verklaring op eer van levens partner

mieke27
Topic Starter
Berichten: 21

verklaring op eer van levens partner

#1 , 02 nov 2007 22:55

aub om raad gevraagd , bang dat er iets is ondertekend waar wettelijk gezien geen recht op hadden

vrouw met handicap en verhoogde terugbetaling WIGW , krijgt maand geleden ter ondertekening van de mutualiteit , een verklaring op eer, dat de partner die arbeidsinvalide is ,waarmee ze samen woont haar levens partner is , met het gevolg dat haar partner met terug werkende kracht vanaf 1 april 2007 ook een verhoogde tegemoetkoming geniet.

Omnio statuut kan niet , omdat het gezamenlijk gezinsinkomen van de 2 te hoog is, dat heb ik nu berekend ( zelfs zonder de dochter haar inkomen)
volgens ziekenfonds zou het ook niet om het Omnio statuut gaan, maar dat het voortkomt van haar WIGW - met het gevolg dat haar partner ook een verhoogde tegemoetkoming krijgt ,als ze op eer verklaarde dat het haar levenspartner is.
als ik de hieronder link lees en rekening houdend dat het met terug werkende kracht vanaf 1 april 2007 , is het wel het Omnio statuut wat aan een inkomens voorwaarde dient te voldoen.
of zie ik dat verkeerd ?
er is niet de vraag gesteld wat de inkomens waren-
http://reflex.raadvst-consetat.be/refle ... 104004.pdf

er zijn ook é-mails gestuurd naar het ziekenfonds - met de vraag of dit geen vergissing was , ze spreekt enkel dat er geen inkomens onderzoek word gedaan, terwijl er opnieuw geen melding maakt of hier enige inkomens voorwaarde dient te voldoen. desondanks vind ik ook toevallig dat het vanaf 1 april 2007 het met terugwerkende kracht werd toegekend ,is ook de datum dat de die nieuwe wet is ingetreden over het " Omnio statuut " en ik hierin niets kan terug vinden wat deze verhoogde tegemoetkoming rechtvaardigt. zonder inkomens grens.
zonder inkomensgrens.

kan iemand aub hierover advies geven

bedankt voor de hulp
mvg

zie hieronder de gevoerde e-mail
---------------------------------------------------------------------------------

1
mail aan de mutualiteit met vraag of er wel recht is op deze tegemoetkoming
---------------------------------------------------------------------------------
antwoord
2
Beste,

hij heeft recht op de verhoogde tegemoetkoming via de levenspartner xxxxx. Hiervoor ondertekende xxx 16/08/2007 een verklaring van levenspartner.
Dit voordeel ging met terugwerkende kracht in op 01/04/2007, de datum dat de wet in voege is gegaan.
De brief die om te melden dat dit recht werd gegeven , zegt " u heeft recht op de verhoogde tegemoetkoming of Omnio vanaf 01/04/2007". dus de formulering "u heeft recht op de verhoogde tegemoetkoming" van toepassing.

Mocht er nog iets onduidelijk zijn betreffende het recht op de verhoogde tegemoetkoming, kan u mij hier steeds over contacteren.

Met vriendelijke groeten
xxxxxx
Dienst Ledenbeheer

------------------------------------------------------------------
3
Beste xxx

Bedankt voor uw antwoordt , ik maakte me ongerust dat er ergens een fout zou zijn – omdat men naar de informatie die ik hierover heb gelezen “ werd dit op het totaal gezinsinkomen berekend
ook is er nog een volwassen dochter thuis ,die een fulltime job uitoefent is het gezamenlijk inkomen zodoende te hoog,indien daarop de verhoogde tegemoetkoming op zou zijn toegekend ,dan is dit een kennisgeving dat het gezinsinkomen toen en nu te hoog zou zijn , het bevreemde me toen de verklaring op erewoord ter ondertekening werd toegestuurd ZONDER dat een van beiden deze aanvraag had ingediend,en zonder dat er naar het inkomen werd gevraagd - en de partner vervolgens met terugwerkende kracht – vanaf 1 april 2007 een verhoogde tegemoetkoming werd toegekend.

verontschuldig mij indien we ons ongerust maakte indien alles toch correct zou zijn.

