geen uitkering meer zieknfonds en toch op invaliditeit?

ingridw63
Topic Starter
Berichten: 58

geen uitkering meer zieknfonds en toch op invaliditeit?

#1 , 28 dec 2016 19:26

Ik weet momenteel niet wat ik kan doen, sinds 23/11/2016 sta ik op invaliditeit, sindsdien geen enkele euro uitkering meer gekregen, ziekenfonds zegt, controle arts moet nog tekenen voor goedkeuring, dat duurt nu al bijna 2 maanden want mijn papieren hiervoor zijn al binnen van half oktober.

Dus nog geen goedkeuring voor invaliditeit maar toch moet ik 12/01/2017 op controle van het ziekenfonds.
Kan dat zomaar, dat ze je zonder uitkering zetten? En als de controle arts 12 januari zegt, van , neen, je krijgt geen uitkering meer vanaf 23 november 2016, is dat niet rijkelijk laat dat ze daarmee afkomen? Is het niet zo dat je van primaire arbeidsongeschiktheid automatisch overgaat naar invaliditeit en daarna opgeroepen wordt? Maar niet dat ze gewoon de uitkering stopzetten en je dan oproepen?

Ik hoop dat er iemand is die hier iets van weet, ik heb me al gek gezocht op internet maar vindt niks, ook al verschillende keren contact gehad met mutualiteit, die zeggen dat ik geduld moet hebben :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
S sh
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2017 03:20

Vraagje ,ik ben 3 jaar invalide van een zware rugoperatie...ben nog niet ontslagen door werkgever en heb zieke uitkering.na 1 jaar terug opgeroepen en 3 weken later nog eens geneesheer was verandert ,dus hij wist niets van mijn dossier en zei fibromyalgie is geen ziekte en met rugpijn kan ook werken,dat ik nog veel tijd heb tot mijn pensioen zo moet werkzoeken....hij zal mij binnen 3 maand terug oproepen.
Natuurlijk plus alle ziektes en problemen die gesprek blijft ook slingeren in lijn hoofd wat als hij schorst mij? Onlangs al mijn problemen.
Wat moet ik doen om geen conflicten oorzaken met geneesheer ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 jan 2017 10:23

Niet vriendelijk een item van iemand anders in te pikken. Begin er een eigen. Aan wie wordt nu antwoord gegeven?

Reclame

S sh
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2017 12:55

:roll: :roll: welke dr zegt tegen patiënt met pijn kan werken? Ik heb 2 haar geen nachtrust ,mijn relatie is om zeep met mijn man vanwege die beperking ,en nog volgens geneesheer das allemaal geen probleem.
Waar was mevr Magie toen ik 3 verdieping allen nacht dienst did? Waar was dr toen ik patiënten van 120 k moest alleen heffen en wassen ? Nou dat wil zeggen als hè gezond bent en nuttig word je niet gezien en als men kapot word van zware werk wordt niet ler respectiereerd door matschape .trustig

S sh
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2017 13:00

:roll: :roll: welke dr zegt tegen patiënt met pijn kan werken? Ik heb 2 jaar geen nachtrust ,mijn relatie is om zeep met mijn man vanwege die beperking ,en nog volgens geneesheer das allemaal geen probleem.
Waar was mevr Magie toen ik 3 verdieping allen nacht dienst did? Waar was dr toen ik patiënten van 120 k moest alleen heffen en wassen ? Nou dat wil zeggen als hè gezond bent en nuttig word je niet gezien en als men kapot word van zware werk wordt niet ler respectiereerd door matschape .tristig

