Gemeentemagazine

WatEenGedoe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gemeentemagazine

#1 , 02 dec 2016 13:16

Een lokaal bedrijf, een vzw waar ik werkzaam ben geweest, krijgt 1x per maand een opdracht van de gemeente om het gemeentemagazine te bedelen.
1 van de werknemers in dit bedrijf, maakt van deze gelegenheid ook gebruik om menu's van een pizzeria waar hij claimt eigenaar van te zijn, mee in de brievenbussen te steken. Mag dit en indien niet toegelaten, waar kan ik dit melden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 dec 2016 13:18

Ik zie geen reden waarom dat niet mag. Als hij uiteraard - voor beide - rekening houdt met wat op de brievenbussen staat.

WatEenGedoe
Topic Starter

#3 , 02 dec 2016 13:24

Ik zie geen reden waarom dat niet mag. Als hij uiteraard - voor beide - rekening houdt met wat op de brievenbussen staat.
Is hier geen sprake van oneerlijke concurrentie? Daar waar andere eetgelegenheden hiervoor werknemers moeten inzetten, kan deze man op kosten van de gemeente zijn menu's, en dus ook reclame, bedelen.

Reclame

LeenW

#4 , 02 dec 2016 13:30

De gemeente betaalt om het magazine rond te brengen, wat ook gebeurt. Het enige dat ik als optie zie, is dat de baas van de vzw hem verbiedt om tijdens de werk uren zijn privéactiviteit uit te voeren. Maar opnieuw, als die mens zijn ronde tijdig gedaan krijgt, waarom zou de vzw dan klagen?

WatEenGedoe
Topic Starter

#5 , 02 dec 2016 13:35

De gemeente betaalt om het magazine rond te brengen, wat ook gebeurt. Het enige dat ik als optie zie, is dat de baas van de vzw hem verbiedt om tijdens de werk uren zijn privéactiviteit uit te voeren. Maar opnieuw, als die mens zijn ronde tijdig gedaan krijgt, waarom zou de vzw dan klagen?
Ik bekijk het meer vanuit het standpunt van andere eetgelegenheden in de buurt. Moest ik eigenaar zijn van een frituur, pizzeria of dergelijke, zou ik het toch niet eerlijk vinden als een concurrent op deze manier reclame kan maken voor zijn zaak.

LeenW

#6 , 02 dec 2016 13:36

Ik bekijk het meer vanuit het standpunt van andere eetgelegenheden in de buurt. Moest ik eigenaar zijn van een frituur, pizzeria of dergelijke, zou ik het toch niet eerlijk vinden als een concurrent op deze manier reclame kan maken voor zijn zaak.
Niets belet hen om zelf een voorstel aan de gemeente te doen om de gazetten (goedkoper) rond te brengen.

asperger

#7 , 02 dec 2016 13:37

Inderdaad, de enige die hierover kan gaan mekkeren is de werkgever van de papierverspreider.
De verdere goegemeente heeft hier niets in de pap te brokken.

Oneerlijke concurrentie zie ik absoluut niet, oneerlijk tegenover welke "concurrent"?
Iedere pizzaman mag zelf reclame maken voor zijn zaak, toch?
Of hij dat doet in één of twee rondes heeft niets te maken met concurrentievervalsing.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WatEenGedoe
Topic Starter

#8 , 02 dec 2016 13:58

Blijf het toch maar raar vinden. Daar waar 1 pizzeria gebruik kan maken van materiaal en werkvolk van een lokaal doorstromingsbedrijf om reclame te maken voor zijn zaak en er nog voor betaalt krijgt, terwijl een ander hiervoor kosten moet maken.
Ben je als werknemer in dit bedrijf, verplicht om deze folders in de bus te steken bij de mensen of mag dit geweigerd worden?

LeenW

#9 , 02 dec 2016 14:03

Hoe bedoel je "mag dit geweigerd worden"? Als in tegen je baas gaan zeggen dat je het vertikt om dat werk uit te voeren?