Maar wens geen problemen te krijgen met toegekende tegemoetkomingen die fout zijn toegekend.

met vriendelijke groeten
xxxxxxxxxx

-------------------------------------------------------------------------------------
4

Beste xxx
de reden waarom er in uw feitelijk gezin recht op verhoogde tegemoetkoming bestaat, is omdat er op naam van de partner een attest van het ministerie van sociale voorzorg geregistreerd staat. Dit geeft recht op de verhoogde tegemoetkoming op basis van een voordeel. Door de mutualiteit moet geen inkomstenonderzoek gedaan worden, omdat de mutualiteit genoeg heeft aan het attest om het recht toe te kennen aan de "ontvanger" van dit voordeel, de partner dus. Enkel de bevraging levenspartner moest nog gebeuren om het recht uit te breiden naar de rest van het feitelijk gezin. de volwassen dochter behoort niet tot dit feitelijk gezin omdat zij geen persoon ten laste meer is. Zij heeft bijgevolg ook geen recht op de verhoogde tegemoetkoming.

met vriendelijke groeten

xxxxxxxx
Dienst Ledenbeheer
xxxxxxxxxxxxx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 nov 2007 12:09

“Art.37.§ 1.Voor de in artikel 34...bedoelde hulp wordt de verzekeringstegemoetkoming vastgesteld op 75 pct. van de overeenkomstenhonoraria...De gepensioneerden, de weduwnaars en weduwen, de wezen en degenen die invaliditeitsuitkeringen genieten...die voldoen aan de inkomensvoorwaarden...alsmede hun echtgenoot of SAMENWONENDE persoon...genieten evenwel een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering...De rechthebbenden van het statuut OMNIO genieten dezelfde verhoogde verzekeringstegemoetkoming...De Koning* bepaalt...de voorwaarden voor de opening, het behoud en de intrekking van het statuut OMNIO...Het gezin is samengesteld uit hetzij één persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij twee of meer personen die gewoonlijk in dezelfde woonplaats verblijven en er samenleven...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994).

* “Art.2.De verhoogde tegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, §§ 1 en 19 van de wet, in de kosten van de geneeskundige verzorging...wordt toegekend onder de voorwaarden die in dit besluit zijn vastgesteld, in de drie volgende gevallen :...2°. Na een onderzoek, door de verzekeringsinstelling, van de inkomens van de RECHTHEBBENDE die is ingeschreven in één van de hoedanigheden, bedoeld in artikel 37, § 1 en § 19, 6°, van de voormelde wet en waarvan het gezin over een inkomen beschikt waarvan het jaarlijks belastbaar brutobedrag het grensbedrag niet bereikt dat is vastgesteld in artikel 17; de verhoogde tegemoetkoming wordt eveneens onder dezelfde voorwaarden toegekend aan de rechthebbende die zich in de situatie bevindt, bedoeld in artikel 37, § 19, 5°, van de voormelde wet, alsook aan de personen met een handicap en aan de residenten;3°. Na een onderzoek, door de verzekeringsinstelling, van het inkomen van het GEZIN dat op 1 januari van het jaar van toekenning is samengesteld op basis van de gegevens van het Rijksregister en dat over een inkomen beschikt waarvan het jaarlijks belastbaar brutobedrag niet het grensbedrag bereikt, dat is vastgesteld in artikel 38. De leden van dat gezin genieten in dat geval het OMNIO-statuut.(1 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, §§ 1 en 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, en tot invoering van het OMNIO-statuut).

Zowel het inkomen van de rechthebbende als dit van het gezin dienen dus onderzocht door de verzekeringsinstelling.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

mieke27
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 04 nov 2007 14:18

bedanky J.demoor.

wat dus betekend dat er,laat ik maar zeggen een fout is gebeurd.
er waren tussen de e-mails ook telefonische contacten geweest , waarop eveneens niet werd gesproken dat er een inkomens voorwaarde diende te voldaan,
de verklaring op eer zelf vermelde hierop ook niets.
en er was geen brief die deze vergezelde.

wat nu te doen ,
er zijn uiteraard alle al uitbetaalde achterstallen gedaan , vanaf 1 april 2007, die best terug betaald worden

er is tevens sprake in een mail waarop beweerd word dat de meerderjarige dochter niet tot het feitelijk gezin hoort en haar inkomsten niet berekend worden, klopt dit dus ook niet ?

mvg Mieke

Reclame

Terug naar “Andere”