Infinitygirl
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2017 20:56

Hallo, ik zoek enkele antwoorden. Hiervoor zal ik even eerst mijn situatie uitleggen. Ik ben 31jaar en mama van 2 kids. Na de geboorte van mijn oudste zoon 8jaar geleden ben ik in een zware postnatale depressie beland, mijn zoontje is na een moeilijke zwangerschap te vroeg geboren en ik zat in een relatie met een narcistisch en agressieve partner. Heb meer dan 6 mnd heel diep gezeten met een zelfmoordpoging als gevolg. Hierop volgens heb ik wel uiteindelijk de stap gezet om uit de relatie te stappen. Ben mijn werk verloren, en helemaal opnieuw moeten beginnen dus moest terug werk vinden.Heb vrij snel terug werk gevonden maar het lukte niet, ik had het gevoel dat ik niets gedaan kreeg. De simpelste dingen waren voor mij een hele klus. Ik moest me uit bed slepen smorgens. Snachts lag ik uren wakker mede uit angst dat ik me weer zou overslapen. Was echt een visiteuse cirkel waar ik maar moeilijk uitgeraakt. Zo ben ik 2 jaar van de ene job in de andere gesukkeld tot ik een nieuwe partner leerde kennen en weer verliefd was wat me terug wat energie en levenslust leek te geven. We zijn gaan samenwonen, had een nieuwe job en een jaar leek alles goed te gaan. Tot ik opnieuw zwanger werd. Op 7 mnd bleek dat mijn vriend een affaire had en zijn we uit elkaar gegaan. Door de stress is mijn zoon 2 maand te vroeg geboren met een spoedkeizersnede en gevaar voor onze beide levens. Ik heb bovenop mijn met 7 weken verlengde bevallingsverlof nog 2 mnd op ziekenkas gestaan om te herstellen. Toen ik uiteindelijk terug mocht gaan werken lag mijn C4 uiteraard klaar. Ik woonde bij mijn ouders, kreeg stempelgeld en ben savonds wat in de horeca gaan werken wat heel zwaar was met een pasgeborene. Hier heb ik vrij snel iemand leren kennen en vorig jaar zijn we gaan samenwonen. Omdat ik dus al een hele tijd stempelde is vanaf dat moment mijn stempelgeld ingetrokken. Een dik half jaar geleden heb ik mijn 'klopje' gekregen en terug in een depressie geraakt. Elke dag is het vechten om te functioneren. Alles lijdt eronder en ook de financiële problemen worden steeds groter. Ik krijg geen ziekenkas omdat ik niet werk en samenwoon dus heb geen inkomsten. Omdat ik ook veel mentale (vergeetachtigheid,concentratiestoornissen) en fysieke klachten (spierpijn, hoofdpijn, overgevoeligheid, tremor,darmklachten,enz)en deze de laatste maanden serieus verergeren twijfelde de huisarts nu toch of dit enkel nog voorkomt van mijn depressie.Daarop ben ik eindelijk eens deftig onderzocht en naar verschillende artsen doorverwezen. Nu is vastgesteld dat ik in de voorbije jaren een aantal kleine hersenbloedingkjes heb gehad als gevolg van hoge bloeddruk en stress waardoor er litteken weefsel gevormd is en een grote kans op vroegtijdige dementie bestaat. Ook de diagnose fybromyalgie werd vastgesteld. Nu ben ik met de nodige attesten naar het ziekenfonds gegaan maar blijkt dat ik geen recht heb op ziekenkas/invaliditeit. Volgens mijn dokter kan dit niet en ook mensen in mijn omgeving begrijpen er niets van. OCMW doet ook niets omdat ik als samenwonende met een arbeider niet direct aanzien word als hulpbehoevend. Wel heb ik 2 kinderen ten laste die niet van mijn huidige vriend zijn en waarvan ik ook geen alimentatie heb omdat de oudste Co-ouderschaps regeling is en de jongste zijn vader niet meer ziet en zelfs niet kent. Hij heeft geen bezoekrecht en zou normaal maandelijks 70 € moeten betalen maar zit in schuldbemiddeling dus die zie ik ook niet altijd. Ikzelf zit ook in schuldbemiddeling ondertussen en zowel die weinige allimentatie als mijn kindergeld worden ingehouden. Moest ik werken/uitkering krijgen zouden deze inkomstenvoor mij zijn om rekeningen te betalen en leefgeld maar dat heb ik dus niet waardoor ik ook nog eens risico loop uit de schuldbemiddeling te worden gezet. Ik zit dus serieus met de handen in het haar en weet echt niet meer wat te ik nog kan doen. Heb ik dan echt nergens recht op!??

