Ouderschapsverlof wanneer net in dienst

Clementiene
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof wanneer net in dienst

#1 , 02 aug 2016 10:54

Sinds begin juni werk ik als contractueel bediende bij een lokaal bestuur. Intussen ben ik zwanger en loopt de zoektocht naar kinderopvang niet zo eenvoudig. Ik zou één maand na mijn moederschapsverlof nog voor de hele maand juni opvang moeten zoeken, want ik zou pas in juli bij de opvang terecht kunnen. Ik lees echter dat er een anciënniteitsvoorwaarde is om ouderschapsverlof te kunnen nemen, waaraan ik niet voldoe:

Anciënniteitsvoorwaarden bij de werkgever
Indien u deel uitmaakt van de privésector of van een lokaal of provinciaal bestuur
Het recht op ouderschapsverlof wordt u toegekend indien u in de loop van de 15 maanden die aan de aanvraag voorafgaan gedurende 12 maanden (niet noodzakelijk opeenvolgend) door een arbeidsovereenkomst met uw werkgever verbonden was.

*Is dit een algemeen geldende regel of kan de werkgever goodwill tonen en het toch toestaan?
*Indien ik geen ouderschapsverlof kan nemen, zijn er nog andere alternatieven dan onbetaald verlof?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2016 11:18

*Is dit een algemeen geldende regel of kan de werkgever goodwill tonen en het toch toestaan?
Ik vermoed dat aan die voorwaarden moet voldaan zijn om een uitkering te kunnen krijgen, en om die maanden gelijk te stellen aan gewerkte maanden (dus onder andere mee in rekening gebracht voor uw pensioen). Als je niet aan die voorwaarden voldoet en uw werkgever staat u toch verlof toe, zal het automatisch om onbetaald verlof gaan, aangezien je geen recht zal hebben op een uitkering.
*Indien ik geen ouderschapsverlof kan nemen, zijn er nog andere alternatieven dan onbetaald verlof?
Ik vrees van niet. Het enige waar ik nog kan opkomen is borstvoedingsverlof, maar dan moet je wel blootgesteld zijn aan een beroepsrisico dat schadelijk is voor de borstvoeding. Waarschijnlijk is dit niet het geval bij u. Je zou uw jaarlijks verlof / ADV-dagen /... kunnen gebruiken om die maand te overbruggen? Oma en opa inschakelen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Clementiene
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2016 11:51

Dankjewel Gebruiker21, dat is een helder antwoord. De grootouders werken allemaal nog fulltime, dus dat is geen optie. Ik zal het inderdaad met verlof moeten opvangen.

Reclame

Terug naar “Andere”