kan iemand van 60 jaar die renteniert sociaal verzekerd zijn?

wolf2
Topic Starter
Berichten: 2071

kan iemand van 60 jaar die renteniert sociaal verzekerd zijn?

#1 , 13 dec 2016 19:31

Een zeer algemene vraag.
Stel dat iemand met pensioen kan gaan op 67; en hij werkt als werknemer of hij is statutair ambtenaar.
Als hij 60 jaar wordt, erft hij een stevige som geld die hem toelaat niet te werken tot aan zijn pensioen (ik zeg maar iets: hij erft 100.000 euro die hij zal opdoen om die jaren te overbruggen).
Hij neemt ontslag en gaat niet werken; zoekt geen werk; hij renteniert. Dat zal wel een knip geven in zijn pensioenbedrag, maar dat is nu niet de vraag.
Kan zo iemand sociaal verzekerd blijven of worden? Hoe zou dat dan kunnen gaan? Hij heeft geen werkgever meer. Kan men vrijwillig meedoen? Ik denk aan de tegemoetkomingen inzake ziekte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2016 19:37

Hij zal tot zijn wettelijk pensioen zijn rsz moeten betalen voor zijn ziekbond en pensioen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 13 dec 2016 19:40

Een zeer algemene vraag.
Stel dat iemand met pensioen kan gaan op 67; en hij werkt als werknemer of hij is statutair ambtenaar.
Als hij 60 jaar wordt, erft hij een stevige som geld die hem toelaat niet te werken tot aan zijn pensioen (ik zeg maar iets: hij erft 100.000 euro die hij zal opdoen om die jaren te overbruggen).
Hij neemt ontslag en gaat niet werken; zoekt geen werk; hij renteniert. Dat zal wel een knip geven in zijn pensioenbedrag, maar dat is nu niet de vraag.
Kan zo iemand sociaal verzekerd blijven of worden? Hoe zou dat dan kunnen gaan? Hij heeft geen werkgever meer. Kan men vrijwillig meedoen? Ik denk aan de tegemoetkomingen inzake ziekte.

Dat kan perfect. Alleen moet men dan aan zijn mutualiteit wel een bedrag betalen in functie van je netto-inkomen.
Maar verder moet hij geen rsz bedragen betalen. Renteniers betalen geen rsz.

De rentenier, maar ook bv. een student ouder dan 25 jaar (die niet meer als “kind ten laste” kan gel­den) of een legaal in België verblijvende allochtoon zonder werk of sociale rechten, werd vroeger een niet-be­scherm­de persoon genoemd. Sinds 1998 werd dit be­grip uitgebreid, en nu noemt men zulke personen In­ge­schre­ve­nen in het Rijksregister.

Zij moeten zich bij een ziekenfonds aanbieden, en heb­­­ben zonder wachttijd recht op een terug­be­ta­ling van grote en kleine risico’s. Zij hebben echter geen recht op een vervangingsinkomen. Men kan de hoedanigheid van “ingeschrevene” alleen be­ko­men als men op geen enkele andere manier in orde kan zijn met de ziekteverzekering. Het is dus een soort “uitsluitingsdiagnose”, een restcategorie. De­ze personen moe­ten ook aan de mutualiteit een bij­dra­ge beta­len.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 14 dec 2016 10:13

Men kan ook zelfstandige worden zonder inkomen en de minimubijdrage betalen aan een zelfstandigenkas, ca €720 per kwartaal nu. Dan is men aangesloten bij de mutualiteit en doet men verder aan pensioenopbouw.

Karanog
Berichten: 141

#5 , 14 dec 2016 11:33

Dat is zowat even duur als een persoonlijke bijdrage (?) :
http://www.inami.fgov.be/nl/themas/kost ... FEctU0zWHs
Niet dat ik er veel van snap:
- inkomen : bruto, netto, ander??
- grensbedragen ??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 14 dec 2016 13:08

Dat is zowat even duur als een persoonlijke bijdrage (?) :
http://www.inami.fgov.be/nl/themas/kost ... FEctU0zWHs
Niet dat ik er veel van snap:
- inkomen : bruto, netto, ander??
- grensbedragen ??
NETTO- BELASTBAAR inkomen. Reeds vermeld in mijn vorig antwoord.
Er is een maximum bijdrage (plafond), maar weet het niet uit mijn hoofd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Karanog
Berichten: 141

#7 , 14 dec 2016 15:12

Zoals ik het zie, corrigeer mij gerust als ik mis ben:

Bruto
- beroepskosten
- sociale bijdragen (geen in dit geval, want geen rsz ?)
===============
netto belastbaar inkomen
- belastingen
===============
netto inkomen

Maar in het geval van de ts, iemand met 100.000 euro op z'n spaarboekje, heeft die een netto (belastbaar) inkomen?
Tot 1.900 euro intrest per jaar moet je niet aangeven.

"◦Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum (*): 0,00 EUR (Kwartaal bedragen)"

Die "rentenier" zou dan geen bijdragen betalen?
Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd (?)

