Ziekteuitkering en rente uit groepsverzekering in gevolge arbeidsongeschiktheid (invaliditeit)

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Ziekteuitkering en rente uit groepsverzekering in gevolge arbeidsongeschiktheid (invaliditeit)

#1 , 05 nov 2016 20:31

Beste,
Ik ben 50 en heb ongeveer 28 jaar gewerkt als bediende. Ernstig ziek geworden en het is niet mogelijk om nog te werken.
Ik heb recht op een ziekteuitkering én op een rente uit de groepsverzekering die een waarborg tegen loonverlies bevat.
Kan iemand me wat toelichting geven over de mate waarin deze 'inkomens' belast zullen worden?
Zijn de bedragen die uitbetaald worden te vergelijken met een brutoloon waar nog rsz en dergelijke moeten afgetrokken worden?
Of kunnen deze bedragen vergeleken worden met een netto belastbaar inkomen zoals bij werknemers maandelijks op de rekening gestort wordt?
Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 06 nov 2016 09:10

Uw ziekte uitkering wordt bruto uitbetaald. U hoeft geen RSZ meer te betalen maar natuurlijk wel belastingen.

Van de invaliditeitsrente die U ontvangt via uw werkgever wordt wel vooraf reeds een percentage belastingen afgehouden. Echter bij de samenvoeging van beide inkomens zal U in een veel hogere belastingsschijf terechtkomen.

U gaat dus nog belastingen moeten bijbetalen zowel op uw ziekteuitkering als op het gedeelte van de invaliditeitsrente vermits die hogere schijf niet werd aangerekend.

Beschouw uw inkomen voor alle zekerheid dus maar als "halvelings bruto".

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 nov 2016 09:30

U gaat dus nog belastingen moeten bijbetalen zowel op uw ziekteuitkering als op het gedeelte van de invaliditeitsrente vermits die hogere schijf niet werd aangerekend.

Beschouw uw inkomen voor alle zekerheid dus maar als "halvelings bruto".
Mariette, geen mensenoverdreven bang maken.

De beide bedragen zijn idd onderhevig aan belastingen maar het kanzijn dat de uitkering van de verzekering voor het bepalen van de bedrijfsvoorheffing perfect rekening houdt met het andere inkomen. Pas op, het omgekeerde is ook mogelijk, maar zeldzamer.

Je zal best eens nagaan hoeveel bedrijfsvoorheffing nu van de aanvullende vergoeding af gaat. Vind de OP dit zelf niet, dan kan deze bellen naar de verzekering.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 06 nov 2016 10:13

In ieder geval betaal ik 8% meer op het totale bedrag dan wat wordt ingehouden op het gedeelte van de invaliditeitsrente van mijn werkgever.
Blijft nog altijd dat op het bedrag van de ziekteverzekering niks wordt vooraf ingehouden.

Trouwens hoe kan een privé verzekering rekening houden met de uitkeringen van een officiele organizatie? Zij hebben geen inzage in eventuele verhogingen van die uitkering of verandering in uw persoonlijke omgeving. Het enige wat die firma van mij wil weten is een bewijs van leven.

Het nog te betalen bedrag aan belastingen is perfect op te vragen via tax on web.
En vermits het over hoge bedragen gaat is het beter dit goed op voorhand mee in te calculeren.

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2016 14:34

Bedankt voor je reactie.
Kan ik dit dan simuleren op Tax On Web?
Is Tax On Web het hele jaar door bruikbaar?
Bedankt.
Luc

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 06 nov 2016 14:38

ik zou het eens proberen als ik jou was. Ik doe dat enkel op het ogenblik dat ik mijn brief invul. Maar ik ga ervan uit dat je dit het hele jaar kan zien.

(hou ook rekening met het feit dat de 60% inkomen die je van de ziekteverzekering krijgt begrensd zijn (net zoals de pensioenen).En dus mogelijkerwijze helemaal geen 60% van je vroegere inkomen zijn. Maar dit wordt dan mogelijks wel gecompenseerd met je extra legale gedeelte.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 nov 2016 14:45

u kan via "tax calc" (google indien nodig) een simulatie doen.

Terug naar “Andere”