Ambtshalve meewerkende echtgenote

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

Ambtshalve meewerkende echtgenote

#1 , 28 apr 2017 19:05

Ik zal kort proberen te schetsen:

Ik werk voltijds, en ben sinds enkele jaren zelfstandige in bijberoep, met zeer kleine omzet (<1500€/jaar). Kwestie van legaal in orde te zijn met kleine maar regelmatige bijverdiensten.
Ik ben midden 2015 gehuwd met een niet Europese buitenlandse.
Midden december 2015 heeft zij mij in Belgie vervoegd via een gezinshereniging. Onmiddelijk op mijn adres ingeschreven.

Zij was voor de mutualiteit ten laste van mij, ze werkte vanaf mei 2016, maar slechts enkele uren/week met een inkomen van minder dan 500€/maand.

In Januari 2016 kreeg mijn echtgenote een rekening van mijn sociaal fonds, ten bedrage van net over de 300€/kwartaal voor 6 kwartalen, zogezegd meewerkende echtgenote.

Daar zij nog geen inkomstenstaat had gekregen van haar werkgever (Horeca, ze werkt als extra, zij krijgen enkel een fiscale fiche eind maart) besloot ik daar nog even op te wachten om dan bij het sociaal fonds te weerleggen dat ten eerste zij zelf een inkomen heeft en ten tweede ze helemaal niet meewerkt als zelfstandige (zou straf zijn voor een maandelijkse omzet van een dikke 100€).

Daar ik de papieren van haar inkomsten verwachte ergens einde maart heb ik gewacht, nadat ik ze eindelijk had heb ik dit overgemaakt aan het sociaal fonds met tekst en uitleg.

Het sociaal fonds heeft mij nu doodleuk laten weten dat dit te laat is om er nog iets aan te veranderen, dat zij haar ambtshalve hebben ingeschreven als meewerkende echtgenote (daar ik dit zelf niet had gedaan, uiteraard omdat ze niet meewerkte!).
Zij hebben dit dus gedaan met terugwerkende kracht tot kwartaal 4 van 2015 (ze is in 2015 maar op 12 december aangekomen, dus slechts 19 dagen van kwartaal 4 2015 in Belgie geweest).

M.a.w. ik heb nu een totaalfactuur gekregen van net over de 1800€!!!

Niets aan te doen, ik had blijkbaar binnen de 90 dagen nadat ik de eerste factuur had gekregen dit moeten aanvechten (stond nergens in), daar ik dit pas na een 100 dagen heb gaan aanvechten (nadat ik al haar fiscale papieren eindelijk had), kunnen ze dit niet meer corrigeren en moet ik het volle bedrag ophoesten.
Nog wat over en weer gediscussieer met het sociaal fonsd en nu een brief in de bus van een gerechtsdeurwaarder.


Kan ik daar iets aan doen, mogen zij dit uberhaupt doen, iemand ambtshalve meewerkende echtgenote maken? Zonder dit duidelijk mee te delen, met wat uitleg over hoe dit eventueel te weerleggen. Gewoon een factuur sturen! Ze zijn er blijkbaar pas eind 2016 achtergekomen dat ik een echtgenote had, en hebben haar dan maar met bijna een jaar terugwerkende kracht ingeschreven...

Begin april aangevochten, en vanaf kwartaal 3 (kwartaal 2 was al gestart) is ze vanaf dan niet meer meewerkende echtgenote, maar kwartaal 4/2015, kwartalen 1, 2, 3 en 4/2015 en kwartaal 1/2017 moet ik nu ophoesten omdat ik 10 dagen te laat was om dit aan te vechten :-(
Gelukkig zonder verwijlinteresten, zou helemaal mooi zijn daar ze pas begin 2017 de eerste rekening hadden gestuurd...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2017 19:20

Dit ambshalve inschrijven van je vrouw laat ik in het midden. maar dit word normaal zo gedaan als je vrouw niet werkt.
,

Maar ieder begonnen kw als was het maar 1 dag geld voor de berekening.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#3 , 08 jul 2017 19:56

Dit verhaal heeft nog een leuk vervolg gekregen.

