betaling verzekeringspremie aan Vlaams Zorgfonds

turdo
Topic Starter
Berichten: 1

betaling verzekeringspremie aan Vlaams Zorgfonds

#1 , 31 okt 2007 09:42

Goeiedag,

Eeen vrij lange uitleg maar een duidelijke zaak,wil iemand mij aub helpen?

ik ben een Nederlander die reeds 12 jaar in België woont.

Ik heb een ziektverzekering in Nederland afgesloten en betaal daar ook premies,heb ook steeds mijn inkomen in Nederland gegenereerd en al mijn andere zaken zijn ook daar geregeld.

In 2001 krijg ik plots een bericht tot betaling van mijn bijdrage van 25 euro van het Vlaams Zorgfonds. Ik schrijf een mail dat dit niet op mij van toepassing is daar ik in Nederland ben verzekerd,geen reactie van hen en ik hoor er niks meer van. Een jaar later gebeurt net hetzelfde. Daarna hoor ik niets meer.

Eind 2006 komt het Vlaams Zorgfonds plots met een eis tot betaling van een administratieve geldboete van 250 euro + achterstallige bijdragen van 3x 25 euro. Indien ik niet akkoord was moest ik bezwaar aantekenen via een speciaal formulier. Ik betaalde de 3x25 euro en bezwaar gemaakt tegen de 250 euro.

Niks meer gehoord en plots september 2007 gerechtsdeurwaardersbrief tot betaling van 335 euro (250 boete + 60 achterstal en rest extra kosten). Ik betaal dit maar enkele dagen later weer gerechtsdeurwaardersbrief met nieuwe eis van 325 euro!!

250 euro boete + weer 3x 25 euro achterstal!

Al meerdere brieven verstuurd en laten sturen naar het Zorgfonds,maar nooit reactie,ook niet op hun telefoon.

Nu zou ik voor 12 december die som van 325 euro weer moeten betalen,anders moet ik weer bezwaar aantekenen via hetzelfde speciaal formulier,maar ik vrees dat ik over enkele maandan dan weer hetzelfde meemaak. Ook de gerechtsdeurwaarder reageert niet op mijn brief.

WAT MOET IK NU DOEN? Ze lijken misbruik van mij te maken. Moet ik in België wel uberhaupt iets betalen aangezien ik in Nederland al verzekerd ben? Maar toch zeker niet meermaals die boetes??? Waar is de regelgeving hierover?

Wie kan mij aub wat verder helpen,want dit is zwaar om te dragen. Zeer vriendelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 nov 2007 10:03

“Art.4.§ 1. Elke PERSOON die binnen het Nederlandse taalgebied WOONT, moet aangesloten zijn bij een krachtens dit decreet erkende zorgkas...§ 2bis. Elke persoon, bedoeld in § 1 en § 2, voor wie uit EIGEN RECHT, op grond van de aanwijzingsregels van verordening (EEG) nr. 1408/71, het socialezekerheidsstelsel van een andere lidstaat van de Europese Unie of van een andere staat die partij is bij de Europese Economische Ruimte van toepassing is, valt niet onder het toepassingsgebied van dit decreet...”(30 MAART 1999.Decreet houdende de organisatie van de zorgverzekering.).

verordening (EEG) nr. 1408/71 vindt u op :http://europa.eu/ >Documenten > EUR-Lex > Eenvoudig zoeken > Geconsolideerde tekst > Verordering > 1971 en 1408.

INDIEN u aantoont aan deze vereisten te voldoen dan dient u uw bezwaar hierop te steunen.De beslissing over uw bezwaar moet de rechtsinstantie vermelden bij dewelke u beroep kan aantekenen.Zonder uitvoerbare titel kan de gerechtsdeurwaarder geen uitvoerend beslag leggen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN

Reclame

Terug naar “Andere”