Werkloosheid afgekeurd vanaf 2 oktober

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

Werkloosheid afgekeurd vanaf 2 oktober

#1 , 28 sep 2017 20:57

Geachte,

Ik woon al een zestal maanden officieel in Spanje, uitgeschreven in België wegens medische redenen, een waslijst om uh tegen te zeggen maar die ga ik hier niet opsommen.
Einde juli ben ik naar de controlerend geneesheer geweest in Alicante. Ik ben daar juist geteld 5 min binnen geweest, bloeddruk en pols onderzocht wat niet ter zake doet met mijn medische feiten (ben zelf een verpleegkundige), amper mijn dossier en klachten kunnen bespreken. Ik had een vertaler mee en ik had zoiets van, hm, wat gebeurt er hier en zij meldde me, niet ongerust zijn komt in orde, terwijl ik zoiets had van ik heb niet alles kunnen bespreken wat er medisch gaande is.
Nu ben ik zogezegd door dit verslag vanaf 2 oktober terug in staat om te gaan werken???? Kon ik maar gaan werken, met veel liefde en plezier!!!
Nu, heb ik al een tweetal weken pijn aan mijn oor, de nodige medicatie,...geen verbetering enkel slechter. Ik probeer mijn uitleg te doen aan de spaanse arts, zijnde dat ik al twee keer ben geopereerd aan mijn oor, taalgebrek en daardoor miscommunicatie.
Doordat het erger wordt, duizelingen, niet horen links, lopende oor, suizingen dag en nacht ben ik vandaag naar een belgische arts geweest die hier werkt.
Resultaat : trommelvliesperforatie met operatie als gevolg, maar pas als de ontsteking weg is, nu kunnen ze niets doen door de infectie. Hij schrijft mij een vertrouwelijk tem einde november dit jaar met een afwachtende houding.
Onderwijl heb ik het afgekeurde dossier doorgestuurd naar mijn advocaat in België om in beroep te gaan tegen de beslissing, ik heb hier net zoals in Belgie een arts achter mij staan die meld dat er van werken absoluut geen sprake kan zijn.
1. Wordt de nieuwe aanvraag herbekeken : zijnde de trommelvliesperforatie?
2. Als ik in beroep ga, geven ze dan verder een uitkering tot beslissing van de rechtbank?
Dank je wel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 sep 2017 09:01

Als je in ons land bent uitgeschreven, heb je dan nog wel recht op onze sociale zekerheid?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 sep 2017 09:01

Als je in ons land bent uitgeschreven, heb je dan nog wel recht op onze sociale zekerheid?
In juni 2017 was je nog ingeschreven in ons land, en je schrijft hier dat je al 6 maanden bent uitgeschreven in B.
Wat klopt er nog van Uw verhaal?
Laatst gewijzigd door mava105 op 29 sep 2017 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Skoldt
Berichten: 159

#4 , 29 sep 2017 09:16

U spreekt in de titel over werkloosheid. U bent uitgeschreven in Belgie, U bent dus niet beschikbaar voor de Belgische arbeidsmarkt en bijgevolg hebt u geen recht op werkloosheidsuitkeringen. U haalt ook medische redenen aan. In Belgie dient men arbeidsgeschikt te zijn vooral men recht opent op werkloosheidsuitkeringen.

Of bedoelde u misschien uitkeringen in het kader van ziekte- en invaliditeitsverzekering ?
Als een arts oordeelt dat u terug arbeidsgeschikt bent, dan stopt de mutualiteit met het betalen van ziekteuitkeringen, wat mij volledig logisch lijkt.
Als u niet akkoord bent met deze beslissing kan u in eerste instantie een herziening aanvragen aan de medisch adviseur van het ziekenfonds, maar deze is niet verplicht daarop in te gaan. U kunt ook steeds uw dossier voor de arbeidsrechtbank brengen. Het ziekenfonds is geen liefdadigheidsinstelling, dus tot het moment van voorkomen van uw dossier op de rechtbank zult u andere bronnen van inkomsten moeten zoeken.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 29 sep 2017 12:13

Indien uitgeschreven ,dan heb je geen recht meer op Belgische uitkeringen . Zelfs niet meer op het leefloon .

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#6 , 25 okt 2017 10:23

Geachte

Ja, het gaat over mijn ziekte uitkering. Ik ben begin april naar Spanje gekomen mits toelating van de medisch adviseur. Deze toelating heb ik verkregen tem einde dit jaar. Ik wou eerst kijken of het me lukte in Spanje en heb me dan begin augustus laten uitschrijven in België. Dan einde juli naar de controle geweest in Alicante, amper 5 minuten binnen geweest met vertaler tolk.
Nu heb ik buiten hetgeen ik reeds heb een trommelvliesperforatie met vertigo. Ik kan mezelf niet recht houden en moet dat dringend laten opereren. Arts hier heeft een nieuw vertrouwelijk ingevuld, weer geweigerd.
1. Dus als ik naar een belgische arts ga hier, kan hij eventueel vragen of de medisch adviseur mijn dossier terug wil bekijken. Mijn belgische arts hier is totaal niet akkoord met zijn beslissing en begrijpt het niet.
2. Kan ik mijn dossier opvragen bij de medisch adviseur? Wil graag weten waarom hij dit afkeurt..
Ik mag niet vergelijken, maar hier woont een ander belgisch koppel, die feesten en doen maar, jong koppel, en die krijgen dan via de mutualiteit in België invaliditeit.
Ik kan amper iets doen, zelfs mijn huishouden niet met mijn arthrose en ik zou werkbekwaam zijn?
Begrijpen wie begrijpen kan, ik wou dat ik kon werken!!