WatEenGedoe
Topic Starter

#10 , 02 dec 2016 14:10

Hoe bedoel je "mag dit geweigerd worden"? Als in tegen je baas gaan zeggen dat je het vertikt om dat werk uit te voeren?
Als die werknemer aan mij vraagt om tijdens mijn ronde voor de bedeling het gemeenteblad, om ook de folders van zijn zaak in de brievenbussen te steken, mag ik dit dan weigeren? Hij verwacht dat werknemers binnen het bedrijf dit voor hem doen.

LeenW

#11 , 02 dec 2016 14:16

Dat mag u zeker weigeren, u wordt er immers niet voor betaald. Is die persoon dan uw meerdere of hoe zit dat juist?

WatEenGedoe
Topic Starter

#12 , 02 dec 2016 14:23

Dat mag u zeker weigeren, u wordt er immers niet voor betaald. Is die persoon dan uw meerdere of hoe zit dat juist?
Hij is vaste werknemer in een lokaal doorstromingsbedrijf. Zal je de website PM'en. In mijn ogen, is dit een zoveelste voorbeeld van hoe dat de doelgroep, en de daaraan gerelateerde onwetendheid, waar zij mee werken, uitgebuit wordt voor persoonlijke doeleinden. Zo zijn daar ook problemen met bv. zwartwerk en asbest.

Gebruiker21

#13 , 02 dec 2016 14:25

Toen ik de eerste post las, ging ik er van uit dat een werknemer die effectief zelf het gemeenteblad in de bussen ging steken, en passant ook overal één van zijn eigen flyers bij stak. Daar zag ik geen enkel probleem.

Maar nu blijkt dat de werknemer anderen de opdracht geeft zijn flyer mee te nemen en te bedelen. Da's een héél andere kwestie natuurlijk. Als de bedeling van die pizza flyer niet toegewezen is aan de VZW, dan moeten de werknemers van die VZW zich daar ook niet mee bezighouden. Punt. Als de werknemer die opdracht geeft tot het verspreiden van die flyer er een probleem mee heeft dat zijn collega's deze niet willen verspreiden, moet hij zich maar tot de "baas" van de VZW wenden. Ik denk dat hij daar redelijk bot zal vangen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#14 , 02 dec 2016 14:30

Inderdaad, dit laatste verhaal is toch wat problematischer. Hij gaat dan de vzw een factuur moeten laten maken aan de pizzeria als hij wilt dat de vzw dit werk voor hem doet.

WatEenGedoe
Topic Starter

#15 , 02 dec 2016 14:37

Toen ik de eerste post las, ging ik er van uit dat een werknemer die effectief zelf het gemeenteblad in de bussen ging steken, en passant ook overal één van zijn eigen flyers bij stak. Daar zag ik geen enkel probleem.

Maar nu blijkt dat de werknemer anderen de opdracht geeft zijn flyer mee te nemen en te bedelen. Da's een héél andere kwestie natuurlijk. Als de bedeling van die pizza flyer niet toegewezen is aan de VZW, dan moeten de werknemers van die VZW zich daar ook niet mee bezighouden. Punt. Als de werknemer die opdracht geeft tot het verspreiden van die flyer er een probleem mee heeft dat zijn collega's deze niet willen verspreiden, moet hij zich maar tot de "baas" van de VZW wenden. Ik denk dat hij daar redelijk bot zal vangen...
Mijn fout. Had duidelijker moeten zijn.

Baas is een raar begrip in dit bedrijf. Dit bedrijf heeft 2 medewerkers, technisch begeleiders, die als "baas" door de werknemers worden beschouwd. Maar deze "bazen" lijken mee te werken aan deze praktijken. Zo heb ik hier enkele maanden geleden een topic gemaakt over het zwartwerk en de constante voorstellen tot zwartwerk die mij werden gedaan door 1 van deze "bazen". De melding door mij over het gevaar asbest dat bij hun heerst, werd gewoon weggewuifd. Door al deze praktijken, schiet dit bedrijf zijn doel, "zwakkeren" een kans geven op de arbeidsmarkt, helemaal voorbij. Iets wat mij letterlijk depressief heeft gemaakt.

Terug naar “Andere”