Recht op ziekteuitkering?

Mijnengel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht op ziekteuitkering?

#1 , 18 jul 2017 21:35

Dag allemaal.
Heb een vraagje over het volgende.
Nadat ik 7 jaar heb thuis gezeten om voor de kindjes te zorgen ben ik op 24 oktober 2016 weer deeltijds gaan werken.
Nu ben ik sinds 19 juni ziek geworden en moet nu een aanvraag doen voor een ziekteuitkering.mijn vraag is of ik daar überhaupt wel recht op heb.?
Heb de vakbond en de mutualiteit al gebeld maar die wisten het niet.
Wel lees ik hier en daar dat ik eerst een jaar gewerkt moet hebben voordat ik recht heb op een ziekte uitkering.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 20 jul 2017 18:10

Raar dat die pipos van de ziekenkas dat niet weten, waar gaan wij naartoe. Dat de vakbond het niet weet is normaal. Dat is een groot schandaal

Het volgende is de algemene regel, soms dan de wachttijd ingekort worden met de helft , bv thuis gebleven opvoeding kind. Wel mogelijk beperking in tijd van opvoeding van kind

Sedert één mei 2017 heeft Michel 1 wegens bezuiniginsmaatregel dat wachttijd gebracht naar :

"180 dagen (voltijdse werknemers) of 800 uren (deeltijdse werknemers) gewerkt hebben gedurende de twaalf voorafgaande maanden. Sommige niet-gewerkte dagen (bv. dagen met gewaarborgd loon of vakantie) worden beschouwd als werkdagen" Soms mogen die dagen en uren gehalveerd worden ( opvoeding van kind)

Soms is de wachttijd dus 12 maanden, soms 6 maanden
als je je 800 uren of je 180 dagen in de zesdagenweek ( 120% nemen van de 5 dagenweek voor een voltijdse ) dan komt het wel in orde, weliswaar na het verstrijken van het jaar ( of de zes maanden ) Het gewaarborgd loon telt ook mee voor die dagen of die uren


Denk dat je MOGELIJK geluk hebt en dat je wachttijd slechts 2 maanden mogelijk is. Wat een stelletje imbicielen die van het ziekenfonds

http://www.hdi.be/nieuws/vanaf-1-mei-20 ... verdubbeld

Reclame

Terug naar “Andere”