Sociale bijdragen zelfstandigen

AnneG
Topic Starter

Sociale bijdragen zelfstandigen

#1 , 16 jul 2015 15:32

Hopelijk kan iemand hier een licht op werpen.

Toen ik loontrekkende was, had ik een zelfstandig bijberoep en betaalde ik sociale bijdragen als bijberoepster. Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn ontslag gekregen en heb ik geprobeerd mijn zaak als zelfstandige verder uit te bouwen. Tot nog toe zonder winst, dus ook geen bijdragen meer moeten betalen.

Ik had een ruime ontslagvergoeding, tot einde van dit jaar, waarop in principe ook de nodige sociale bijdragen zijn afgehouden voor dezelfde periode. Ik ging er dus van uit dat ik voldoende gedekt was en tot einde van mijn vooropzeg zelfstandige in bijberoep bleef. Toen ik een inlichting vroeg bij mijn sociaal secretariaat vertelden die me echter dat ik na mijn onstlag bijdragen als hoofdberoep had moeten betalen en me dus aan een bijkomende factuur en boete mag verwachten.

1. Weet iemand of dit klopt? Dat lijkt me grof als ik zie wat er van mijn ontslagpremie is afgehouden, uiteindelijk is er toch voor al die maanden betaald als bediende.
2. Ik begin in het najaar terug deeltijds in loondienst te werken. Als er nu al meer dan een jaar geen enkele instantie spontaan over gevallen is, zwijg ik er dan niet beter over in de hoop dat niemand dit opmerkt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2015 16:12

1/ dit klopt .

2/daar gaan ze na drie jaar overvallen, als de belastingdiensten je dossier moet overmaken aan de sociale kas.

Neem maar vast aan dat ze het zullen weten hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AnneG
Topic Starter

#3 , 16 jul 2015 17:53

Bedankt voor het antwoord. Ik vind dat niet serieus als je verdorie toch al de lasten als bediende hebt moeten betalen. Maar wie weet waar we binnen 3 jaar zijn, nietwaar :D

Als we nu toch doen alsof onze neus bloedt, wordt de boete dan elk jaar groter als de niet-betaalde tijd even lang is?
Of zou meneer de controleur zijn goed hart tonen en minder boete geven als we nu alles spontaan regulariseren, of is het toch altijd hetzelfde?

Anders kunnen we natuurlijk net zo goed afwachten.

Reclame

denlowie

#4 , 16 jul 2015 19:05

U sociale bijdragen als bediende en je sociale bijdrage als zelfstandige heeft niks met elkaar te zien.

Je zal je rekening van de sociale kas wel krijgen hoor, daar moet je zelf niet om vragen .

egeltje

#5 , 17 jul 2015 20:50

Onderbepaalde voorwaarden kan Je nog een jaar in bijberoep aangesloten blijven

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 jul 2015 20:57

kreeg je een ontslagvergoeding of bleef je loon gedurende X maand uitbetaald?

denlowie

#7 , 18 jul 2015 06:51

Bij afrekening speelt het geen rol als het een bijverdienste is of hoofd beroep, het is enkel bij de start van de zaak dat je voorlopige bijdragen betaald, en men betaald 22% op de verdiensten, enkel als het een hoofd beroep is dan heb je een minimum ongeacht hoeveel of weinig je verdiend en die is nu +/- 707€ per kwartaal.

j.demoor

#8 , 18 jul 2015 10:41

Art.11.§ 1. De bijdragen van de onderworpenen worden uitgedrukt in een percentage van de beroepsinkomsten. § 2. Onder beroepsinkomsten in de zin van § 1 dient te worden verstaan de brutoberoepsinkomsten, verminderd met de beroepskosten, en eventueel met de beroepsverliezen, vastgesteld overeenkomstig de wetgeving betreffende de inkomstenbelasting, die de onderworpene als zelfstandige heeft genoten tijdens de periode dat hij aan dit koninklijk besluit was onderworpen. De winsten en baten bedoeld in artikel 23, § 1, 3°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, evenals de vergoedingen bedoeld in artikel 32, tweede lid, 2°, juncto, artikel 31, tweede lid, 3°, van hetzelfde Wetboek, die betrekking hebben op een voorheen door de onderworpene uitgeoefende bezigheid, worden beschouwd als beroepsinkomsten in de zin van het eerste lid en worden geacht te vallen onder het aanslagjaar waarin zij worden belast...”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen.).

“Art.31.Bezoldigingen van werknemers zijn alle beloningen die voor de werknemer de opbrengst zijn van arbeid in dienst van een werkgever. Daartoe behoren inzonderheid:...3° vergoedingen verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het stopzetten van de arbeid of het beëindigen van een arbeidsovereenkomst;...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen =WIB).

‘Ik had een ruime ontslagvergoeding, tot einde van dit jaar‘

Die ontslagvergoeding is een bezoldiging in de zin van voornoemd art.31,al.2,3° WIB en art.11,§2 K.B. nr.38. Het lijkt mij derhalve onwaarschijnlijk dat de overheid het niet rekening houden met die ontslagvergoeding niet zou achterhalen. Een minnelijke regeling treffen met uw sociaal secretariaat lijkt in dat geval het beste.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

AnneG
Topic Starter

#9 , 18 jul 2015 12:55

@JPV: ontslagvergoeding is in één keer uitbetaald

@J. Demoor: de ontslagvergoeding is wel degelijk volgens de regels behandeld, alle belastingen en sociale lasten zijn betaald. Maar omdat er dus voor 20 maand sociale lasten op betaald waren ging ik er ook van uit dat ik dan ook nog 20 maanden zelfstandige in bijberoep was, blijkbaar ten onrechte.
Maar als ik uw eerste paragraaf lees is er misschien niet veel aan de hand. Mijn zaak is het eerste jaar verlieslatend geweest dus waren er misschien toch geen bijdragen verschuldigd, of ik nu in hoofdberoep of in bijberoep was.

denlowie

#10 , 18 jul 2015 12:59

Mijn zaak is het eerste jaar verlieslatend geweest dus waren er misschien toch geen bijdragen verschuldigd, of ik nu in hoofdberoep of in bijberoep was

.
Is wel belangrijk, omdat in hoofdberoep altijd een minimum moet betaald worden +-/ 700€ per kwartaal.

In bij beroep als je met verlies werkt is enkel de administratie kosten dat je moet betalen en dit is maar een paar euro.

Terug naar “Andere”