Behoort mijn stiefzus tot familie tot in de 3e graad?

Nell4u
Topic Starter

Behoort mijn stiefzus tot familie tot in de 3e graad?

#1 , 07 okt 2015 14:48

Beste,

Ik woon sinds 1 april 2015 samen met mijn stiefzus . MIjn vader is nl getrouwd met haar moeder. Zowel zij als ik staan al een tijdje op invaliditeitsuitkering van het ziekenfonds. Ik zelf heb 3 kinderen en ben alleenstaande, ik kreeg een toeslag van mijn kinderbijslagfonds maar sinds mijn zus bij mij woont is dit afgeschaft, terwijl op de website te vinden is dat als je samenwoont met familie tot in de 3e graad je nog wel recht hebt op die toeslag. MIjn vraag is dus nu of mijn stiefzus wettelijk behoort tot familie tot in de 3e graad of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 okt 2015 15:12

Uw stiefzus is eigenlijk een vreemde voor u. Er is geen enkel bloedverwantschap. U moet de reden zoeken van die afschaffing van de toeslag in jullie 'feitelijk' samenwonen. Waarschijnlijk zit jullie gezamenlijk inkomen boen het maximum toegestane bedrag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vely

#3 , 07 okt 2015 17:08

mogelijk is de toeslag slechts geschorst vanwege het vermoeden van een verhoogd inkomen (inkomen van je schoonzus dient meegetelt te worden)
als je de bewijzen van jullie gezamelijke brutoinkomsten bezorgt (attesten van de mutualiteit), kan er verder betaald worden als het minder zijn dan toegelaten (2.414,54 EUR per maand sinds 1/7/2015)
De wetgeving is verandert sinds 1/1/2015: de toeslag is slechts voorlopig. eind 2017 (of later) zal uw kinderbijslagfonds uw en uw stiefzus haar jaarlijks belastbaar brutoinkomen 2015 krijgen van het ministerie. Dit getal wordt dan gedeeld door 12 (= gemiddeld maandelijks belastbaar brutoinkomen) en dan zal de toeslag definief vastgesteld worden (of teruggevorderd, indien het te hoog is)

Reclame

Terug naar “Andere”