gedeeltelijke werkhervatting en sociale bijdrage

wintervleugels
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gedeeltelijke werkhervatting en sociale bijdrage

#1 , 07 nov 2016 11:48

Hallo,

Omwille van gezondheidsredenen heb ik mijn praktijk als psychologe moeten stopzetten in 2009. Hiervoor werkte ik als zelfstandige in hoofdberoep. Ik ontvang een invaliditeitsuitkering, en kreeg voor de sociale bijdrage gelijkstelling wegens ziekte.
Graag zou ik enkele uren per week weer therapie geven, beginnende bij één, opbouwend naar hopelijk vier. Het lijkt weinig, maar meer is fysiek gezien niet mogelijk, ook op termijn niet. Deze uurtjes zouden veel voor me betekenen, qua zelfontplooiing, weer wat in de wereld staan en iets kunnen betekenen voor de medemens.
De regels rond gedeeltelijke werkhervatting m.b.t. de mutualiteit en het RIZIV zijn me duidelijk.
Hoe het precies zit met de sociale bijdrage niet. En ook dat is erg belangrijk om te weten of dit enkele uren weer werken financieel en naar sociale zekerheid toe haalbaar is.
Vervalt de gelijkstelling wegens ziekte als je als zelfstandige in hoofdberoep gedeeltelijk je werk hervat, of niet? Of vanaf een aantal uur, of een bepaald inkomen, of een bepaalde periode, of?
Kan iemand me hier bij helpen?

Alvast bedankt

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding