zo erg zal het wel niet zijn.
Het eerste jaar is de bijdrage 2.55% en de daaropvolgende jaren 5.10% (in art 72).
Ja daarom schreef ik dat het veel is en astronomisch hoog, ivgl met verzekering als persoon ten laste onder B ziekteverzekering.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”