Zwangerschap, werkverwijdering en ongewettigd afwezig

Darkdreamer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zwangerschap, werkverwijdering en ongewettigd afwezig

#1 , 03 mei 2017 13:50

Sinds een tijdje ben ik op werkverwijdering gezet door de arbeidsgeneesheer, dit omdat ik door mijn zwangerschap niet in een omgeving mag werken met veel lawaai (dit is schadelijk voor de baby).
Ik heb dit nog al een keer voor gehad bij mijn eerste dochter en toen was er geen probleem. Echter, nu zegt mijn werkgever dat het attest van de arbeidsgeneesheer voor hen als werkgever het document is dat bevestigt dat ik niet meer mag werken omwille van mijn zwangerschap, maar dat mijn arts het feit dat ik niet meer mag werken, moet wettigen door middel van een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid en dat ik anders voor die periode ongewettigd afwezig ben.
Natuurlijk heb ik dit gevraagd aan mijn gynaecoloog maar hij vond dit een zeer raar verhaal en heeft nog nooit zo'n attest moeten opmaken. Volgens hem kan hij de situatie op mijn werkvloer niet inschatten, daar zijn arbeidsgeneesheren voor en wou hij bijgevolg geen attest uitschrijven, en anders moest de arbeidsgeneesheer hem maar eens opbellen, maar daar wou mijn werkgever niet op ingaan. Voor de rest zijn alle papieren in orde, op mijn loonbrieven staat er ook dat ik in 'moederschapsbescherming' ben dus vraag ik mij af of ik nog verder moet aandringen bij de gynaecoloog en of dit anders gevolgen heeft als ik geen attest kan voorleggen bij mijn werkgever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2017 15:58

Vreemd... Dus de éne dokter (arbeidsgeneestheer) die vind dat u daar niet meer mag werken, moet aan een collega vragen (uw huisdokter of gynaecoloog) of hij dat ook vind? Daar komt het zo'n beetje op neer...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”