ziektebriefje bij invaliditeit

Emilie1980
Topic Starter
Berichten: 3

ziektebriefje bij invaliditeit

#1 , 21 dec 2015 23:07

Hallo, kan er iemand mij een antwoord geven op mijn vraag:

In juni 2014 ben ik ziek gevallen. In juni 2014 ben ik op invaliditeit gezet en ontvang ik een uitkering van het FOD. Ondertussen schrijft mijn huisarts elke 2 maanden een verlengbriefje. Deze week kreeg ik een brief van het werk dat mijn hospitalisatieverzekering niet meer verlengd wordt door mijn ziekte. Mijn vraag is: is het nog zinvol dat ik een ziektebriefje blijf binnenbrengen. Zijn zij verplicht om mij een aangepaste job aan te bieden als ik werknemer in dienst blijf na bijv. 3 of 5 jaar ziekte?? Ik kan mijn medisch ontslag vragen, dan willen ze dit ook geven. Ben daar niet op ingegaan, maar vraag me nu wel af welk voordeel dit nog voor mij oplevert om verder ziektebriefjes te blijven indienen. Ik deed dit nog omdat ik een hospitalisatieverzekering lopen had. Ik ontving deze maand december ook nog een attractiviteitspremie en een eindejaarspremie dat ik niet begrijp, daar ik vorig jaar het hele ziek was. Blijf ik dit dan verder ontvangen in de toekomst als ik werknemer blijf?
Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 dec 2015 06:23

wat staat er letterlijk in de brief ivm de hospitalisatieverzekering?

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 22 dec 2015 10:37

Ik ontving deze maand december ook nog een attractiviteitspremie en een eindejaarspremie dat ik niet begrijp, daar ik vorig jaar het hele ziek was. Blijf ik dit dan verder ontvangen in de toekomst als ik werknemer blijf?
Alvast bedankt,
Ziektedagen worden voor deze zaken beperkt gelijkgesteld aan werkdagen.
Bekijk je CAO hiervoor.
Indien het niet in je CAO staat, is de limiet, dacht ik, 60 werkdagen.

Dus als je een heel jaar ziek bent, krijg je toch 60/260 van die premies uitbetaald (ongeveer 1/4 dus).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 dec 2015 11:32

Ik ontving deze maand december ook nog een attractiviteitspremie en een eindejaarspremie dat ik niet begrijp, daar ik vorig jaar het hele ziek was. Blijf ik dit dan verder ontvangen in de toekomst als ik werknemer blijf?
Alvast bedankt,
Ziektedagen worden voor deze zaken beperkt gelijkgesteld aan werkdagen.
Bekijk je CAO hiervoor.
Indien het niet in je CAO staat, is de limiet, dacht ik, 60 werkdagen.

Dus als je een heel jaar ziek bent, krijg je toch 60/260 van die premies uitbetaald (ongeveer 1/4 dus).
Blaatpraat, eindejaarspremie hangt af van sector. In dit concreet geval krijgt die persoon de eindejaarspremie voor de eerste 12 maanden ziekte als ze ziek is. Verder niet.

Een CAO waar niks over eindejaarspremie in staat, zal ook geen eindejaarspremie opleveren, gezien dat geen wettelijkrecht is.

Emilie1980
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 23 dec 2015 22:40

Wanneer ik medisch ontslag wil aanvragen, hoe doe ik dit dan? Is dit verstandig? Mijn huidige job was verpleegkundige in een ZH, maar door driedubbele hernia zal ik nooit geen zorgen meer kunnen uitvoeren. Misschien in de verre toekomst een consultatie, maar dit is nu nog niet ter sprake. zijn zij verplicht om mij een aangepaste job te geven als ik na bv 3 jaar terug kom? Wat doe ik best?? Welk voordeel heeft een ziektebriefje binnen brengen nog voor mij?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 dec 2015 07:04

zijn er zaken die je nu nog krijgt terwijl je ziek bent (bvb hospitalisatieverzekering, ...)

Emilie1980
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 31 dec 2015 13:50

de hospitalisatieverzekering is stopgezet nu op t eind van t jaar.

Terug naar “Andere”