wat doet de curator

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

wat doet de curator

#1 , 31 dec 2016 12:59

goeiemorgen

een vraagje
wat doet de curator met het geld dat hij ontvangt van loonsbeslag, huur appartement die nog van ons is, eindejaarspremies,...
Ik was van het gedacht dat er daarmee al schuldeisers werden betaald maar toen ik het vroeg was het antwoord "Dat wordt voorlopig ingehouden".
Ik ben persoonlijk failliet verklaard geweest.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 31 dec 2016 14:18

zou het mogelijk zijn dat hij dit gebruikt om de schuldeiser(s) te betalen, dus ook de huur van uw appartement (?? in afwachting van de verkoop??)

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 31 dec 2016 14:36

Ik ben nu geen expert, maar bevindt me in hetzelfde schuitje als u. Ik ben begin december persoonlijk faiiliet gegaan.

Naar mijn weten wordt er eerst door de curator een lijst gemaakt van alle schuldeisers en alle activa. Pas nadat die lijst defnitief is wordt er overgegaan tot het betalen van de schuldeisers.

In mijn geval werd er gevraagd om de huur van het huis op naam van mijn echtgenote te zetten. Zij is ook degene die de huur en zp betaald.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2016 14:58

Deze gelden gaan allemaal naar een rekening bij de deposito-en-consignatiekas, als het sluitingsvergadering is van het faillissement worden daar door de curator en getekend door de rechter commissaris, de schulden betaald, eerst de bijzondere bevoorrechte schuldeisers, dan de bevoorrechte schuldeisers en dan als er nog geld is word dit verdeelt voor de andere schuldeisers.

En indien er nog geld zou zijn krijgt de failleerde dit geld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2016 15:25

Ik heb miserie met de ziekteverzekering voor terugtrekking volgend jaar omdat ik achter sta in sociale bijdrage voor 2015_2016. Ik heb een brief ontvangen van partena dat de bedragen oninbaar zijn.
Ik vraag desondanks aan de curator of dat hij de ene trimester van 2015 kan betalen omdat ik toch in orde kan komen voor dit jaar
Hij ontvangt maandelijks -+ 600 euro en 460 euro huurinkomsten.
Antwoord was dat dit onmogelijk is.
Het gebouw Wordt maar door dank aan trage notaris volgende maand te koop gezet.
Wel vraag ik volgende week mijn vervroegde verschoonbaar heid aan,weet niet of dat effect zal hebben zolang Het handelshuis niet verkocht is. Pff...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 31 dec 2016 15:39

http://dyzo.be/failliet/snel-en-voordel ... rugkrijgen

Mijn beste vriendin zegt dat dit de enige & beste oplossing is. Ze werkt voor de CM en gaat dit asap voor mij regelen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2016 15:49

Ik heb miserie met de ziekteverzekering voor terugtrekking volgend jaar omdat ik achter sta in sociale bijdrage voor 2015_2016. Ik heb een brief ontvangen van partena dat de bedragen oninbaar zijn.

..
Ik dacht dat het probleem dat vroeger bestond met het ziekenfonds nu volledig is weggewerkt, eens na vragen bij je sociale kas, ik denk dat dit zeker in orde komt.

Daar je verzekeringskas je gemeld heeft " oninbaar" zal je daar zeker recht op hebben, overbruggingsrecht

je verschoonbaar aanvragen na de 6 maanden heeft geen invloed op de openbare verkoop van je eigendom, je kan perfect verschoonbaar verklaart worden en het faillissement nog niet is afgesloten.

Rekent toch op meer dan 8 tal weken na je aanvraag tot je verschoonbaar verklaart word, zeker als er nog iets te gelde moet gemaakt worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 dec 2016 15:51

Mijn beste vriendin zegt dat dit de enige & beste oplossing is. Ze werkt voor de CM en gaat dit asap voor mij regelen.
Het is niet het ziekenfonds die dit moet doen, maar de sociale kas is daar bevoegd voor nl het overbruggingsrecht
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 dec 2016 15:54

Het is mijn ziekenfonds die alles uitgerekend heeft dus misschien best nog eens contact opnemen met partena dat was mijn sociaal bureau voor mijn bijdrage.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 dec 2016 16:21

Het is mijn ziekenfonds die alles uitgerekend heeft dus misschien best nog eens contact opnemen met partena dat was mijn sociaal bureau voor mijn bijdrage.
Dit is hun werk van het sociale kas, vroeger hebben veel zelfstandigen daar veel problemen mee gehad, men moest de laatste bijdragen hebben betaald, wat bij zeer veel gefailleerden niet het geval was, maar enkele jaren terug heeft men dit opgelost, maar met recht en reden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 dec 2016 16:51

Mercikes voor de info
We weten wat gedaan volgend jaar!!

Toch voor iedereen een prettig eindejaar !

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 feb 2017 09:48

Weet er iemand hoe loonbeslag in zíjn werk gaat als je met weekcontracten werkt het is wel een langdurig opdracht.

Ik moet op 1 maart voorkomen vóór vervroegde verschoonbaar heid maar het eigendom is nog steeds niet te koop gezet. De notaris speelt met onze voeten. Iemand die weet hoe dat in zijn werk gaat. Aan mijn curator dien ik geen uitleg te vragen hij antwoordt niet

Alvast bedankt

isabelleplaetevoet
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 feb 2017 10:15

Weet er iemand hoe loonbeslag in zíjn werk gaat als je met weekcontracten werkt het is wel een langdurig opdracht.

Ik moet op 1 maart voorkomen vóór vervroegde verschoonbaar heid maar het eigendom is nog steeds niet te koop gezet. De notaris speelt met onze voeten. Iemand die weet hoe dat in zijn werk gaat. Aan mijn curator dien ik geen uitleg te vragen hij antwoordt niet

Alvast bedankt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 feb 2017 10:28

Als je op 1 maart voorkomt en dit word goedgekeurd van de rechtbank dat je verschoonbaar bent, dan hebben de schuld eisers nog tijd voor verzet aan te tekenen.

art:73 De beslissing waarbij de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, is binnen een maand te rekenen vanaf de bekendmaking van het vonnis tot sluiting van het faillissement vatbaar voor derdenverzet dat door iedere schuldeiser persoonlijk wordt ingesteld door middel van een dagvaarding gedaan aan de gefailleerde en aan de curator.)

Art. 82. <W 2002-09-04/38, art. 29, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002> (Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”