Trouwen met mindervalide ?

Stone
Topic Starter
Berichten: 65

Trouwen met mindervalide ?

#1 , 15 aug 2015 22:06

Ik heb een vriendin die 66% invalid met een zelfredzaamheid met 9 punten krijgt een uitkering van FOD sociale zekerheid (zwartelievevrouwstraat) zij woont momenteel nog alleen .
Ik ben fabrieksarbeider ploegensysteem met een jaarlijks Bruto inkomen van 30 a 35000 € bruto.

Wij zouden graag trouwen.

Heeft zij nog recht op een uitkering ? Site FOD sociale zekerheid , vind ik alles behalve duidelijk daarover en de een zegt dat ze wel iets zou krijgen de andere dan weer niet er is zelfs een kennis van mij die zegt dat ze haar vermindering op medicijnen en dokter zal verliezen .

Ook de site van financiën vind ik niets over huwen met een mindervalide , ik dacht vroeger gehoord te hebben dat de mindervalide vrouw telde voor twee personen maar nu blijkt dat uw vrouw nooit ter uwen laste kan zijn en werkt men met een huwelijksquofficient of zo .

Wie kan mij in gewone mensentaal inlichtingen verstrekken , bij voorbaat mijn dank .
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2015 13:09

woon je nu al samen?

Stone
Topic Starter
Berichten: 65

#3 , 17 aug 2015 23:43

Nog maar net de wijkagent moet nog langs komen...
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 aug 2015 12:39

“Art.2.§ 1. De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie is vastgesteld dat zijn lichamelijke of psychische toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot een derde of minder van wat een gezonde persoon door het uitoefenen van een beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen...Art.7.§ 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt, het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, wat moet worden verstaan onder " inkomen " en door wie, volgens welke criteria en op welke wijze het bedrag ervan moet worden bepaald.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap)

Zie verder : http://www.handicap.fgov.be/nl/tegemoetkomingen.

“Art.126.§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld...Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 3.110 EUR (geïndexeerd bedrag) netto bedragen:1° hun kinderen;2° hun ascendenten;3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad;4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Uw vrouw -ook al is ze gehandicapt- is dus nooit ten uwen laste in de zin van voornoemd art.136.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Stone
Topic Starter
Berichten: 65

#5 , 19 aug 2015 23:41

Dus ze verliest haar inkomen VOLLEDIG met andere woorden ze is fiscaal volledig genezen en word als een gewone huisvrouw bezien ????En aangezien alle andere voordelen gekoppeld zijn aan het heen zij fiscaal krijgt , mag zij dit ook op haar buik schrijven zelfs de tegemoedkoming voor dokter en medicijnen .......... met andere woorden de staat zegt trekt uw plan met uw mindervalide vrouw ge moet maar zien dat je rondkomt ....... allez een leuk vooruitzicht dat word boterhammen choco van de witte producten .

Bedankt voor uw antwoord
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 aug 2015 09:27

Niet te vlug conclusies trekken als je niet weet wat bepaalde begrippen inhouden.

Fiscaal is IEDEREEN die gehuwd is met elkaar gelijkwaardig. Mensen kunnen NOOIT ten laste zijn van hun echtgenoot. Wat wél nog altijd kan is dat jullie als koppel een vermindering krijgen omdat een van beiden gehandicapt is.

Daarnaast kan ze wel, als ze er ooit recht op zou geopend hebben, eventueel recht hebben op werkloosheid (weinig waarschijnlijk), ziekteuitkeringen, ... Dan moet ze wel ooit arbeidsgeschikt geweest zijn (meestal op de leeftijd van 18 jaar). In technische termen heet dat dat ze ooit een verdienvermogen zou gehad moeten hebben. Iemand die (fictief) zonder armen en benen geboren is, zal nooit een ziekteuitkering kunnen krijgen. Iemand die na afstuderen gaat werken en zijn eerste werkweek viert met een zwaar feestje en dito ongeval en ook zijn armen en benen kwijt is, zal wél een ziekteuitkering krijgen.

Het fiscale staat trouwens los van de tegemoetkomingen die uw vriendin kan krijgen. Die tegemoetkomingen bestaan eigenlijk uit 2 delen:
- een inkomensvervangende tegemoetkoming: een tegemoetkoming omdat er in het gezin waarin je vrouw woont geen inkomen is.
- een integratietegemoetkoming: een tegemoetkoming omdat uw vrouw zich, omwille van haar beperkingen, moeilijker in het sociale leven kan integreren.

En daar zal nu het grote verschil in zijn. In het lang staat de uitleg hier: http://5030.fedimbo.belgium.be/sites/50 ... it-ivt.pdf vanaf pagina 50

In het kort:
- haar inkomensvervangende tegemoetkoming (als ze vroeger alleen woonde een groot bedrag) zal ze kwijt zijn: immers, ze heeft daar nu geen nood meer aan gezien ze samenwoont met jou en jij voor haar kan zorgen.
- haar integratietegemoetkoming was vroeger maximaal 326,21 euro/maand. Dat zal mogelijks ook terugvallen op 0 euro, gezien uw inkomsten (afhankelijk van het exacte belastbare bedrag). Geef me hiervoor, eventueel via PM, eens je belastbaar inkomen (kan je terugvinden op je laatste belastingsbrief, daar staat iets a la 'gezamelijk belastbaar inkomen').

Haar rechten op extra tegemoetkoming voor dokterskosten etc. hangen van dit laatste af. Indien ze iets krijgt, dan heeft ze ook recht op de verhoogde tegemoetkomingen. Zoniet, heeft ze enkel recht op de toepassing van de maximumfactuur zoals jij en ik.

Onthou dat de tegemoetkomingen vergoedingen waren omdat niemand anders voor haar kon zorgen. Doordat jij met haar gaat samenwonen, veronderstelt de wet dat vanaf nu jij voor haar kan helpen zorgen (ook financieel) en verminderen de steunmaatregelen drastisch.

Dat wil niet zeggen dat de overheid haar niet meer als ziek beschouwt, want anders kreeg ze voor haar medicijnen en dokterskosten ook geen terugbetalingen meer. Pas dan valt de steun volledig weg.

Terug naar “Andere”