Uitkering arbeidsongeschiktheid

remcotorken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitkering arbeidsongeschiktheid

#1 , 20 jul 2017 18:19

Dag allen,

Ik zit met de volgende vraag. Sedert januari 2017 werk ik bij een bedrijf als uitzendkracht met weekcontracten. Nu heb ik helaas vernomen dat ik een operatie moet ondergaan volgende maand en vroeg ik mij af op welke uitkering ik recht heb. Want ik heb her en der al gelezen dat voor uitzendkrachten een 100% gewaarborgd loon voorzien is zolang het arbeidscontract loopt (gelet dat je genoeg anciënniteit verworven hebt en die heb ik). Nu stel ik mij daarbij de vraag hoe vaak dit eigenlijk van toepassing is aangezien uitzendkrachten toch zeer vaak met dag- en weekcontracten werken? En uitzendkantoren waarschijnlijk dus de weekcontracten meteen stopzettenannuleren voor de periode dat ik arbeidsongeschikt zal zijn. Zeker wanneer ik dit op voorhand meedeel.

Ook merk ik bij hetgeen ik hierover al heb opgezocht er een verschil is tussen ziek worden tijdens de arbeidsovereenkomst van uitzendarbeid of erna. Maar ook hier heb ik vragen bij. Wanneer ik zal melden aan werkgever/interimbureau dat ik zal uitvallen door operatie, gaan zij toch gewoon een weekcontract opstellen van 4 dagen (ik word namelijk op een vrijdag geopereerd). Hierdoor zal ik technisch gezien "ziek worden na mijn arbeidsovereenkomst". Of zie ik hier iets over het hoofd? Ik ben namelijk niet echt thuis in deze zaken.
Ik heb nog geen contact opgenomen met werkgever/interimkantoor maar zou dit wel graag zo snel mogelijk doen. Maar ik zou wel graag mijn rechten kennen hieromtrent, zeker aangezien ik het type werkgever heb die alle achterpoortjes zou gebruiken om een cent te kunnen besparen. Ook durf ik niet goed inlichtingen vragen bij het interimkantoor aangezien zij toch ook de belangen behartigen van het bedrijf? En zij zullen niet zo blij zijn dat ik moet geopereerd worden maar ik heb geen keuze, die operatie moet gebeuren.

Dus mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: Is er een mogelijkheid waarbij ik een 100% gewaarborgd loon tijdens mijn arbeidsongeschiktheid kan ontvangen of zal ik vanaf dag 1 moeten terugvallen op ziekenfonds waarbij ik 60% van mijn brutoloon zou ontvangen, plus ongeveer 27% toeslag van het uitzendkantoor? Of eventueel nog erger, wanneer de regel zou opgaan dat ik "ziek werd na arbeidsovereenkomst"?

Misschien juist nog dit meedelen: Ik werk als bediende, voltijds, en reden van overeenkomst is vervanging voor iemand die zwangerschapsverlof + ouderschapsverlof opnam.

Elke hulp is meer dan welkom!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding