Verplichte opleidings uren en wettelijke feestdagen

Hans76
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplichte opleidings uren en wettelijke feestdagen

#1 , 22 mar 2017 11:36

Graag had ik geweten of de uren van verplichte opleidingen (op data waarop je niet werkt en normaal thuis bent) die je door de werkgever worden opgelegd mogen afgetrokken worden van de te presteren uren in deze periode of alleen uitbetaald worden. Ik had dit graag geweten omdat wij in de toekomst zelf uurroosters zouden mogen indienen bij onze werkgever maar ik niet weet of ik deze opleidingsuren in mindering mag brengen van de te presteren uren die maand. Ook zou ik graag weten hoe het zit met de uren van wettelijke feestdagen, worden die alleen uitbetaald of mag je de uren hiervan in mindering brengen op je uurrooster van de uren die je moet werken? Is er hier ook een verschil of je effectief op deze feestdag gewerkt heb of je thuis bent op deze dag ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 mar 2017 10:49

“Art.19bis.De tijd, door een jeugdige werknemer die nog onderworpen is aan de deeltijdse leerplicht zoals bedoeld bij artikel 1, § 1, van de wet van 29 juni 1983 betreffende de leerplicht besteed aan het volgen van onderwijs met beperkt leerplan of aan een voor de vervulling van de leerplicht erkende vorming, wordt als arbeidsduur beschouwd.”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

“Art.17.De werknemer is verplicht :1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;2° te handelen volgens de bevelen en de instructies die hem worden gegeven door de werkgever, zijn lasthebbers of zijn aangestelden met het oog op de uitvoering van de overeenkomst;...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.11.Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld,heeft hij recht op een inhaalrust...”(4 januari 1974 Feestdagenwet)

Uit voornoemde wetsbepalingen leid ik af dat verplichte opleidingen die je door de werkgever worden opgelegd mogen afgetrokken worden van de te presteren uren in deze periode.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”