Help! Ik kan mijn Sociale bijdragen niet betalen!

Lolla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Help! Ik kan mijn Sociale bijdragen niet betalen!

#1 , 21 sep 2017 09:37

Hallo,

Ik heb dringend jullie advies nodig!

Ik ben beginnende zelfstandige, maar ik kan mijn sociale bijdragen niet betalen. Ook aangezien ik 15 juni van start ben gegaan moet ik 2 kwartalen betalen binnenkort. Ik zit momenteel ook in een zeer slechte posities qua privé leven. Maar toch betaal ik netjes mijn huur ( zaak en privé ) mijn boekhouder word ook netjes betaalt etc...

Ik heb Xerius opgebeld of er geen lager tarief zou zijn of dergelijke ze vertelde mij dat er zo iets bestond als uitstel van sociale bijdrage in staat van behoefte maar dat je dit pas vanaf het 5de kwartaal zou kunnen aanvragen wat ik wel erg vind. Ik stop ook niet met de zaak omdat ik weet dat het vroeg of laat wel zal lonen, ik betaal al mijn facturen en ik doe boodschappen om de twee weken voor maar 40 euro op eten bespaar ik zoveel mogelijk! Voor de rest heb ik geen auto genomen ( bewust )

Nu is mijn vraag wat als ik mijn sociale bijdragen nu niet zou betalen? Tot ik in aanmerking kom voor die uitstel? Want zijn de gevolgen?

Of uiteraard tot de zaken beter lopen. Gaan lenen bij kennissen voor mij sociale bijdragen is geen optie om dat ik me dan dieper in de nesten zal werken.

Belasting gelden, en BTW leg ik ook aan de kant

Graag hulp bij deze miserie jullie advies kan ik nu echt gebruiken :(

Groet. Lolla

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2017 09:49

Als je eerste bijdragen niet kunt betalen dan ben je veel beter af dat je onmiddellijk stopt en gaat werken vooraleer je een diepe put schulden maakt !

Je bent pas begonnen en je kan al je eerste bijdrage niet betalen.

Als je die niet betaald dan komt er een deurwaarder en de kosten lopen zeer snel op !

En dit zijn dan nog maar de minimum bijdragen van een starter 750 €, wat gaat het dan zijn na de eerste 2 jaar ?

Vrijstelling kan je pas krijgen in uitzonderlijke gevallen en pas na het 5 de kwartaal, dit is om u te beschermen, straks ben je ook niet meer in orde met je ziekenbond.

PS. heb je bedrijfsbeheer gedaan ?

En weet je hoeveel rsz na de twee jaar je gaat moeten betalen, weet je ook hoeveel je aan BTW gaat moeten betalen, en daar zijn serieuze boetes bij laat tijdige betaling.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lolla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2017 10:30

Als je eerste bijdragen niet kunt betalen dan ben je veel beter af dat je onmiddellijk stopt en gaat werken vooraleer je een diepe put schulden maakt !

Je bent pas begonnen en je kan al je eerste bijdrage niet betalen.

Als je die niet betaald dan komt er een deurwaarder en de kosten lopen zeer snel op !

En dit zijn dan nog maar de minimum bijdragen van een starter 750 €, wat gaat het dan zijn na de eerste 2 jaar ?

Vrijstelling kan je pas krijgen in uitzonderlijke gevallen en pas na het 5 de kwartaal, dit is om u te beschermen, straks ben je ook niet meer in orde met je ziekenbond.

PS. heb je bedrijfsbeheer gedaan ?

En weet je hoeveel rsz na de twee jaar je gaat moeten betalen, weet je ook hoeveel je aan BTW gaat moeten betalen, en daar zijn serieuze boetes bij laat tijdige betaling.
Hallo, danku voor uw antwoord.

Stoppen is sowieso geen optie omdat ik weet dat het gaat aanslagen.


Stel dat ik een afbetalingsplan aanvraag en dat ik dan bij het 5de kwartaal vrijstelling vraag? Dan zou het normaal moeten lukken om de kosten van de afbetalingsplan ook te laten vallen toch? Want naslepende kosten zijn slecht en geraak je moeilijk uit die put.

Uiteraard wat betreft btw en belastingen dat hou ik ook mooi aan de kant, ik had ook al 3 kwartalen aan de kant gezet voor de soc bijd. Maar er is zoals gezegd in het privé iets tussengekomen.

Weet u misschien hoeveel zo'n afbetalingsplan zal bedragen? Is dit binnen de kwartaal dat dit betaalt moet worden of? Erg bedankt voor u feedback.

Gr.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2017 10:54

Het zou me echt verwonderen als je al een afbetaling plan gaat krijgen voor je eerste bijdragen, daar komen sowieso meer dan 10% kosten bij.

En een vrijstelling is beperkt en moet goedgekeurd worden door een commisie, en dat is niet zo maar een vrijstelling, dit is beperkt in kwartalen,

Een starter die al een afbetaling plan moet vragen en al uitkijkt op een vrijstelling(zeer beperkt) dit is geen werk voor een pas beginnende zelfstandige.

Ik ben er zelfs zeker van dat je zelfs geen krediet bij de bank kan krijgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 21 sep 2017 15:43

Bij Acerta vond ik volgende informatie:
Voor de zelfstandige in hoofdberoep zijn de volgende verminderde bijdragen mogelijk:

Vermoedelijk inkomen 2017 >>>>>>>>>>>>Bedrag verminderde bijdrage

Inkomen < 13.296,25 euro >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 719,34 euro

13.296,25 euro < inkomen > 26.592,49 euro >>>>>>>>>> 1.438,69 euro

Inkomen > 26 592,49 euro >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Geen vermindering mogelijk

Terug naar “Andere”