Infinitygirl
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jul 2017 21:05

Hallo, ik zoek enkele antwoorden. Hiervoor zal ik even eerst mijn situatie uitleggen. Ik ben 31jaar en mama van 2 kids. Na de geboorte van mijn oudste zoon 8jaar geleden ben ik in een zware postnatale depressie beland, mijn zoontje is na een moeilijke zwangerschap te vroeg geboren en ik zat in een relatie met een narcistisch en agressieve partner. Heb meer dan 6 mnd heel diep gezeten met een zelfmoordpoging als gevolg. Hierop volgens heb ik wel uiteindelijk de stap gezet om uit de relatie te stappen. Ben mijn werk verloren, en helemaal opnieuw moeten beginnen dus moest terug werk vinden.Heb vrij snel terug werk gevonden maar het lukte niet, ik had het gevoel dat ik niets gedaan kreeg. De simpelste dingen waren voor mij een hele klus. Ik moest me uit bed slepen smorgens. Snachts lag ik uren wakker mede uit angst dat ik me weer zou overslapen. Was echt een visiteuse cirkel waar ik maar moeilijk uitgeraakt. Zo ben ik 2 jaar van de ene job in de andere gesukkeld tot ik een nieuwe partner leerde kennen en weer verliefd was wat me terug wat energie en levenslust leek te geven. We zijn gaan samenwonen, had een nieuwe job en een jaar leek alles goed te gaan. Tot ik opnieuw zwanger werd. Op 7 mnd bleek dat mijn vriend een affaire had en zijn we uit elkaar gegaan. Door de stress is mijn zoon 2 maand te vroeg geboren met een spoedkeizersnede en gevaar voor onze beide levens. Ik heb bovenop mijn met 7 weken verlengde bevallingsverlof nog 2 mnd op ziekenkas gestaan om te herstellen. Toen ik uiteindelijk terug mocht gaan werken lag mijn C4 uiteraard klaar. Ik woonde bij mijn ouders, kreeg stempelgeld en ben savonds wat in de horeca gaan werken wat heel zwaar was met een pasgeborene. Hier heb ik vrij snel iemand leren kennen en vorig jaar zijn we gaan samenwonen. Omdat ik dus al een hele tijd stempelde is vanaf dat moment mijn stempelgeld ingetrokken. Een dik half jaar geleden heb ik mijn 'klopje' gekregen en terug in een depressie geraakt. Elke dag is het vechten om te functioneren. Alles lijdt eronder en ook de financiële problemen worden steeds groter. Ik krijg geen ziekenkas omdat ik niet werk en samenwoon dus heb geen inkomsten. Omdat ik ook veel mentale (vergeetachtigheid,concentratiestoornissen) en fysieke klachten (spierpijn, hoofdpijn, overgevoeligheid, tremor,darmklachten,enz)en deze de laatste maanden serieus verergeren twijfelde de huisarts nu toch of dit enkel nog voorkomt van mijn depressie.Daarop ben ik eindelijk eens deftig onderzocht en naar verschillende artsen doorverwezen. Nu is vastgesteld dat ik in de voorbije jaren een aantal kleine hersenbloedingkjes heb gehad als gevolg van hoge bloeddruk en stress waardoor er litteken weefsel gevormd is en een grote kans op vroegtijdige dementie bestaat. Ook de diagnose fybromyalgie werd vastgesteld. Nu ben ik met de nodige attesten naar het ziekenfonds gegaan maar blijkt dat ik geen recht heb op ziekenkas/invaliditeit. Volgens mijn dokter kan dit niet en ook mensen in mijn omgeving begrijpen er niets van. OCMW doet ook niets omdat ik als samenwonende met een arbeider niet direct aanzien word als hulpbehoevend. Wel heb ik 2 kinderen ten laste die niet van mijn huidige vriend zijn en waarvan ik ook geen alimentatie heb omdat de oudste Co-ouderschaps regeling is en de jongste zijn vader niet meer ziet en zelfs niet kent. Hij heeft geen bezoekrecht en zou normaal maandelijks 70 € moeten betalen maar zit in schuldbemiddeling dus die zie ik ook niet altijd. Ikzelf zit ook in schuldbemiddeling ondertussen en zowel die weinige allimentatie als mijn kindergeld worden ingehouden. Moest ik werken/uitkering krijgen zouden deze inkomstenvoor mij zijn om rekeningen te betalen en leefgeld maar dat heb ik dus niet waardoor ik ook nog eens risico loop uit de schuldbemiddeling te worden gezet. Ik zit dus serieus met de handen in het haar en weet echt niet meer wat te ik nog kan doen. Heb ik dan echt nergens recht op!??

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 28 jul 2017 23:00

"Nu ben ik met de nodige attesten naar het ziekenfonds gegaan maar blijkt dat ik geen recht heb op ziekenkas/invaliditeit. Volgens mijn dokter kan dit niet en ook mensen in mijn omgeving begrijpen er niets van. OCMW doet ook niets omdat ik als samenwonende met een arbeider niet direct aanzien word als hulpbehoevend. "


Ziekteuitkeringen zijn gebonden aan bepaalde voorwaarde van bv tewerkstelling of werkloosheid in het jaar voor de aanvang van de arbeidsongeschiktheid . Als niet werkt of niet stempelt dan ook geen ziekteuitkeringen ten laste van het ziekenfonds.


Niettegenstaande dat kan je best eens met een sociale dienst ( maatschappelijk werk ) van bijvoorbeeld je ziekenfonds gaan praten

Voordat de dokter of je omgeving dergelijke uitspraken doen, zouden zij beter eens eerst de wetgeving opzoeken

Mathieu Rutten

#9 , 29 jul 2017 10:04

Beste,

U kan zich best opnieuw tot uw ocmw wenden en vragen om een tewerkstelling art. 60§7 te overwegen teneinde opnieuw rechten te openen op uitkeringen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 29 jul 2017 14:41

Mits een jaar tewerkstelling -wel voldoende dagen of uren werken -kan je inderdaad in regel raken ( tot voor enkele maanden was 6 maanden voldoende)

De vraag blijft ergens of iemand die ziek is,kan werken, maar je kan het inderdaad proberen

Terug naar “Andere”