Ziekenfonds arts

Shenace
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ziekenfonds arts

#1 , 11 apr 2016 15:34

Een andere vraag nog, mijn huisarts, psychiater en arbeidsgeneesheer (van het werk, vijf weken geleden bezocht), staan er allemaal achter dat ik momenteel niet kan werken wegens angststoornissen en depressie. Verleden maandag echter moest ik naar de controle arts van het ziekenfonds en die zei me dat ze me de volgende keer, zijnde in Juni, er "nietmeer zou doorlaten", terwijl drie andere artsen staven dat ik nu niet kan werken.
Kan de psychiater bijv. daar iets aan doen, wie heeft het doorslaggevend besluit? Ik voel me helemaal niet in staat om het werk terug op te pikken...
Ik vermeld er ook nog bij dat ik de eerste zes maanden (nu net voorbij), de gewoonlijke 60% van mijn loon trok, maar ik nu bericht heb gekregen dat door mijn leefomstandigheden de uitkering wordt opgetrokken tot bijna het dubbele (alleenstaande met kind ten laste, laag inkomen). En plots moest ik komen en krijg ik te horen dat "dit zo niet kan blijven duren"...ben vandaag zes maanden en 18 dagen op ziekenkast...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 11 apr 2016 16:10

Als u de bevindingen van de controle-arts niet protesteert, dan is wat hij zegt waarheid. De conclusies van de controle-arts zullen u meegedeeld worden, en als u niet akkoord gaat, kunt u altijd in beroep gaan. Ik vermoed dat uw huisarts of psychiater u wel kan uitleggen hoe u dat dan best aanpakt.

Maar bon, we zijn nog niet in juni. Voor hetzelfde geld voel je je binnen 2 maanden wel terug in staat om te gaan werken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sandrax

#3 , 03 jun 2016 20:09

ik zit in de zelfde situatie ik raad je aan om alvast zoveel mogelijk op papier te krijgen en het aan te vechten
als je dit doet via de vakbond krijg je nog een begeleider hierin ook het is heel belangerijk dat je een papier hebt waar op staat waarom je niet zou kunnen werken dit kunnen je artsen invullen of opstellen
ik krijg ook nog een half jaar tijd om "beter"te worden en dan is het ook "echt gedaan "met mij dus ik snap je angsten ook want ik heb die ook
probeer ook documentatie te krijgen van welke pillen je slikt ( doosjes etc bij houden of opschrijven )
verslagen uit het verleden bijhouden ( zoveel mogelijk op papier krijgen !)
en dan zou ik is langs de vakbond gaan en daar verder vragen als het zover is en gewoon voor de arbeid rechtbank trekken
ik snap dat de regering moet besparen maar iedereen van invaliditeit uitkering afgooien is niet de oplossing
mijn arts heeft nog niet eens gekeken naar mijn papieren ik ga het zoiezo aanvechten als het zover is
ik wens je veel sterkte !

Reclame

toetsenbord

#4 , 16 jun 2016 18:29

Dat is een pijnlijke uitspraak van de arts om te motiveren om zelf terug aan de slag te gaan en initiatieven te nemen die je vooruit kunnen helpen, bv psychotherapie, medicatietrouwheid, sociale omgeving betrekken, ...

Psychisch ziek zijn en werken is geen of of verhaal. Vaak blijkt werken een goede manier om er weer volledig bovenop te komen.

Die arts kan echter onmogelijk je toestand binnen een aantal maanden voorspellen. Aan de hand van je persoonlijke medische gegevens kan hij wel inschatten dat er een positieve evolutie inzit, of aan de hand van populatiegegevens waaruit bijvoorbeeld blijkt dat mensen gemiddeld zolang thuis zitten voor een bepaalde aandoening.

Echter hoe je zelf kan inschatten dat je dan nog niet genezen zal zijn is ook een raadsel en komt niet goed over, niet voor een ziekenfondsarts en ook niet voor de omgeving.

Het kan comfortabel zijn om voorlopig in een bepaalde cirkel te blijven, indien van toepassing, maar op die manier genees je niet. Dat vereist actief aan de stoornis werken en dan kan ze indien goed aangepakt inderdaad op die tijd opgelost zijn.
Je nu al indekken ingeval dat geeft een verkeerde indruk. Vergeet ook niet dat je op het moment dat je arts je terug geschikt verklaard je misschien wel kan gaan werken, en indien niet, misschien een maand later weer wel, etc.

Indien je ziekte niet beter wordt kan een andere arts of psycholoog raadplegen aangewezen zijn!

Sterkte!!

Terug naar “Andere”