Beroep niet meer kunnen uitvoeren door ongeval en nu?

Loulou2
Topic Starter

Beroep niet meer kunnen uitvoeren door ongeval en nu?

#1 , 17 jun 2015 18:30

Beste,
Door mijn ongeval tijdens mijn werk als thuisverpleegkundige zit ik al 6 maand thuis en heb ik een gewaarborgd inkomen. Mijn chirurg zegt me nu dat ik mijn beroep als verpleegkundige mag vergeten. het ongeluk gebeurde door nalatigheid van de patiënt en diens dochter die niet hadden gestrooid. Ik heb een bachelor en zou van hem moeten een administratief beroep doen. Overal waar ik ga solliciteren wordt ik betaald als A2 dus veel lager dan waarvoor ik heb gestudeerd. Het bedrag ligt op 600€ minder dan dat ik voordien zou verdienen met mijn bachelor.
Ik vraag me af of ik dit wel moet slikken dat ik werkonbekwaam ben voor datgene waarvoor ik heb gestudeerd en dat men iemand kan verplichten om iets anders te doen wat veel minder verdient en waarvoor ik dan niet gestudeerd heb. De anciënniteit wordt hierin niet overgenomen wat wil zeggen dat ik op mijn 46ste 0 jaar anciënniteit heb voor een ander beroep. Ik zou hierdoor mijn huis moeten verkopen want de lening is te zwaar voor dit lage loon dat ik dan zou hebben.
Kan ik hiervoor geen blijvende invaliditeit hebben en mijn gewaarborgd inkomen behouden wat meer is dan wanneer ik zou ga werken. Ik heb tenslotte voor die verzekering betaald

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2015 21:48

De voorwaarden van de verzekering zal bepalen hoe en wanneer u een gewaarborg inkomen kan behouden. Tenzij u héél veel geld betaalt, zal die verzekering waarschijnlijk na bepaalde tijd refereren naar iets in de aard van dit:

Art. 100.(100) § 1. Wordt als arbeidsongeschikt erkend als bedoeld in deze gecoördineerde wet, de werknemer die alle werkzaamheid heeft onderbroken als rechtstreeks gevolg van het intreden of het verergeren van letsels of functionele stoornissen waarvan erkend wordt dat ze zijn vermogen tot verdienen verminderen tot een derde of minder dan een derde van wat een persoon, van dezelfde stand en met dezelfde opleiding, kan verdienen door zijn werkzaamheid in de beroepencategorie waartoe de beroepsarbeid behoort, door betrokkene verricht toen hij arbeidsongeschikt is geworden, of in de verschillende beroepen die hij heeft of zou kunnen uitoefenen hebben uit hoofde van zijn beroepsopleiding.
(Vrijwilligerswerk in de zin van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers wordt niet beschouwd als werkzaamheid, voor zover de adviserende geneesheer [3 of de administratie van de medische expertise van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu]3 vaststelt dat deze activiteiten verenigbaar zijn met de algemene gezondheidstoestand van de betrokkene.) <W 2005-07-03/59, art. 15, 107; Inwerkingtreding : 01-02-2006>
Indien die werknemer bovendien een beroepsopleiding heeft verworven tijdens een tijdvak van herscholing, wordt met die nieuwe opleiding rekening gehouden ter waardering van de vermindering van zijn vermogen tot verdienen. [De Koning bepaalt de voorwaarden waaronder en de termijn binnen welke de arbeidsongeschiktheid opnieuw geëvalueerd wordt na een programma van beroepsherscholing.] <W 2006-07-13/68, art. 86, 120; Inwerkingtreding : 01-07-2009>
Nochtans wordt die vermindering van het vermogen tot verdienen, over de eerste zes maanden primaire arbeidsongeschiktheid, gewaardeerd ten aanzien van het gewone beroep van de betrokkene, in zover de oorzakelijke aandoening voor een gunstig verloop of voor genezing vatbaar is binnen een tamelijk korte tijdspanne.

maw: eerste 6 maanden: checken of je je gewoon beroep nog kan uitoefenen. Indien nee: recht op gewaarborgd inkomen. Indien ja: geen recht
Na 6 maanden: tegenover de ALGEMENE arbeidsmarkt, dus ook dat van een lager loon, maar met een bachelor administratief niveau.

Indien u hééééééééééél veel betaald hebt, kan u zich verzekeren voor het enkele feit dat u dat ene werk niet meer kan uitoefenen of loonverlies lijdt door een ander werk dat u nu moet uitoefenen. Dat gebeurt soms bij mensen met een speciale gave (bvb bij muzikanten, acteurs, modellen, ...), maar zelden bij normale stervelingen, omdat de kost véél te hoog is.

Reclame

Terug naar “Andere”