Dus rekening gepresenteerd gekregen van >1800€ wegens ambtshalve aansluiting in maxistatuut van mijn echtgenote.
In de brief van de deurwaarder stond duidelijk vermeld dat bij betwisting of het wensen van een afbetalingsplan binnen de 30 dagen en enkel via aangetekend schrijven rechtstreeks contact met het sociaal kantoor kontact op te nemen.

Dit gedaan, in het schrijven formeel op eed verklaard dat mijn echtgenote niet meewerkt in mijn zelfstandige activiteit (ingaand vanaf het begin van het eerstvolgend kwartaal, dus kwartaal 3).
Alsook gevraagd of het mogelijk is van het maxistatuut met terugwerkende kracht om te zetten naar statuut "gelijkgesteld met bijberoep", per artikel 37 (is een heel pak goedkoper, mijn echtgenote werkt trouwens voltijds nu, dus bouwt haar eigen sociale rechten op).
Dit schrijven is gestuurd naar het sociaal secretariaat, met een t.a.v. mijn dossierbeheerder zoals vermeld in in het schrijven van de deurwaarder, zowel per gewone post als aangetekend en naar mekaar verwijzend.

Ik hoor daar volstrekt niets van terug, 3 weken later stuur ik een e-mail naar zowel mijn klanten verantwoordelijke, als naar de dossierverantwoordelijke van de inning van de achterstallige betaling, met in bijvoegsel de brief die ik had gestuurd, en een scan van het bewijs van Bpost van de aangetekende zending.
Met de vraag of deze vragen reeds in behandeling zijn, en of mijn vrouw reeds geschrapt is als meewerkende echtgenote.

Weerom doodse stilte, wel het automatisch volgend antwoord van de klantendienst:
We danken U voor uw mail.
Uw bericht zal met grote zorg gelezen en behandeld worden door onze medewerkers.
En dan krijgen we gisteren een dwangbevel afgeleverd van een gerechtsdeurwaarder, dat de 1800€ verhoogd met net geen 300€ kosten binnen de 24h betaald moet zijn, indien niet gaat men onmiddellijk overgaan tot boedelbeslag.

Om verdere problemen en nog meer kosten te vermijden dit dan onmiddellijk gaan betalen.

Nu, ik heb geen probleem van die 1800€ te moeten betalen, dat herrekenen naar statuut bijberoep had sowieso enkel een commerciële geste geweest (als zoiets bestaat bij een vzw), waar ik wel aanstoot aan neem is dat ik de exacte regels heb gevolgd zoals in het schrijven van de gerechtsdeurwaarder, namelijk betwisten via aangetekend schrijven, en dat ik daar dan geen antwoord op krijg.

Een eenvoudig "dit gaat niet meneer, u moet betalen", had voldoende geweest, dan hadden ze daags nadien het geld op hun rekening gehad.

Nu hebben ze door hun stilzwijgen (na herhaalde communicatie van mijnentwege) mij de indruk gegeven dat ze ermee bezig waren, met als gevolg onnodige 300€ extra kosten, deurwaarders doen ook maar hun werk en moeten betaald worden...


En als kers op de taart heb ik nu een nieuwe factuur gekregen voor het volgende kwartaal (nr.3), voor mijn echtgenote, in maxistatuut, dus weer 300+€ extra de deur uit. Dit terwijl ik op eed verklaard heb dat mijn echtgenote NIET meewerkt, en dat zij een voltijdse job heeft, sinds midden kwartaal 2.

Valt dit aan te vechten?
Wanneer je aangetekende brieven verstuurd, met afleveringsbevestiging door Bpost, maar men ze blijkbaar niet leest, niet op reageert, noch statuten aanpast zoals wettelijk zou moeten? En enkel maar deurwaarders stuurt?

