Invaliditeit MS: Blijvend invalide of niet?

Akecheta
Topic Starter

Invaliditeit MS: Blijvend invalide of niet?

#1 , 16 mei 2015 00:44

Beste,

Ik ben momenteel iets meer dan een jaar thuis door MS (na jaren klachten ging het niet meer en heeft men die diagnose gesteld) en ben arbeidsongeschikt verklaard (en na een jaar dus invalide). 66% zowel via mutualiteit als via FOD sociale zekerheid voor onbepaalde duur.
De laatste keer dat ik bij geneesheer moest gaan voor controle is bijna jaar geleden.

Er is geen beterschap voor de ziekte in zicht. Maar omdat alles stabiel blijft op dit moment kan men ook nog niet zeggen hoe het gaat evolueren en blijft men spreken over "vermoedelijke ms". Ik hoop dat het stabiel blijft natuurlijk. Dokters willen dat niet schrijven omdat ze niet weten of er binnen paar maanden of jaren misschien toch nog mogelijkheid tot werken zal zijn. Maar het is ongeneeslijk.

Ik heb het ook erg moeilijk omdat men van "vermoedelijke ms" spreekt. Het is ms of het is het niet denk ik dan, toch? Plus die onzekerheden ook qua toekomst. Ben ik zeker dat ik mijn uitkering ga behouden of kan dat dan ook zomaar weg vallen zolang het niet bevestigt is? Ik ga ondertussen ook naar psychiater hiervoor. Omdat het me allemaal wat teveel is op het moment. Nu ja, dat zijn vragen die ik misschien beter aan ziekenfonds een vraag.

Maar nu is het volgende mijn vraag:

Hoe kan ik op papier krijgen dat het blijvend is? Voor mij is het belangrijk omdat ik ook in collectieve schuldbemiddeling zit en mijn advocate via rechtbank eventueel om kwijtschelding wil vragen. Dit is vorige keer geweigerd ondanks attesten van ziekenhuizen, dokters, FOD, ziekenfonds enzovoort. Het gaat ook om een "klein" bedrag volgens de advocate.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 16 mei 2015 07:07

Het is een medische kwestie dus de enigen die dat op papier zouden kunnen zetten zijn medische experts. Voorts een bedenking: uw medische toestand is erg, maar uw schulden bestaan ook en uw schuldeisers liggen niet aan de basis van de ziekte dus waarom zouden zij door de rechter gedwongen moeten worden om er de spons over te halen?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Akecheta
Topic Starter

#3 , 16 mei 2015 11:41

Ik wil uiteraard alles betalen om dezelfde reden als jij zegt. Zij kunnen er natuurlijk niet aan doen.

Maar mijn advocate haalde het zelf aan omdat mijn inkomsten te laag zijn en er geen beterschap in zit voor mij dus ook niet qua inkomsten. Het is wel zo dat men het ook altijd binnen de 5 jaar kan herroepen moesten mijn middelen verhogen. Uiteraard zou ik dat zelf ook graag zien gebeuren dat ik wat meer heb om toe te komen.

Maar nu zit ik in een cirkel. Schulden moeten worden afbetaald en daarvoor is meer inkomen nodig. Voor meer inkomen moet ik gaan werken terwijl ik op papier niet meer mag en fysiek en mentaal ook niet meer kan. Dus geen extra inkomen = met schulden blijven zitten.

Ik begrijp je reactie dus zeer goed, maar het lijkt voor mij alsof ik dus ga moeten kiezen tussen mijn gezondheid of inkomen. Terwijl die keuze geen keuze is anders zou het al opgelost zijn natuurlijk.

Alleszins toch al bedankt om te reageren.

Reclame

Xenophon

#4 , 16 mei 2015 12:43

Moeilijke situatie uiteraard. Zit u reeds in de CSR van vóór uw diagnose en op een ogenblik dat uw inkomsten hoger lagen? Indien uw huidige inkomsten nauwelijks boven het leefloon uitkomen en daarmee moet een belangrijke schuld gedelgd worden dan ziet de rechter na verloop van tijd ook wel dat het hopeloos is en zal hij/zij eerder geneigd zijn akkoord te gaan met kwijtschelding. Maar u begrijpt wel dat men daar voorzichtig mee omspringt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Akecheta
Topic Starter

#5 , 16 mei 2015 14:47

Wat bedoelt u met CSR?

Ik heb mij op ziekte laten zetten toen het echt niet meer ging. Toen waren de onderzoeken al begonnen ernaar. De diagnose is anderhalve maand nadat ik in ziekte ben gezet vastgesteld. Sinds 4 februari dit jaar is dit automatisch naar invaliditeit gegaan.
Misschien moet ik ook gewoon maar wat wachten tot ze het inderdaad vanzelf gaan merken, maar ondertussen blijft het boven mijn hoofd hangen natuurlijk.

Ik heb al zitten denken om naar een goedkoper land te verhuizen. Deels omdat ik warmte nodig heb om de pijn beetje draaglijker te maken, maar ook mentaal om van de druk weg te zijn. Plus mocht ik goedkoper kunnen wonen dan zou ik op paar maanden of max 2-3 jaar tijd misschien zelfs mijn schulden alsnog kunnen aflossen en met een propere lei naar de toekomst gaan.

Nu ziet mijn toekomst er niet goed uit. Ziekte zal niet verbeteren en financieel ook niet. Mentaal dus ook niet door die combinatie.

Ach ja. Dat is hoe het nu eenmaal werkt hier zeker?

Ik ga wat geduld uitoefenen zoals u zegt en na verloop van tijd zal men het inderdaad wel beseffen (hopelijk).

Xenophon

#6 , 16 mei 2015 15:17

Excuus, ik heb uw bericht blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd. CSR=Collectieve Schulden Regeling, ik ging ervan uit dat u hierin zat omdat u sprak over een advocaat en een vonnis van de rechtbank over de kwijtschelding. Let op met verhuizen naar een warm land indien dat betekent dat u niet meer kan genieten van de ziekteverzekering, zeker in uw geval. Heb zelf als expat met mijn familie jaren in een warm, verafgelegen land gewoond en medische zorg was goed, mits er vooraf kon betaald worden. Geen geld=geen zorg. Ook niet indien dringend. 't is overal wel iets, neem het aan van iemand die (weliswaar in goede omstandigheden) al in de vier windstreken gewoond/gewerkt heeft.

Akecheta
Topic Starter

#7 , 16 mei 2015 16:03

Ah, ik zit inderdaad al langer in collectieve. Denk dat het nu ongeveer een 2 a 3 jaar is.

En ivm de ziekteverzekering in buitenland, staat dit los van uitkering? Want ik las dat je uitkering zou kunnen behouden mits bepaalde regels natuurlijk en een akkoord van geneesheer. Plus ziekteverzekering is (las ik toch) mogelijk wanneer je binnen EER landen woont of klopt dat ook niet?

Heb veel vragen die ik allemaal nog moet uitpluizen dus op voorhand mijn excuus dat ik misschien een beetje "door dram" hierover allemaal, maar wil uit de cirkel geraken en wil verder geraken in het leven ook maar dat is niet zo simpel allemaal.

Terug naar “Andere”