RVA & gemeenschappelijke woning gesprek

snrocks
Topic Starter

RVA & gemeenschappelijke woning gesprek

#1 , 04 mar 2015 17:26

Ik heb hier al een vraag gesteld over een huur appartement en hier is het vervolg, ik moet een nieuwe topic daarover starten..

Soms val ik zonder werk en dan moet ik gaan doppen, het gebeurt 2-3 keer per jaar en telkens voor een maand.

Ik ben en alleenstaande heb een appartement gehuurd, achteraf bleek het een gemeenschappelijke woning te zijn. Wettelijk ben ik nu buiten mijn wil een samenwonende.

En dit terwijl ik een huurcontract heb, een eigen keuken heb, een eigen wc, douche, een eigen brievenbus ezv.

Tijdens het adreswijziging hebben ze tegen mij gezegd dat mijn uitkering normaal gezien zal dalen tot het niveau van een samenwonende.

Maar ik heb ook gelezen dat ik tegen de RVA kan bewijzen dat ik in die woning toch als alleenstaande woon; dit kan worden bewezen op basis van een huurcontract, samenstelling van het appartement (ik ben volledig onafhankelijk van de buren). Zo zou ik een copie van het contract mee kunnen brengen om het te bewijzen, het contract vermeldt dat ik een eigen keuken heb, een eigen douche, eigen energiemeters ezv.

heeft iemand een idee wat ik allemaal mee kan brengen naar de RVA om dit te bewijzen buiten het contract? kan ik bv iemand van de RVA uitnodigen om controle uit te voeren bij mij in het appartement?

of is dit een verloren zaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy

#2 , 04 mar 2015 17:48

Is er nog iemand die in inschrijving heeft op uw adres ?? Al dan niet wonende aldaar .

snrocks
Topic Starter

#3 , 04 mar 2015 18:29

Is er nog iemand die in inschrijving heeft op uw adres ?? Al dan niet wonende aldaar .
jawel, dus officieel ben ik tegen mijn zin een samenwonende en bijgevolg krijg ik een lagere uitkering als ik opnieuw voor een paar maanden moet doppen.

dit is juist het probleem.

maar die twee overige mannen leven volledig afzonderlijk van mij

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2015 19:02

Dan heeft de eigenaar niet correct gehandeld en is het geen eigen appartement.
Staat het huis bij de gemeente geregistreerd als eengezinswoning.

snrocks
Topic Starter

#5 , 04 mar 2015 19:08

Dan heeft de eigenaar niet correct gehandeld en is het geen eigen appartement.
Staat het huis bij de gemeente geregistreerd als eengezinswoning.
het huis staat geregistreerd als een eengezinswoning, één van de inwoners is dan ook "gezinshoofd".

maar mijn vaag blijft: "kan ik bij de rva argumenten naar voor brengen om te bewijzen dat ik toch een alleenstaande ben? de huur is €550, ik heb eigen meters, eigen keuken, wc, douche ezv".

of is dit een verloren zaak? in dit geval moet ik hier dringend weg..

LeenW

#6 , 05 mar 2015 16:06

Bel eens naar de RVA, dat zal u het snelst zekerheid geven.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 mar 2015 16:43

U kan idd claimen dat u alleenstaande bent. Maar dan zal de concrete situatie beoordeeld moeten worden. Wat is er wél gemeenschappelijk?

tira00

#8 , 05 mar 2015 17:02

Als je echt alles apart hebt moet de RVA rekening houden met de "feitelijke situatie".
Er is hierover nog een topic te vinden.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 31&t=52444" onclick="window.open(this.href);return false;
Het simpelste is een inspectie aan huis aan te vragen aan de RVA.
Ze bekijken gewoon of je echt aparte leefruimtes hebt.
Heb ik ook gedaan toen mijn dochter hier nog woonde. Volledig goedgekeurd en die had zelfs nog geen huurcontract met mij.

bosprocureur

#9 , 05 mar 2015 18:11

nog een interessant geval, vergelijkbaar, waarin de RVA toch uiteindelijk moest toegeven : http://www.samenhuizen.be/rva-berispt-b ... eenstaande" onclick="window.open(this.href);return false;

tira00

#10 , 05 mar 2015 18:58

Inderdaad, daar had ik mijn info ook uitgehaald.
En klopt ook.
In mijn geval heb ik niks moeten "bewijzen".
Gewoon komen kijken of het waar was dat de dochter echt op haar eigen woonde.
P.s. ter verduidelijking: mijn huis heeft maar één huisnummer.

Terug naar “Andere”