Inkomensvervangende uitkering

Darliiien
Topic Starter

Inkomensvervangende uitkering

#1 , 12 jun 2015 12:00

hallo,
Ik zat met een vraag ivm de ivt!
Mijn vriend is 20 jaar en heeft een vorm van autisme en agressiestoornissen.
Dit houdt in dat hij enorm nood heeft aan structuur en veel hulp nodig heeft in de vorm van werkschema's, agenda's, mensen die hel overal aan helpen denken,...
Hierdoor heeft hij het ook enorm moeilijk met drukte, hij kan dan ook moeilijk op gewone werkplaatsen gaan werken, dus hij staat op voor arbeidszorg en later maatwerk. Verder heeft hij ook moeite om instructies snel en concreet te begrijpen en uit te voeren, hij doet hier vaak minstens dubbel zo lang over als iemand zonder zijn handicap. Hij jaagt zich dan ook snel op als iets niet lukt en kan hier enorm kwaad over worden.
Momenteel krijgt hij nog een uitkering van de RVA, maar er is ons aangeraden om een inkomensvervangende uitkering aan te vragen voor hem.
Wat mijn vraag is, is hoe ik dit kan doen en of er iemand eventueel een idee heeft of hij hier wel voor in aanmerking komt? Aangezien wij willen gaan samenwonen en zijn uitkering van de RVA dan binnen een jaar wegvalt, is dit nog zowat onze enige hoop.

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 12 jun 2015 12:21

De sociale dienst van uw ziekenfonds kan u hiermee helpen. Maak hiermee een afspraak...

Jantje2015

#3 , 13 jun 2015 16:45

[verwijzingen naar NAZI's en dergelijke horen niet thuis hier]

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2015 17:41

die uitgelachen worden door de GESTAPO-artsen van de FOD, meestal huisdoktertjes uit randgemeenten. :
Jantje is blijkbaar niet de beste vriendjes met de medische wereld.
Hieronder een andere quote uit een andere post:
Er lopen de dag van vandaag veel criminele artsen rond en het ene dat nog telt is money money money
Hij zou zich beter alleen maar met de pruimen bezighouden.

Darliiien
Topic Starter

#5 , 15 jun 2015 12:52

X
Blijkbaar, indien Ivt en iT niet doorkomen zou hij na een jaar RVA, als dit echt wegvalt, (RVA zegt valt weg na 1 jaar, hulpkas zegt valt pas weg 2024, nog andere instantie spreekt pas over 2027,... Etc.) gewoon weer leefloon kunnen krijgen. Gezien mijn loon niet te hoog ligt.
Maar eerst alles duidelijk en op papier. Want ik wordt er compleet gek van! 10 verschillende instanties die allemaal over 1 hetzelfde onderwerp moeten oordelen, geven me 10 totaal verschillende antwoorden!!!

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 jun 2015 07:40

Niet letten op Jantje2015.

De uitkering van je vriend (inschakelingsuitkering?) zal MOGELIJKS wegvallen na 1 jaar indien je gaat samenwonen, MOGELIJKS pas in 2024/27 indien je niet gaat samenwonen (afhankelijk van enkele elementen in het dossier). Beide instellingen kunnen dus gelijk hebben.

IVT en IT hangen af van het inkomen van het gezin. Geef concreet jouw en zijn inkomen, zonder dat kunnen we moeilijk antwoorden.

Jantje2015

#7 , 04 aug 2015 03:27

...
Ik kan U maar adviseren nooit iets te ondertekenen... nooit X te vertrouwen.
Zie ook hier hoe kleingeestig ze zijn en mijn reacties verwijderen :roll:
Laatst gewijzigd door JPV op 04 aug 2015 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: de reden waarom we je posts wijzigen/verwijderen is omdat geen enkele post enige juridisch gefundeerde inhoud bevat, en meestal maar een verwijzing is naar "heel de wereld stinkt". Daarvoor zijn er Antwerpse katastrofale zangers die betere tekst

Terug naar “Andere”