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 25 okt 2017 10:39

U hebt geen recht meer op een uitkering omdat u niet meer in België resideert.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#8 , 25 okt 2017 11:48

Klopt meeboo, maar de vraag is of ik inzage kan en mag krijgen in mijn dossier dat de adviserend geneesheer van mij heeft, en of mijn arts in de mogelijkheid is om te vragen aan de medisch adviseur of hij het dossier wil herbekijken? Of moet ik maar gelijk in beroep gaan tegen deze beslissing? Het antwoord van de medisch adviseur op mijn trommelvliesperforatie, otitis, met vertigo, ik hou mezelf niet recht, is dat het advies was gegeven om te gaan werken voor deze nieuwe feiten. Ik wil wel eens weten wie er in België kan gaan werken met deze aandoening waar ik niet om heb gevraagd, buiten de rest dan nog... Tot zolang ik niet geopereerd kan worden, eerst moet de ontsteking weg, blijf ik hiermee zitten. Het lijkt sorry in mijn woorden, een onmens, en dan heb ik het op de medisch adviseur....

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 25 okt 2017 11:54

en waarom zou u inzage willen? u hebt toch geen recht op een uitkering.

wat maakt et nog uit?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2017 11:55

Ik ben eigenlijk niet goed mee, hoor. Je hebt hier al een aantal keren te horen gekregen dat je op geen enkele uitkering recht hebt in België omdat je hier officieel uitgeschreven bent. Dit is toch duidelijk? Dit heeft niets met uw medische toestand of met de adviserend geneesheer te maken, maar alles met het feit dat je nu in Spanje woont.

Wat is nu concreet uw vraag? Probeer je nog een werkloosheidsuitkering of ziekte uitkering te bekomen in België? Want dit zal onmogelijk zijn. Wens je dit te bekomen in Spanje? Dan zal je je tot een Spaans juridisch forum moeten wenden, want ik denk dat er weinig mensen hier op de hoogte zijn van de Spaanse wetgeving.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#11 , 25 okt 2017 15:10

Waarom zou ik geen recht hebben op een ziekteuitkering via België? Ik ben met een ziekte uitkering naar Spanje vertrokken, heb hier toelating voor van de medisch adviseur en ben nog steeds in regel met de mutualiteit in België. Heb of kan niet werken in Spanje. Dus ik kan nu helemaal niet meer volgen?

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 25 okt 2017 15:22

Als u uw domicilie in Belgie had gehouden, had u nog recht op een ziekteuitkering. Maar aangezien u zich heeft uitgeschreven in Belgie vrees ik dat u nu onder het spaanse sociale zekerheidssysteem valt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 okt 2017 15:56

Waarom zou ik geen recht hebben op een ziekteuitkering via België?
Omdat u geen Belgisch burger meer bent, tien?
Ik ben met een ziekte uitkering naar Spanje vertrokken,
Kan goed zijn, maar ondertussen bent u in België uitgeschreven! Met andere woorden u bent Spaanse. Waarom zouden Spanjaarden kunnen beroep doen op het Belgische sociaal systeem?
[quote="bluenina"en ben nog steeds in regel met de mutualiteit in België.[/quote]??? Hoe kan u in regel zijn met de Belgische mutualiteit als u de Belgische nationaliteit niet meer hebt?
Heb of kan niet werken in Spanje. Dus ik kan nu helemaal niet meer volgen?
Het is toch niet moeilijk? Je bent Spaanse! Je moet dus beroep doen op de Spaanse sociale voorzieningen, niet die van België! Je hebt je zelf laten uitschrijven. Dan wist je toch wat de gevolgen waren? Blijkbaar dringt dit niet echt goed tot je door. Als je je laat uitschrijven, zal je in België geen belastingen meer moeten betalen, maar je kan ook geen beroep meer doen op de Belgische sociale voorzieningen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#14 , 25 okt 2017 17:42

Ben ik dan zo verkeerd ingelicht? Medisch adviseur zegt me dat bij nieuwe feiten (oor dus) ik een nieuwe aanvraag mag indienen. Ik ben en blijf toch een Belgische, woon alleen in Spanje. Dus als dit de wetgeving is zit er niets anders op dan terug te gaan naar België tot ik in orde ben. Hoe verklaren we dan al de Belgen die hier wonen en ook een ziekte-uitkering ontvangen vanuit België? Vermoeiend, ik kan er echt niet meer aan uit.... Kan wel jullie redenering begrijpen maar ik ben geen Spaanse, ik heb toch ook nog altijd stemplicht in België maar die ik nu uitvoeren in Spanje. Als ik dan toch een Spaanse ben, dan heb ik ook geen stemplicht meer en die heb ik nog altijd. Sorry, zal wel aan mij liggen....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 okt 2017 10:39

Dan ben je NIET uitgeschreven in België? Da's het tegenovergestelde van wat u zegt in uw openingspost. Wat is het nu eigenlijk? Hebt u nog de Belgische nationaliteit of niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”