Vakantiegeld in mindering bij uitkering mutualiteit

Rissis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld in mindering bij uitkering mutualiteit

#1 , 23 dec 2016 15:01

Beste,

Ik hoop dat iemand me een duidelijk antwoord kan geven want ik word steeds van het kastje naar de muur gestuurd.
Momenteel ben ik in zwangerschapsrust en geniet ik een uitkering van de mutualiteit. Deze maand echter word ik niet uitbetaald omwille van een verrekening van mijn vakantiegeld dat ik in 2015 heb gekregen van mijn publieke werkgever (OCMW). Dit begrijp ik niet goed. Ik heb tot 31/12 gewerkt in de publieke sector en ben dit jaar begonnen in de private sector. Ik had bijgevolg dus geen recht op betaalde verlofdagen. Als ik geen recht heb op verlof, hoe kon ik dan zogezegd dat vakantiegeld gebruiken? Als ik dit had geweten, had ik dat grote bedrag wel willen spreiden over het hele jaar in plaats van nu een hele maand geen inkomen te hebben. Maar dat kon ik toch niet omdat ik geen recht had op verlof?

Mijn vraag is nu: heeft de mutualiteit inderdaad het recht om dat vakantiegeld nu in mindering te brengen?

Ik hoop dat iemand me wat klaarheid kan geven. Want zowel de mutualiteit, mijn werkgever dit jaar als mijn werkgever vorig jaar schuiven de bal door naar elkaar.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rissis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2016 10:34

Is er niemand die me hierover iets meer kan vertellen? Groetjes

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2016 10:57

Werkte je in 2015 als contractueel of als statutaire? Want in het eerste geval klopt de redenering van het ziekenfonds; in het tweede geval lijkt mij van niet.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Rissis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 dec 2016 21:14

Ik werkte als contractuele bediende. Kan jij me dan vertellen waarom ze dit mogen inhouden? Want in mijn redenering had ik geen recht op verlof, dus ook geen kans om dit verlofgeld te benutten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2016 21:24

Als contractueel heb je - voor zover ik weet en kan terugvinden - ook in overheidsdienst in het eerste jaar geen verlofrechten, maar bouw je ze op (zoals in de privé) voor het volgende jaar. Bij uitdiensttreding worden die resterende verlofrechten dan uitbetaald aangezien je ze niet hebt kunnen opnemen. Daarbij heb je je verlof van 2016 maw uitbetaald gekregen in 2015 en kan je niet nogmaals betaald thuisblijven (want je bent al voor x aantal dagen in 2016 betaald voor verlofrechten).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”