Terugvordering studietoelage na overlijden

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

Terugvordering studietoelage na overlijden

#1 , 04 apr 2017 15:11

Het betreft de oproep tot het terugbetalen van studietoelagen en inschrijvingsgelden uit het academiejaar 2013-2014.

Deze werden destijds wel normaal toegekend gezien daar recht op was. Daar komen ze echter nu op terug gezien een te hoog belastbaar inkomen verkregen ten gevolge van een overlijden in eerste graad. De verkregen middelen werden inmiddels voor andere doeleinden ingezet waardoor de terugbetaling van een kleine 10 000 euro niet alleen een donderslag bij heldere hemel is, maar eveneens een moeilijke situatie met zich mee brengt.

Ik las eerder dat de dienst 5 jaar de tijd heeft normaal alvorens de toelages als definitief worden beschouwd.

bestaan er gronden om de gelden toch te behouden gezien het extra inkomen verkregen werd na een overlijden?

Ik vind het in elk geval erg zuur dat ze op dergelijke manier een heksenjacht maken op mensen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 04 apr 2017 16:12

Ik vrees van niet.
Tenslotte worden de voorwaarden voor toekenning en ambtshalve herziening duidelijk aangegeven:

http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/na-de ... je-toelage
Herziening op initiatief van de afdeling School- en Studietoelagen

De afdeling School- en Studietoelagen kan je dossier op eigen initiatief herzien:
•Als je toelage fout werd berekend (al dan niet op basis van foute informatie)
•Als je toelage berekend werd op basis van een vermoedelijk inkomen en als nadien blijkt dat het reële inkomen daar niet mee overeenkomt
•Als je belastingaanslag wordt herzien
•Als de afdeling School- en Studietoelagen feiten verneemt waaruit blijkt dat een van de voorwaarden voor de toekenning van de toelage niet was vervuld

Een herziening op initiatief van de afdeling School- en Studietoelagen kan voor het lopende school- of academiejaar en de vier school- en academiejaren die daaraan voorafgaan.
Het maakt niet uit of u die inkomsten voor andere doeleinden hebt gebruikt. Was de toelage toen reeds geweigerd voor andere redenen, dan had u bvb. de extra inkomsten alsnog kunnen benutten voor de studies.

U kan wel vragen om een spreiding of uitstel van terugbetaling:
http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/na-de ... je-toelage
Gespreid of uitgesteld terugbetalen

Als je financiële situatie het even niet toelaat het verschuldigde bedrag in 1 keer te betalen, kan je een gespreide terugbetaling of een uitstel van terugbetaling aanvragen.
•Een gespreide terugbetaling kan in opeenvolgende maandelijkse afbetalingen van minstens 50 euro per maand.
•De afdeling Studietoelagen kan maximaal 2 keer een termijn van 6 maanden uitstel van terugbetaling verlenen.

Heb je het uitzonderlijk moeilijk?

Als een terugbetaling van ongeveer 50 euro per maand nog te zwaar doorweegt op je budget, kan je onder bepaalde voorwaarden een afbetalingsplan onder de 50 euro verkrijgen.

Een uitzonderlijk afbetalingsplan is mogelijk bij:
•Collectieve schuldenregeling
•Schuldbemiddeling
•Budgetbeheer
•Budgetbegeleiding

Voeg bij je aanvraag tot een gespreide betaling een attest dat je uiterst moeilijke situatie bewijst.

Zo vraag je een afbetalingsplan aan

Stuur een brief naar de afdeling School- en Studietoelagen of mail naar financiering.studietoelagen@vlaanderen.be. Vermeld zeker je rijksregisternummer en het jaar waarop de terugvordering betrekking heeft.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 04 apr 2017 16:29

Hier krijg je gegarandeerd een afbetalingsplan voor, dat gaan ze echt niet kunnen weigeren.

Reclame

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 04 apr 2017 16:32

Dat weet ik helaas. Maar het blijft er wrang drie jaar na datum dergelijke som plots terug te moeten ophoesten.
Gezien ik zelf te weinig over al deze zaken weet dacht ik hier eens te polsen of hier een mogelijke zaak is om dit te laten aanvechten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2017 16:33

Afbetalingsplan zeker, maar die 50€ per maand dit zal wel niet lukken mijn gedacht , voor 10.000€ af te betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 04 apr 2017 16:44

Dat weet ik helaas. Maar het blijft er wrang drie jaar na datum dergelijke som plots terug te moeten ophoesten.
Gezien ik zelf te weinig over al deze zaken weet dacht ik hier eens te polsen of hier een mogelijke zaak is om dit te laten aanvechten.
De regels lijken mij duidelijk. De situatie is uiteraard heel jammer, maar een studiebeurs is er enkel voor degenen die het nodig hebben.

Terug naar “Andere”