Verzoek om hulp/ informatie

peisjuh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verzoek om hulp/ informatie

#1 , 04 dec 2016 18:28

Ik studeer in Nederland aan de Hogeschool Utrecht eb ben vijfde jaars Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD): deze studie is een combinatie van rechten en Social Work.

In het kader van mijn studie, ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie. Een onderdeel daarvan is het Belgische sociaal zekerheidsrecht. Specifiek betreft het de werkloosheidsuitkeringen, de uitbetaling ervan en de plicht om te werken en te solliciteren. Als iemand in Nederland een werkloosheidsuitkering ontvangt, moet hij vier keer per vier weken solliciteren. Dit mag ook een open sollicitatie zijn (bijvoorbeeld het binnenlopen bij een winkel of het inschrijven bij een uitzendbureau). Hoe is dit in België geregeld? Ik kan het niet goed vinden op de website van de RVA.

Wat is de verhouding tussen de RVA, de HVW en de VDAB? Naar mijn idee is de RVA het Belgische eviqualent van het UWV en dus zorgt voor de uitbetaling van de uitkering en dus ook voor de begeleiding van de werkloze. Op de website van de VDAB lees ik weer dat de uitbetaling door de vakbonden of de HVW wordt gedaan. Nu begrijp ik het eigenlijk niet meer zo goed...

Kan iemand mij hierin adviseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 21 dec 2016 23:26

Eens met die diensten zelf bellen?

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 dec 2016 09:20

Belgische Sociale Zekerheid wordt centraal aangestuurd door de "Rijksdienst voor Sociale Zekerheid" (RSZ)
Die RSZ wordt (voor werknemers) opgesplitst in een aantal diensten die zich elk bezighouden met een specifiek thema (vb: pensioen, werkloosheid, ziekte & invaliditeit, kindergeld, vakantiegeld, beroepsziekte en arbeidsongevallen).
De RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening) is de dienst die zich bezighoudt met "werkloosheidsverzekering".
Haar taak bestaat kortweg uit: (1) bepaling OF iemand recht heeft op werkloosheidsvergoeding en (2) berekening van de vergoeding
De RVA betaalt zelf die vergoeding niet uit aan de begunstigde werkloze.
De uitbetaling kan op 2 manieren gebeuren: (1) via de vakbond waarbij de werkloze is aangesloten (= meest frequente situatie) OF (2) via de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen (HKW) (= situatie waarbij de werkloze niet bij een vakbond wenst aan te sluiten)

Reclame

Terug naar “Andere”