Wanneer ik er naar bel, dan zegt men doodleuk dat zulke zaken per aangetekend schrijven aangehaald moeten worden!!!!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2017 21:25

Eigenlijk zou je ze moeten dagvaarden voor de arbeidsrechtbank !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#5 , 09 jul 2017 08:16

Eigenlijk zou je ze moeten dagvaarden voor de arbeidsrechtbank !
Ik heb daar veel zin voor, alleen, advocatenkosten gaan vele malen hoger liggen dan dat ene kwartaal dat ik nu teveel ga moeten betalen, en de deurwaarderskosten!
Ik ga wel deze week eens een halve dag vakantie nemen en "ter plaatse" gaan, eens kijken of ze hun dan ook zo on-communicatief gaan opstellen.

Toen ik mijn bijberoep wou opstarten konden ze wel binnen de 30 minuten op mails met mijn vragen antwoorden, vooral met info om op welke rekening te betalen om alles in gang te zetten!

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#6 , 15 jul 2017 09:44

Ik heb dan maar voor de derde keer een zeer duidelijke e-mail geschreven (met de heren deurwaarders in cc), en chronologisch de communicaties van mijnentwege opgesomd.
Met eindnota dat ik de regels en termijnen heb gerespecteerd en dat door hun gebrek aan respons ik nu dure deurwaarderskosten aan mijn been heb!

Met volgend resultaat, email ontvangen van mijn sociaal verzekeringsfonds op 13/7/2017:
Geachte heer XXXXX,

Graag dank ik u voor uw duidelijk schrijven van 14 mei 2017.

Ik zie dat u aangetekend heeft gereageerd binnen de termijn en dat er niet tijdig werd geantwoord door XXXXX (het sociaal verzekeringsfonds).

Het geld dat de deurwaarder naar ons doorstort zal ik dan ook terugstorten naar u.

Kunt u mij uw rekeningnummer bezorgen zodat de gelden correct worden teruggestuurd.

Ik ga het dossier van Mevr. XXXXXX (mijn echtgenote) dan ook volledig stopzetten en uw brief aanvaarden als zijnde de verklaring dat uw echtgenote niet als meewerkend echtgenote moet worden ingeschreven.

Het terugstorten door de deurwaarder zal zeker nog een maand duren. Vervolgens duurt het zeker een week of twee dat dit geld aan u wordt bezorgd. Het zal dus zeker een 6 tal weken duren vooraleer alles is geregeld.

Met vriendelijke groeten,
XXXXXXX
Klantverantwoordelijke Invordering
T 02 xxx xx xx - F 02 xxx xx xx xx
XXXX@XXXXX.be
Dus het eindresultaat is dat het sociaal verzekeringsfonds met volledig terugwerkende kracht mijn echtgenote heeft geschrapt als meewerkende echtgenote, en dat dus alle bijdragen (nu betaald via de deurwaarder) aan mij terug betaald gaan worden.

Het enige kostenplaatje voor mij gaan dus de 300€ deurwaarderskosten zijn, waar ik uiteraard mee kan leven aangezien ik wettelijk wel te laat was om de ambtshalve inschrijving van mijn vrouw te laten annuleren.
Wettelijk waren ze enkel verplicht mijn echtgenote uit te schrijven vanaf het kwartaal volgend op mijn aangetekend schrijven van 14 mei, maar dan liepen ze natuurlijk wel het risico dat ik ging lastig doen over de kosten van de deurwaarder!

Wat ze dan hebben vermeden door te compenseren met wat eigenlijk een commerciële geste is, namelijk het met terugwerkende kracht (6 kwartalen) alle bijdragen terug te betalen.

Ook moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat ze me bijkomend getelefoneerd hebben met mondelinge verontschuldigingen, en dat zij de nalatige partij zijn in het verhaal door niet tijdig mijn dossier te behandelen waardoor er onnodige kosten ( en stress, het is niet leuk deurwaarders aan je deur te krijgen) zijn opgetreden.

Dus eind goed, al goed, gelukkig had ik de nodige financiële reserve (en zal nog een week of 6 moeten wachten op de terugbetaling), anders had het een lastige situatie kunnen worden met inbeslagnames en dergelijke meer!

Terug naar “Andere”