ziekte

eylis
Berichten: 8836

Re: ziekte

#16 , 30 okt 2017 10:46

Tom, de procedure waar Floes het over heeft, kadert precies in de herintegratie van langdurige zieken. Een cursus van een dag of een paar dagen volgen past perfect in een geleidelijke herintegratie op de werkvloer. ERn bij langdurige ziekten (denk maar aan een maandenlang herstel van een ingrijpende kanker) kan je perfect "goede" dagen hebben. Het is dus effectief de adviserende geneesheer van de mutualiteit die dit kan inschatten of een langdurige zieke terug start met eens een dag of twee of zelfs deeltijds: ook die procedure bestaat: je wordt dan deels uitbetaald door je werkgever en deels door de mutualiteit. Maandelijks wordt dan geevalueerd of het gaat. Gaat het niet, dan kan het ook weer stopgezet worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 30 okt 2017 11:13

Tom, de procedure waar Floes het over heeft, kadert precies in de herintegratie van langdurige zieken.
Ik vermoed niet dat het om een cursus gaat met het oogmerk tot herintegratie, maar om een éénmalige cursus. Misschien moet de topic starter even meedelen over wat soort cursus het juist gaat? Dit zal mogelijk ook meespelen in de beslissing van de adviserend geneesheer.

Volledig akkoord met uw betoog over deeltijdse werkhervatting bij langdurige ziekte, maar ik denk niet dat dit hier van toepassing is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8836

#18 , 30 okt 2017 11:25

Zoals Floes zegt: De adviserende geneesheer van de mutualiteit zal en kan dat inschatten. Zelfs als het een cursus is die alleen competenties betreft die rechtstreeks verband houden met het werk, kan en mag dit beschouwd worden als een activiteit om de herinstap op de werkvloer aan te vatten. Zelfs een dagje teambuilding mag en kan in principe. Grote bedrijven vinden juist zo'n teamdagen of personeelstrainingen ideaal om langdurige afwezige zieken weer te introduceren op de werkvloer. Ik heb zelf verschillende collega's zo terug zien komen via opleidingsdagen na een lang kankerherstel, of parkinsonpatienten en zelfs een ALS-patient. Maar nogmaals: de adviserende geneesheer bekijkt met de patient wat de ideale manier is. Het kader laat dit toe.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#19 , 30 okt 2017 21:47

Gevolgen? 1 dag loon aan 100% in plaats van maximaal 60% betaald krijgen?
Hoe kan iemand die langdurig ziek is, plots enkele dagen niet meer te ziek zijn om te gaan werken, en na die dagen plots wel terug te ziek? Het zal inderdaad aan de adviserend geneesheer zijn, maar zo'n situatie zou ik toch vreemd vinden, eerlijk gezegd...
Zonder de eigenlijke situatie van TS te kennen, kan ik hier wel een situatie neerpennen waar ik aan kan denkenl:
Voor mijn werk moeten wij soms in hoogtes werken. En ja, daar zijn wij beveiligd conform de wetgeving.
Nu zit een ongeval in een klein hoekje, en als je van een hoogte van 150 meter naar beneden sukkelt kan je het wellicht niet meer navertellen, maar laten we ervan uitgaan dat je nog leeft.
Resultaat van de val: thuiszitten en uitrusten.
Nu wilt dit niet zeggen dat je niet eens een dag 8 uur op een stoel naar een opleiding kunt gaan, omdat je tijdelijk die normale arbeid niet meer kunt verrichten, nietwaar?

Nu wil ik dus maar zeggen dat het mijns inziens perfect mogelijk is dat je langdurig ziek bent (in de ruimste zin van het woord 'ziek'), en toch een opleiding zou kunnen meemaken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 okt 2017 09:18

Nu wilt dit niet zeggen dat je niet eens een dag 8 uur op een stoel naar een opleiding kunt gaan, omdat je tijdelijk die normale arbeid niet meer kunt verrichten, nietwaar?
Inderdaad, da's ook wat ik in één van mijn eerste posts aangehaald heb, trouwens:
Tenzij je bijvoorbeeld normaal gezien zware fysieke arbeid verricht, en de cursus puur "zitten en luisteren" is.
Alles zal afhangen van de situatie van de werknemer. Als deze bijvoorbeeld chemotherapie volgt en deze loopt bijna ten einde (met goede uitkomst), kan ik me voorstellen dat dit perfect kan passen in een reïntegratieproces.

Zoals eerder gezegd: contact opnemen met de adviserend geneesheer en deze zal wel beslissen of het bijwonen van de cursus kan of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007
Berichten: 1812

#21 , 31 okt 2017 19:04

Ts is langdurig ziek.

Enkel en alleen de adviserend geneesheer kan hierover beslissen. En er bestaat wel degelijk kans dat het mag. Ik zie dit dagelijks, dit is namelijk deel van mijn job.

Onlangs is in het belgisch staatsblad verschenen dat een adviserend geneesheer van het ziekenfonds nu " adviserend arts' ( A A) wordt genoemd

Floes
Berichten: 115

#22 , 31 okt 2017 21:22

Dat klopt inderdaad. Fijn dat u dat opmerkt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 06 nov 2017 10:36

Onlangs is in het belgisch staatsblad verschenen dat een adviserend geneesheer van het ziekenfonds nu " adviserend arts' ( A A) wordt genoemd
Héhé, dus vanaf nu zal de AA beslissen over iemands ziekte. De Belgische staat en ongepaste afkortingen... Altijd lachen. :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 06 nov 2017 11:25

Zeer raar in het KB van 18/09/2017 staatsblad van 06/10/2017 over magistrale bereidingen spreek men volop nog van ADVISEREND GENEESHEER .

Het is mogelijk dat dit nog niet is gepubliceerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#25 , 08 nov 2017 18:27

Het is wel geplubliceerd, een" AA" er was er er mee stoefen dat ze op op die manier dit een als een soort promotie beschouwde
Haar nek is al dik genoeg

De wetgever zou beter zelf eens het staatsblad lezen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 08 nov 2017 19:02

Ja in de ziekenfonds waar ik lid ben gebruiken ze dus nu wel degelijk de AA

Adres adviserend-artsen
​Je kan de adviserend-arts van ons ziekenfonds bereiken op volgend adres:​
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”