Werken via interim - ziekte

Hanne001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Werken via interim - ziekte

#1 , 06 feb 2017 16:56

Hoi ik heb even een vraagje...

Sinds 02/11/2016 werk ik via interim.
Ik ben op 23/01/2017 ziek geworden en een doktersattest gekregen tot 05/02/2017.
Via mail heb ik weer een week contract ontvangen om op 06/01 terug te starten. Nu ben ik nog niet genezen en ben ik vandaag dus terug naar de huisarts gegaan en moet nog 2 weken thuis blijven. Het interimkantoor belde net en ze vroeg mij of ik een mail kan sturen waarin ik vraag dat ze mijn contract annuleren omdat ik word betaald via het ziekenfonds en als ik een contract heb dat ze me niet zullen betalen.
Ik snap er eigenlijk niets van, weet iemand hier meer over? Ik heb slechte ervaringen met dit interimkantoor waardoor ik niet zomaar die mail durf sturen.
Alvast bedankt!
Hanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bob1988
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2017 18:48

Beste

Wat men u vraagt kan absoluut niet.

Indien u een interim-contract heeft en u valt ziek tijdens de looptijd van het contract dient het interimkantoor u uit te betalen, voor de duur van het contract. Concreet krijgt u dus gewoon loon tot eind van deze week.

Geef zeker geen gevolg aan de vraag van het interimkantoor. Zij weten zeer goed dat dit onwettig is.

Indien u het contract tekent heeft u een arbeidscontract, u zal wettig afwezig zijn wegens ziekte, het interimkantoor moet je gewoon betalen.

Vraag aan je werkgever of het mogelijk is naar een ander interimkantoor over te stappen. Dat kost hun niet meer, voor jouw zal er ook niets veranderen, maar misschien heb je geluk en kom je een beter kantoor tegen. Breng je verantwoordelijke zeker op de hoogte van het verzoek dat je van hen kreeg.

Ik vind het spijtig te moeten lezen wat voor rotervaringen mensen met interimkantoren hebben, terwijl men bij onze overheid van mening is dat het een prachtige oplossing is voor werkzoekenden ..

Succes :)

bob1988
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2017 18:51

Pas vanaf volgende week zal je uitbetaling krijgen van het ziekenfonds .. https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... klozen.jsp voor meer info.

Best dat document (getuigschrift arbeidsonbekwaamheid) nu aanvragen bij je ziekenfonds, volgende week maandag bij je huisarts laten invullen en dan naar de ziekenkas verzenden, de termijn is vrij kort om dat te doen, zo ver ik weet heb je een origineel van de ziekenkas nodig, dus niet zelf af te printen.

Reclame

Hanne001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2017 19:05

Beste Bob1988

Bedankt voor u reactie!

Ik dacht wel dat er iets niet klopte, volgens hen zou ik geen anciënniteit hebben omdat ik ben ziek geweest en ik het dus opnieuw moet opbouwen. De huisarts heeft het document vertrouwelijk ingevuld omdat het gaat om verlenging maar dan zal ik dus niet betaald krijgen van het ziekenfonds voor de eerste week?

De eerste dag dat ik ziek was kon ik wegens drukte niet terecht bij de huisarts, daardoor had ik mijn dokters attest niet kunnen inleveren binnen 24u dinsdag tegen de middag stuur ik het op en krijg ik geen loon... op mijn loonbrief stond dan ongewettigd afwezig. Maar dat gaan ze nu aanpassen nadat ik bij de vakbond heb geïnformeerd en hun zeiden gewoon een briefje vragen bij de huisarts waarop staat dat je dus wegens drukte niet terecht kon.

Het bedrijf waar ik werk werkt spijtig genoeg enkel samen met dit interimkantoor

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 feb 2017 19:38

kan je eens laten weten wanneer je wél onder contract lag? Situatie is immers een stuk ingewikkelder dan iedereen hier denkt.

Hanne001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2017 19:47

kan je eens laten weten wanneer je wél onder contract lag? Situatie is immers een stuk ingewikkelder dan iedereen hier denkt.
Dus vanaf dat ik ben beginnen met werken
02/11/2016 krijg ik altijd weekcontracten.
23/01/2017 had ik een contract maar was dus ziek en ben niet gaan werken. Vandaag hetzelfde.

Is dit een antwoord op uw vraag?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 feb 2017 19:53

niet volledig. Had je ook een contract voor de week van 30/01/2017?

Hanne001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 feb 2017 20:36

niet volledig. Had je ook een contract voor de week van 30/01/2017?
Nee voor die week had ik geen contract, dan zou ik normaal worden uitbetaald door het ziekenfonds

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 07 feb 2017 07:20

ok :).

- 23 januari heb je mogelijks geen recht op loon (afhankelijk van je arbeidsovereenkomst en arbeidsreglement. Immers, 't is neit omdat je eigen huisarts druk bezet is, dat je niet naar een andere arts kan gaan. Dat ze toch uitbetalen is een geste van hen).
- je hebt recht op doorbetaling tot en met 29/01/2017.
- mutualiteit betaalt imho uit vanaf 30/01/2017 (60% loon) tot einde arbeidsongeschiktheid tot 05/02/2017
- werkgever moet opleggen vanaf 30/01/2017 (zo'n 27% voor het deel gedekt door de mutualiteit / 87% voor de rest) tot 05/02/2017
- over de periode vanaf 06/02/2017 is de wet imho niet 100% duidelijk, maar zou ik wel gaan voor een volledige betaling door de werkgever tot en met 21/02/2017 (als je dan nog ziek én onder contract bent). Anders zal je weer vanaf 13/02/2017 op de mutualiteit zitten met een opleg.

Hanne001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 feb 2017 10:32

ok :).

- 23 januari heb je mogelijks geen recht op loon (afhankelijk van je arbeidsovereenkomst en arbeidsreglement. Immers, 't is neit omdat je eigen huisarts druk bezet is, dat je niet naar een andere arts kan gaan. Dat ze toch uitbetalen is een geste van hen).
- je hebt recht op doorbetaling tot en met 29/01/2017.
- mutualiteit betaalt imho uit vanaf 30/01/2017 (60% loon) tot einde arbeidsongeschiktheid tot 05/02/2017
- werkgever moet opleggen vanaf 30/01/2017 (zo'n 27% voor het deel gedekt door de mutualiteit / 87% voor de rest) tot 05/02/2017
- over de periode vanaf 06/02/2017 is de wet imho niet 100% duidelijk, maar zou ik wel gaan voor een volledige betaling door de werkgever tot en met 21/02/2017 (als je dan nog ziek én onder contract bent). Anders zal je weer vanaf 13/02/2017 op de mutualiteit zitten met een opleg.
Oké!
Super bedankt, zo is het voor mij een stuk duidelijker.
:wink:

Terug naar “Andere”