Allen,
Ik zit met een aantal vragen die mogelijk ook tot andere rechtsgebieden horen, maar ik hoop dat dit toch enigzinds door mensen met kennis van zaken kan worden opgepikt.
Even een kleine situatieschets:
Ik ben bedrijfsleider in een venootschap (BVBA) die sinds het midden van de jaren 2000 actief is. Enkele jaren daarna heeft mijn echtgenote me vervoegd als mede-vennoot en mede-bedrijfsleider. Sinds enkele jaren echter sukkelt ze met haar gezondheid en is ze uiteindelijk sinds een jaar of 4 gehandicapt verklaard (9 punten op zelfredzaamheid).
Tot op heden is ze echter verder actief gebleven en heeft geen aanspraak gedaan op de tegemoetkomingen waar ze recht op heeft. De gezondheid takelt echter zo danig af dat het tegenwoordig fysiek te zwaar wordt om nog verder te werken.
We overwegen dus sterk om haar activiteiten stil te leggen. We hebben echter nog nooit een dag niet gewerkt en voor ons is het dus een grote stap in het onbekende en zitten we met heel wat vragen. Hopelijk kunnen jullie me verder helepn of me in de richting wijzen van een persoon/instelling waar ik met mijn vragen terecht kan.
Ze beschikt nu over een brutto jaarloon van +/- 25.000 € en heeft verder wat extra-legale voordelen, waaronder een IPT met een gewaarbord inkomen igv arbeidsongeschiktheid. In dit IPT is echter een deel van de rug uitgesloten vermits dit probleem bij onderschrijven van de polis in veel mindere mate bestond. Daarboven hebben we sinds een jaar of 2 een SVAPZ afgesloten waar tevens een gewaarbord inkomen bijzit zonder uitsluitingen.
Wat kunnen we nu best doen om de impact privé te minimaliseren. Het is nu niet dat we het zo breed hebben om op onze reserves te teren jammer genoeg.
Is er enig voordeel dat ik haar eerst gedurende 6 maand als bediende inschrijf en ze pas daarna officieel als arbeidsonbekwaam wordt aanzien ? Vanaf 2016 moet er namelijk geen werkgeversbijdrage worden betaald voor de eerste werknemer in dienst wat die bittere pil al wat verzacht.
Wat gebeurt er met die inkomensgaranties als ze van statuut zou wijzigen ?
Kan ze achteraf nog beperkt zeer actief zijn of is dat volledig uitgesloten ?
http://www.vfg.be geeft al een overzicht van fiscale en sociale 'voordelen' waar ze recht op zou hebben evenals mogelijke tegmoetkomingen
Kortom heel veel vragen (er zijn er nog heel wat meer dan dit helaas), dus al jullie input is meer dan welkom !