(*)
10.204,63 € = jaarbedrag leefloon (?)
http://www.vvsg.be/nieuws/Paginas/Verho ... lonen.aspx

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 14 dec 2016 17:47

Zoals ik het zie, corrigeer mij gerust als ik mis ben:

Bruto
- beroepskosten
- sociale bijdragen (geen in dit geval, want geen rsz ?)
===============
netto belastbaar inkomen
- belastingen
===============
netto inkomen

Maar in het geval van de ts, iemand met 100.000 euro op z'n spaarboekje, heeft die een netto (belastbaar) inkomen?
Tot 1.900 euro intrest per jaar moet je niet aangeven.

"◦Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum (*): 0,00 EUR (Kwartaal bedragen)"

Die "rentenier" zou dan geen bijdragen betalen?
Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd (?)

(*)
10.204,63 € = jaarbedrag leefloon (?)
http://www.vvsg.be/nieuws/Paginas/Verho ... lonen.aspx

Neen zo werkt het niet.

Hier zijn de tarieven (bron is RIZIV):

◦Normaal: ◾710,44 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het grensbedrag van de jaarinkomens voorzien in artikel 134, 3° alinea van het KB van 3/7/96: ◾355,21 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het bedrag dat is vastgesteld om de verhoogde tegemoetkoming te genieten: ◾60,23 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum ◾0,00 EUR (Kwartaal bedragen)

En die jaarinkomens worden vastgesteld als volgt:

De inkomsten zoals ze zijn vastgesteld inzake de inkomstenbelasting, vóór elke aftrek, vermindering, vrijstelling, immunisatie.
Worden eveneens in aanmerking genomen, de inkomsten die in België van belasting zijn vrijgesteld krachtens internationale overeenkomsten ter preventie van de dubbele belastingheffing of andere internationale verdragen of akkoorden, of ze nu gelden voor de berekening van de belasting van andere inkomsten of niet, alsook de inkomsten van de personen bedoeld in artikel 227, 1°, van het WIB/92 die van belasting worden vrijgesteld in overeenstemming met de artikelen 230 of 231, § 1, 2° van hetzelfde Wetboek.
Worden eveneens in aanmerking genomen, de inkomsten van buitenlandse oorsprong van dezelfde aard als deze hiervoren bedoeld, ontvangen door personen bedoeld in artikel 227, 1°, van het WIB/92.
Evenwel wordt, ter bepaling van de hoegrootheid van het inkomen van het betrokken gezin dat is samengesteld volgens de bepalingen van afdeling 4 van dit hoofdstuk, als volgt rekening gehouden met de volgende inkomsten :
1. de inkomsten uit roerende goederen vastgesteld in overeenstemming met artikel 22, § 1, eerste lid van het WIB/92;
2. de inkomsten waarvan de aangifte aan de belastingadministratie niet verplicht is, in toepassing van artikel 313 van het WIB/92;
3. het brutobedrag van de beroepsinkomsten, bedoeld in artikel 23, § 1, 1° tot 3°, van het WIB/92, fictief vastgesteld op 100/80 van het verschil tussen de brutowinsten of -baten en de beroepslasten die daaraan zijn verbonden;
4. het brutobedrag van de spaartegoeden, kapitalen en afkoopwaarden, bedoeld in artikel 171, 1°, d tot h, 2°, b tot e, 2° quater, 3° bis, 4°, f tot h en de artikelen 515bis, vijfde lid, 515quater en 515octies van het WIB/92 voor het bedrag van de rente die voortvloeit uit de omzetting ervan volgens de coëfficiënt, bedoeld in artikel 73 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het WIB/92 gedurende een periode van tien jaar vanaf het jaar waarin het kapitaal of de afkoopwaarde is uitgekeerd;
5. het geïndexeerde kadastraal inkomen, de huur of de huurwaarde van de woning die is vrijgesteld krachtens artikel 12, § 3 van het WIB/92. Wordt evenwel vrijgesteld, een bedrag van 743,68 euro, verhoogd met 123,95 euro voor elk ander gezinslid dan de rechthebbende. Deze bedragen worden geïndexeerd op dezelfde wijze als voorzien in artikel 518 van het WIB/92;
6. de beroepsinkomsten van kinderen worden vrijgesteld voorzover zij het effectieve genot van de kinderbijslag behouden tijdens de periode waarin zij de voormelde inkomsten hebben verkregen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Karanog
Berichten: 141

#9 , 16 dec 2016 10:47

Hier snap ik helaas niet veel van...

Hoeveel bedraagt het jaarinkomen van de persoon zoals de ts schreef? :
100.000 euro op een spaarrekening, laat ons zeggen 0,50% intrest (=500 euro/jaar).
Verder geen inkomsten, geen vrouw, geen kinderen, geen huis, want hij huurt. Dus enkel die ge-erfde 100.000 euro.
En hoeveel zou hij dan per kwartaal betalen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 16 dec 2016 11:11

NUL euro (want lager dan het bestaansminimum)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”