invaliditeit naar alleenstaande

sabrinad
Topic Starter

invaliditeit naar alleenstaande

#1 , 01 mar 2016 11:01

Ik ging als invalide ( langer dan één jaar ziekte) onlangs van samenwonende naar alleenstaande. Vanaf welke dag zou ik een verhoogde uitkering moeten krijgen?
Ik stuurde op 17 februari een mail naar de gemeente met mijn nieuwe adresgegevens. Op 22 februari ( staat bij: datum van aflevering) kreeg ik een mail terug dat de wijkagent zal komen controleren. Gisteren kwam die controleren en toen kreeg ik een blad met datum van inschrijving ( op 29-02)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 01 mar 2016 11:03

Het is de datum van inschrijving op de kruispuntbank die zal tellen.

sabrinad
Topic Starter

#3 , 05 mar 2016 02:06

kreeg gisteren antwoord van ziekenfonds dat ik in kruispuntbank nog op oude adres sta terwijl de wijkagent maandag al is geweest. Is dit normaal? Moet je hen dan nog eens mailen,....opdat je uitkering wordt aangepast of gebeurt dit automatisch? Veel dank.

Reclame

Xenophon

#4 , 05 mar 2016 06:22

Het duurt een tijdje voordat de verandering er staat maar die zal retroactief zijn tot de datum van vaststelling (29.02). Geduld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sabrinad
Topic Starter

#5 , 07 mar 2016 23:43

Veel dank, moet je zelf iets doen naar de mutualiteit toe? Ik gaf mijn adres en kreeg dan antwoord van die kruispuntbank. Moet ik bv. in het midden van de maand nog eens mailen of hoe zit dat precies?

Xenophon

#6 , 08 mar 2016 11:32

U kan steeds eens informeren. Ik weet niet hoe het zit met uitkeringen en automatische registratie van adresveranderingen. Wat ik wel weet is dat nadat we verhuisd waren mijn echtgenote en ik binnen de week na registratie van het nieuwe adres vanwege de ziektekostenverzekering (ik bij het HZIV, zij bij een mutualiteit) spontaan nieuwe klevers opgestuurd kregen.

Maar zoals gezegd: ik weet niet hoe het zit voor uitkeringen, check het dus best indien binnen een paar weken nog niets gekomen is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jefke007

#7 , 08 mar 2016 17:34

geduld is een schone deugd

zij krijgen dat automatisch doorgestuurd, maar hebben wel meer dan één dossier te verwerken

sabrinad
Topic Starter

#8 , 17 mar 2016 22:45

Ik kreeg een brief van de mutualiteit in de bus. Vanaf 22 februari werd ik als alleenstaande beschouwd en ik zou voor 7 dagen een bijbetaling krijgen.
Nu is het verschil tussen mijn uitkering als samenwonende en alleenstaande precies 16,8 euro per dag. Dus dat zou voor 7 dagen betekenen dat ik 117,6 euro zou moeten ontvangen. Ik kreeg echter maar 102,48 gestort.

Ik dacht dat er op invaliditeit geen heffingen meer waren. Dat je dagbedrag altijd maal het aantal dagen ( zaterdag incluis) moest worden gedaan, meestal ongeveer 26 dagen. Zijn er uitzonderingen of moet je boven een bepaald bedrag aan invaliditeit rsz of bedrijfsvoorheffing betalen?

sabrinad
Topic Starter

#10 , 17 mar 2016 23:44

Bedankt.

Mariette

#11 , 18 mar 2016 13:22

Ik kreeg een brief van de mutualiteit in de bus. Vanaf 22 februari werd ik als alleenstaande beschouwd en ik zou voor 7 dagen een bijbetaling krijgen.
Nu is het verschil tussen mijn uitkering als samenwonende en alleenstaande precies 16,8 euro per dag. Dus dat zou voor 7 dagen betekenen dat ik 117,6 euro zou moeten ontvangen. Ik kreeg echter maar 102,48 gestort.

Ik dacht dat er op invaliditeit geen heffingen meer waren. Dat je dagbedrag altijd maal het aantal dagen ( zaterdag incluis) moest worden gedaan, meestal ongeveer 26 dagen. Zijn er uitzonderingen of moet je boven een bepaald bedrag aan invaliditeit rsz of bedrijfsvoorheffing betalen?

Invaliditeit is niet hetzelfde als pensioen.

De invaliditeitsuitkering wordt BRUTO uitbetaald. U betaalt daarop jaarlijks uw belastingen.

jefke007

#12 , 18 mar 2016 14:36

Er worden wel pensioeninhoudingen voor gedaan,maar dat heeft althans TOPCIPSTARTER WEL begrepen,ook al zijn het invaliditeitsuitkeringen
http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbe ... usxlDbmqUk

( ge gaat toch niet beweren zeker dat een officiele wipsite van het riziv fout is )

misschien op sommigen hun LAGE invalidtiteits uitkeringen niet

Mariette

#13 , 18 mar 2016 15:24

Er worden wel pensioeninhoudingen voor gedaan,maar dat heeft althans TOPCIPSTARTER WEL begrepen,ook al zijn het invaliditeitsuitkeringen
http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbe ... usxlDbmqUk

( ge gaat toch niet beweren zeker dat een officiele wipsite van het riziv fout is )

misschien op sommigen hun LAGE invalidtiteits uitkeringen niet
ik zeg niet dat er geen voorafhoudingen voor pensioen worden gedaan (ik ben al 15 jaar op invaliditeit - max uitkering - en heb dit nog nooit gemerkt - ik ga er eens achter horen), maar ik wil TS erop wijzen dat er nog belastingen moeten worden betaald op de uitkeringen.

voilà even gebeld, en die pensioenafhoudingen gebeuren dus automatisch door het ziekenfonds zelf. Men hoeft daar zelf niks voor te doen. Wat men wèl moet doen is ermee rekening houden dat op de uitbetaalde uitkeringen nog belastingen moeten worden betaald via de belastingsbrief.
En dat was waar ik TS voor wou waarschuwen.

Hopelijk komt ze nog even kijken! ik kan U verzekeren dat indien men daar geen rekening mee houdt, het een koude douche is om van een uitkering nog eens een heel jaar belastingen te betalen.
Laatst gewijzigd door Mariette op 18 mar 2016 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007

#14 , 18 mar 2016 15:30

Dat zal topicstarter ongetwijfeld wel weten dat hij daar belastingen op moet betalen., maar dat was zijn vraaag niet.

Enkel waarom hij minder ontvangt dan het bruto bedag

( op jou lage uitkeringen worden geen pensioeninhoudingen gedaan ))

Mariette

#15 , 18 mar 2016 19:36

Dat zal topicstarter ongetwijfeld wel weten dat hij daar belastingen op moet betalen., maar dat was zijn vraaag niet.

Enkel waarom hij minder ontvangt dan het bruto bedag

( op jou lage uitkeringen worden geen pensioeninhoudingen gedaan ))
Ik lees gewoon:
Er is dus geen bedrijfsvoorheffing maar gewoon de volle pot op uw belastingsbrief mijnheer Jefke007.

Bovendien: waaruit besluit U dat ik té lage uitkeringen zou hebben? Ik krijg geen loonbriefje waarop het bruto + afhouding staat, dus heb ik daar nog nooit bij stilgestaan. Blijkbaar wordt die afhouding dus automatisch gedaan.

Terug naar “Andere”